Пилотът на Red Bull Марк Уебър спечели четвъртата си победа за сезона в хаотичната и изпълнена с обрати Гран при на Унгария.
Австралиецът и неговият екип заложиха на тактика с изключително късно спиране в бокса, която съчетана с наказанието на неговия съотборник Себастиан Фетел го изведе до заслужения успех.
С отпадането на досегашния лидер в класирането Люис Хамилтън с McLaren Уебър оглави подреждането за шампионата при пилотите. Фернандо Алонсо (Ferrari) успя да защити втората си позиция от Фетел, чието място на подиума помогна на Red Bull да излезе начело при конструкторите.
Стартът
Резултатите от квалификацията и началото на състезанието не предвещаваха подобен финал. Фетел стартира добре от полпозишън и въпреки че на спирането за първия завой беше с половин дължина зад Алонсо, успя да парира атаката му. Испанецът се изстреля от третото място и очаквано изпревари Уебър от чистата страна на пистата.
Зад тях Маса също потегли от прашната част на трасето, но се защити от Люис Хамилтън. Англичанинът започна рано спирането си за първия завой и загуби позиция от Виталий Петров, която си върна обиколка по-късно.
В средната част на колоната световният шампион Дженсън Бътън (McLaren) имаше още по-големи проблеми, след като тръгна 11-и и се смъкна до 15-о място, докато Михаел Шумахер напредна с една позиция и излезе 13-и. Хайме Алгерсуари пък напусна състезанието едва в третата обиколка заради повреда в двигателя на неговия Toro Rosso.
Фетел започна да налага отличното си темпо и до 12-ата обиколка се откъсна на 10 сек. пред Алонсо. В същото време разликата между испанеца, Уебър и Маса оставаше в рамките на общо 3 сек. В този момент всичко изглеждаше перфектно за пилота на Red Bull, но в 15-ата обиколка положението му се обърна с главата надолу заради излизането на автомобила за сигурност.
Хаосът
Германецът веднага беше извикан в бокса на Red Bull, но това стана твърде късно и той мина през високия бордюр, разделящ пистата от входа на питлейна. Той моментално беше последван от Алонсо, Маса и Хамилтън, който успя да заеме четвъртата позиция на бразилеца.
Това беше и решителният миг в състезанието, защото Уебър реши да не спира в бокса и поведе колоната, а останалите пилоти в челото се измъкнаха от питлейна точно преди да настане голямата суматоха там.
Първо механиците на Mercedes недозавиха гайката на задно дясно колело на Нико Розберг, което при потеглянето му се отдели и тръгна заплашително към бокса на Williams. Британците успяха да се измъкнат невредими, а германският пилот спря преди изхода на питлейна.
Още по-голям късмет обаче извадиха колегите им от Force India само секунда по-късно. Главният механик на Renault пусна Роберт Кубица точно в момента, когато Адриан Сутил влизаше в съседната клетка на своя тим. Така пътищата им се пресякоха и германецът торпилира излизащия Кубица в тясното пространство между двата бокса. За щастие опасният инцидент се размина без наранявания за пилотите и техните механици. Сутил веднага напусна състезанието, докато Кубица продължи, но след наложеното му 10-секундно наказание също се оттегли.
Обратът
Тактиката на Уебър първоначално изглеждаше губеща или поне непечелишва. Но след прибирането на автомобила за сигурност той започна да поставя серия от най-бързи обиколки методично се откъсваше напред.
В 25-ата обиколка четвъртия Хамилтън изведнъж спря край пистата заради повреда в скоростната кутия и за досегашния лидер в шампионата състезанието приключи. Малко след това Уебър беше облагодетелстван и от наказанието на Фетел с минаване през пита заради надхвърлени 10 дължини между него и автомобила за сигурност.
Германецът, който до края на състезанието не разбра къде е сбъркал, изтърпя наказанието си в 32-ата обиколка и се върна на пистата трети между двата болида на Ferrari с Алонсо и Маса.
В същото време Уебър не спираше да записва нови и нови рекордни обиколки, за да натрупа сигурния и достатъчен аванс от 23.7 сек. пред Алонсо до края на 43-ия тур. Едва тогава австралиецът смени своите супермеки гуми, а механиците му се справиха отлично и го върнаха на пистата като лидер с комфортна 5-секундна преднина спрямо испанеца.
Веднага след сработването на новия комплект гуми Уебър отново демонстрира превъзходството си и пак беше най-бързият пилот на „Хунгароринг“. Зад него Фетел настигна Алонсо и започна да го атакува, но двукратният световен шампион държеше идеалната траектория и не даде никакъв шанс на своя съперник до финала.
Битката на опита
До края на състезанието не последваха промени в челото, а най-интересната битка беше за влизане в зоната на точките между най-опитните на трасето - Шумахер и Рубенс Барикело.
Бразилецът, който последва примера на Уебър и изкара цели 55 обиколки със стартовия си комплект твърди гуми, излезе 11-и точно зад бившия си съотборник във Ferrari след тяхната смяна. Пилотът с най-много участия в Гран при беше по-бърз от германеца и двамата заформиха изключителен дуел за последната точка.
Четири обиколки преди финала дойде и развръзката. Барикело атакува от вътрешната страна на старт-финалната права, изравниха се, Шумахер го притисна опасно към стената на боксовете и точно преди бразилецът да се удари в нея тя свърши. Двубоят им продължи в тревата след изхода на боксовете, където германецът вече се отдръпна, а Барикело се върна на пистата и излезе краен победител в двубоя. Стюардите съобщиха, че ще разследват след състезанието изключително твърдата защита на седемкратния световен шампион.
Четвъртото място в Унгария остана за Фелипе Маса, който така и не получи възможност да се бори за по-предна позиция. Пилотът на Renault Виталий Петров направи страхотно състезание и финишира пети, което е най-добрият му резултат във Формула 1. Със същото може да се похвали и старият му конкурент от GP2 Нико Хюлкенберг, който закара своя Williams до шестото място. Sauber за първи път пласира и двамата си пилоти Педро де ла Роса и Камуи Кобаяши в зоната на точките, а между тях се вмъкна Дженсън Бътън.
Aнонимен
Може Уебър да е натрил носа на Фетел ,но нека не забравяме ,че Фетел е много млад пилот и има достатъчно време да се научи да се справя с такива като Уебър.
Aнонимен
Ако ще става Световен шампион Уебър да става сега ,че после няма за кога, след него идват по-млади и талантливи пилоти.
Aнонимен
Така е!Това е пилотът,който заслужава да е следващия Световен шампион...!!!
boro
Страхотно състезание за Уебър. За пореден път натри носа на малкия :-)