Световният шампион Люис Хамилтън (McLaren) спечели първата си победа за сезона, след като потеглилите от челна стартова редица Фернандо Алонсо (Renault) и Себастиан Фетел (Red Bull) отпаднаха. Кими Райконен (Ferrari) и Марк Уебър (Red Bull) допълниха челната тройка.
Победата на Хамилтън е първа и за екипа на McLaren през 2009 година и първа въобще за автомобил, оборудван с KERS. Лидерът в шампионата Дженсън Бътън (Brawn GP) завърши едва седми, а Себастиан Фетел отпадна заради повреда в очакването. Това позволи на завършилия на трета позиция Марк Уебър да излезе на второ място при пилотите и да се доближи на 18,5 точки от първото.
Оспорвано начало
По традиция стартът бе най-интересният момент от унгарската Гран при. Спечелилият полпозишън Фернандо Алонсо потегли отлично и запази лидерската си позиция при влизането за първия завой. Зад него обаче вреше и кипеше. Уебър и Хамилтън си оспорваха второто място, като първоначално изглеждаше, че британецът ще излезе победител от този двубой. Траекторията на неговия съперник обаче бе по-прецизна и Марк се залепи зад лидера Алонсо.
Междувременно Кими Райконен и Себастиан Фетел също водеха много ожесточена битка, като пилотът на Ferrari дори удари леко своя противник в първия завой, докато си пробиваше път към четвъртото място. Контактът остави Фетел едва седми, като пред него минаха Нико Розберг (Williams) и Хейки Ковалайнен (McLaren). Челната осмица допълваше Казуки Накаджима (Williams), а Дженсън Бътън се смъкна девети.
В челото на колоната Фернандо Алонсо, който разчиташе на стратегия с три спирания в бокса, постепенно започна да се откъсва пред Уебър, а междувременно Хамилтън притисна здраво австралиеца. Едва ли някой е очаквал толкова силна атака от страна на McLaren спрямо намиращия се в отлична форма екип на Red Bull, но това не попречи на Люис да атакува и впоследствие - изпревари Уебър в началото на четвъртата обиколка. И нещо повече. С всеки изминал тур британецът топеше преднината на бившия си съотборник Фернандо Алонсо, за да падне тя под една секунда преди първите влизания в бокса.
Механиците поемат диригентската палка
С оглед блестящото темпо на Хамилтън за Renault и Алонсо победата изглеждаше малко вероятно. Със сигурност обаче бившият световен шампион имаше шанс за класиране на подиума. При първото спиране за Алонсо обаче всичко се обърна с главата наопаки. Шплентът на предно дясно колело вероятно не бе зацепил при смяната на гумите, което позволи на фиксиращата гайка да се развие при последвалата обиколка. Миг по-късно Алонсо бе принуден отново да поеме към пита, но само на три колела. При последвалата смяна всичко бе наред, но вече беше късно - испанецът се върна последен в колоната, с една обиколка изоставане и прецени, че е по-добре да прекрати участието си.
С това обаче грешките в бокса не завършиха. Механиците на Уебър се забавиха при спускането на повдигачите в края на процедурата, което позволи на влезлия в същата обиколка Кими Райконен да мине пред него. При тази ситуация дори имаше риск двамата да се ударят, но за щастие питлейнът се оказа достатъчно широк, за да могат двамата съперници за второто място да продължат участието си.
Ренесанс за McLaren и Ferrari
Грешката в бокса на Red Bull бе добре дошла за Люис Хамилтън, който се радваше на стабилна преднина в челото. И след вторите спирания в бокса настоящият световен шампион бе абсолютно недосегаем за Райконен, като авансът му надхвърляше 15 секунди. До финала единствено технически проблем можеше да извади Люис от надпреварата, все пак преди година точно на същата писта лидерът Фелипе Маса (Ferrari) отпадна заради повреда в двигателя две обиколки преди края на състезанието. Този път обаче изненади нямаше и Хамилтън спечели първата си победа след Гран при на Китай 2008.
Райконен също необезпокояван завърши втори, тъй като грешката в бокса на Red Bull постави Марк Уебър в много неизгодна позиция. Победителят от миналата Гран при дори бе принуден да изпреварва Нико Розберг, за да запази третото си място, но отново демонстрира, че е в отлична форма и го направи двайсет обиколки след началото. За неговият съотборник Себастиан Фетел обаче унгарската Гран при поднесе огромно разочарование. Контактът с Райконен на старта се оказа не толкова безобиден, тъй като при него пострада окачването на германеца. Фетел изкара първата серия обиколки, но трийсет тура след старта приключи своето участие, като малко по-рано заяви на своя инженер, че автомобилът просто е невъзможен за каране.
В зоната на точките
А какво се случи в по-задни позиции? Нико Розберг направи поредното силно състезание и изведе Williams на четвърто място. Миналогодишният победител Хейки Ковалайнен се пребори за петото, а стратегия с много дълга първа серия обиколки позволи на Toyota да пласира и двамата си пилоти в челната осмица. Тимо Глок, който потегли едва четиринайсети, прогресира до шестото място, а дванайсетият на старта Ярно Трули – до осмото. Между тях остана лидерът в шампионата Дженсън Бътън.
За британеца, както и за неговия отбор Brawn GP, Гран при на Унгария определено не премина според очакванията. Високите температури и спънатата „Хунгароринг” предполагаха, че тимът на Рос Браун отново ще се върне в челото, но Бътън и Барикело така и не можаха да наваксат изоставането си от квалификациите вчера. Това пък съживи интригата в шампионата, тъй като Марк Уебър се доближи на 18,5 точки от Дженсън при пилотите, а Red Bull – на 15,5 от Brawn GP при конструкторите.
На финала
Много приятно впечатление днес направи дебютантът Хайме Алгерсуари. Испанецът, естествено, изоставаше като чиста скорост спрямо своя съотборник Себастиен Буеми, но демонстрира много стабилно каране и завърши на предпоследната петнайсета позиция. За сравнение Буеми остана в дъното на таблицата, след като се завъртя на втория завой по средата на дистанцията.
Финалът на унгарската Гран при поставя началото на лятната пауза във Формула 1. Следващият старт във Валенсия е след месец, а дотогава можем да пожелаем на единствения отсъстващ днес Фелипе Маса скорошно оздравяване.