Фернандо Алонсо спечели втора поредна победа за екипа на Renault, триумфирайки в старта за Голямата награда на Япония. Двамата претенденти за титлата Фелипе Маса (Ferrari) и Люис Хамилтън (McLaren) завършиха съответно на осма и дванайсета позиция.
Роберт Кубица (BMW Sauber) се пребори с Кими Райконен (Ferrari) за второто място, а Нелсиньо Пикет потвърди отличната форма, в която се намира екипът на Renault, финиширайки на четвърта позиция.
Изненадващ старт
След квалификациите абсолютен фаворит за победата в Япония бе отборът на McLaren. Още на първата обиколка обаче Сребърните стрели останаха извън целта, заложена от Рон Денис. Кими Райконен потегли отлично на старта и мина пред спечелилия полпозишън Люис Хамилтън. Британецът се опита да контраатакува на първия завой с по-късно спиране, но изтърва ейпекса, отвори прекалено състезателната линия и изгуби няколко места.
Заради погрешната преценка на Хамилтън Райконен и Хейки Ковалайнен (McLaren) също останаха назад и напълно неочаквано Роберт Кубица и Фернандо Алонсо оглавиха колоната. Така след финала на първата обиколка челната осмица оформиха Алонсо, Кубица, Ковалайнен, Ярно Трули (Toyota), Фелипе Маса (Ferrari), Хамилтън, Райконен и Пикет.
Най-интересната ситуация обаче се разигра по време на следващия тур. Фелипе Маса отвори повече от необходимото десетия завой и позволи на Хамилтън да го изпревари в битката за петото място на единайсетия. Бразилецът обаче притисна от вътрешната страна своя съперник, двамата се удариха и Люис се завъртя на пистата. Пилотът на McLaren бе принуден да изчака всички останали автомобили, за да се включи отново в надпреварата и моментално да се отправи към бокса за смяна на изстиналите междувременно гуми.
Фиаско за McLaren
Грешката на старта и последвалият инцидент на практика оставиха Хамилтън с минимални шансове за място в зоната на точките. Провалът на британеца обаче стана факт малко по-късно, когато стюардите го наказаха с принудително спиране в бокса заради необмислената атака срещу Кими Райконен в началото на състезанието. За негово щастие основният му съперник за титлата Фелипе Маса получи аналогичната санкция заради ситуацията, в която удари Люис по време на втората обиколка.
Единственият шанс на McLaren да спаси надпреварата бе Хейки Ковалайнен. Финландецът се движеше стабилно трети, а и на борда на неговия автомобил имаше значително повече гориво отколкото при временния лидер Кубица и втория Фернандо Алонсо. Петнайсет обиколки след старта обаче двигателят на MP4-23 блокира и Ковалайнен също остана извън играта.
Втора поредна победа за Renault и Алонсо
Само обиколка по-късно започнаха и първите планирани влизания в бокса. Именно там Фернандо Алонсо спечели надпреварата, след като остана по-дълго на пистата от Кубица и същевременно избра стратегия с по-къс втори стинт. Благодарение на натрупаната междувременно преднина и по-краткото презареждане испанецът излезе начело и постепенно се откъсна пред пилота на BMW Sauber, за да финишира Гран при на Япония с пет секунди аванс спрямо поляка.
Със спечелените десет точки Фернандо Алонсо се изкачи на седма позиция във временното класиране при пилотите. В отборната надпревара Renault си осигури на практика четвъртото място, тъй като Нелсиньо Пикет завърши на четвърта позиция и с общ сбор от петнайсет точки френският тим се откъсна на цели шестнайсет спрямо петия Toyota.
Борба за точки
Изключително оспорвана битка водеха Роберт Кубица и Кими Райконен за второто място. Въпреки че полякът имаше проблеми с управлението на своя автомобил, парира непрестанните атаки на своя съперник и задържа позицията си до финала. Райконен остана трети и спечели първите си точки след Гран при на Унгария, когато също завърши на подиума.
В домашното състезание на Toyota Ярно Трули завърши на престижната пета позиция, но едва ли от японския тим са доволни от представянето си, тъй като Тимо Глок отпадна. Германецът получи повреда в окачването заради контакт с един от автомобилите на старта и напусна надпреварата само след седем обиколки.
На другият полюс бяха в екипа на Toro Rosso, където отново имаше повод за празненства. И двамата пилоти на малкия Red Bull завършиха в зоната на точките, след като Себастиен Бурде се пребори за шестото място, а Себастиан Фетел – за седмото.
Отново Маса в центъра на събитията
Последната точка спечели Фелипе Маса, който навакса голяма част от изоставането си по време на втората серия обиколки, а в самия край на състезанието изпревари последователно Ник Хайдфелд (BMW Sauber) и Марк Уебър (Red Bull) в битка за осмата позиция. По този начин бразилецът намали на шест точки аванса на Хамилтън в шампионата, но окончателното решение за това е в ръцете на стюардите.
17 обиколки преди финала при един от опитите си да мине Бурде Маса се завъртя и двамата бяха на крачка от катастрофата. Комисарите обявиха, че ще разследват инцидента и не е изключено да отнемат точката на Фелипе. Независимо дали ще последва санкция или не обаче, Ferrari си върна първото място в шампионата на конструкторите.
Само два старта остават до края на сезона, като първият от тях е след седмица на „Шанхай”. Дали Хамилтън отново ще се провали на финала на шампионата или ще спечели първата си титла, ще разберем в старта за Голямата награда на Китай.