Тест на новия пикап в гамата на китайския производител
Оценката на качествата на един продукт принципно е от първостепенно значение, а това значи да бъдеш максимално наясно с неговото реално предназначение. В случая с Great Wall Steed 6 това теоретично е доста просто – и същевременно не чак дотам елементарно на практика. Тук всичко би изглеждало съвсем естествено, ако приемем Steed 6 за наследник на Steed 5 – сравнително евтин работен кон, който срещу поносима цена предлага добра функционалност и не се плаши от тежка работа. Само че Steed 6 трябва да бъде нещо малко (а според Great Wall дори доста) по-различно от Steed 5 и именно в това се корени причината за някои разминавания между очакванията и реалността при новия модел.
По-съвременен стил...
Всъщност след насрочения за септември пазарен дебют на Steed 6 у нас компанията Litex Motors възнамерява да продава успоредно и двата пикапа на марката, така че новият има за цел да се превърне в нещо като по-съвременно и по-атрактивно изпълнение на добре познатия вече модел. Или казано по друг начин, Steed 6 е замислен като един от онези пикапи, служещи еднакво добре както за работа, така и за удоволствие.
Що се отнася до външността на автомобила, очакванията в подобна насока се оправдават – отвън машината изглежда доста внушително, всявайки респект с нестандартно оформените си светлини и голяма хромирана решетка. Страхопочитание без съмнение всяват и самите размери на каросерията, която е дълга 5,34 и висока почти 1,80 метра.
Усещането, че „6 е повече от 5” продължава и във вътрешността на работягата – материалите са семпли, но с прилично качество, инфо-развлекателната система е с голям сензорен екран, оборудването вече включва камера за задно виждане, а цветните акценти в обзавеждането правят атмосферата доста цивилна като за представител на достъпните пикапи.
Ценовата политика по отношение на новия модел все още не е финализирана на сто процента, но е сигурно, че по-модерният стил и по-богатото оборудване ще бъдат придружени с известно увеличение на цената спрямо равнищата, познати от Steed 5.
... но почти непроменено съдържание
Моментът на истината по отношение на същината на Steed 6 започва със завъртането на контактния ключ и настъпва окончателно още след изминаването на първите метри с автомобила. Стартирането на двигателя води до мощно разтрисане, последвано от бодро дизелово тракане и осезаеми вибрации, предавани в почти нефилтриран вид до волана, педалите и скоростния лост. Маневреността напомня повече на тежкотоварен, отколкото на лек автомобил, а ходовата част с твърд мост и листови ресори на задния мост притежава една ярко изразена отличителна черта – когато не е натоварен, автомобилът подскача по настилката дори по равен път, а неравностите водят до катапултообразни вертикални движения, придружени от странично разклащане на каросерията. Комфортът на возене без товар отново създава асоциации с малък камион, същото може да се каже и за представянето на спирачките, боравенето с които изисква винаги да имате едно на ум, че автомобилът със сигурност ще спре рано или късно, но този момент трудно ще настъпи светкавично и често се оказва малко по-далеч във времето и пространството, отколкото би ви се искало в една екстремна ситуация.
По никакъв начин не мога да оспоря, че основните приоритети за един пикап са далеч от рафинирания комфорт на лимузина и динамиката на автомобил със спортна насоченост (или поне така стоят нещата при моделите, останали незасегнати от американската тенденция за превръщането на пикапите в някакъв особен вид огромни луксозни возила с невинаги увеличена проходимост, но това е съвсем друга тема), само че когато е амбициран да се бори с утвърдените имена в сегмента, един модел е добре да покрива определени базови критерии за поведение по цивилните пътища. При модели като легендарния със здравината си Toyota Hilux, популярния в Европа Ford Ranger, също толкова коравия Mitsubishi L200 или пък съчетаващата приятното с полезното Nissan Navara това в една или друга степен отдавна е факт. Именно затова намирам идеята за позиционирането на Steed 6 като нещо средно между машина за работа и пикап за удоволствие за някак пресилена – особено предвид очакваното завишаване на цените спрямо Steed 5. Въпреки това, предвид забележителния пазарен успех в световен мащаб на „петицата”, вероятно Steed 6 също ще съумее да се наложи като едно от големите имена на сцената на пикапите, особено при постигане на по-умерени цени.
Първо работата, после удоволствието
Все пак няма спор, че идеята на един пикап е на първо място да върши работа – и тук удря звездният час на Great Wall Steed 6 – с огромна товарна площ и фантастична товароносимост от малко над един тон моделът се представя като класически работен кон, за който тежката работа е мисия, а не непосилно предизвикателство. Двойното предаване разполага серийно с понижаващ режим на трансмисията, който се активира лесно с натискането на бутон на средната конзола.
Работата на въпросната шестстепенна предавателна кутия е относително точна и не изисква големи физически усилия, а настройката й спрямо характеристиките на двулитровия турбодизел е значително по-сполучлива, отколкото при Steed 5. Задвижващият агрегат с директно впръскване common rail генерира 139 к.с. и има максимален въртящ момент от 305 нютонметра – стойности, които му осигуряват прилична динамика на пътя и, което е значително по-същественото, уверена тяга при средни обороти.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов, Мелания Йосифова
Оценка
Great Wall H6
Steed 6 е класически представител на старата школа при пикапите – със забележителна товароносимост и сериозно снаряжение за справяне с тежки задачи, той е призван да бъде верен изпълнител на дейности, пред които един псевдовсъдеход би се предал безславно. Комфортът на возене и най-вече спирачките обаче все още са далеч от нивото на конкуренцията.
+ Солидна товароносимост
Голям товарен отсек
Прилично изпълнение на салона
Добра проходимост
– Оскъден комфорт на возене
Посредствени спирачки
Технически данни
Great Wall H6 | |
---|---|
Работен обем | 1996 куб. см |
Мощност | 102 кВт (139 к.с.) |
Максимален въртящ момент |
305 Нм |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
13,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
-- |
Максимална скорост | 160 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,5 л/100 км |
Базова цена | -- |