Средният клас расте непрекъснато – и в буквалния, и в преносния смисъл. Най-големият в този сегмент към момента е Skoda Superb, но дали чешкият модел ще успее да надделее над технологичния си донор VW Passat и съвсем новото издание на Honda Accord?
„Много шум за нищо” е прекрасна поговорка за случаите, в които някой дава гръмки обещания, без ни най-малко да ги изпълни. Само че Skoda Superb съвсем не е олицетворение на тази мъдрост, дори напротив – въпреки че е фактически най-големият като външни и вътрешни размери представител на средния клас, моделът не парадира излишно с това. А истината е, че този автомобил действително има с какво да се похвали пред останалите – нека започнем например с побиращия до 1670 литра товарен отсек. Тази стойност значително превъзхожда новото поколение на Honda Accord, както и близкия роднина от концерна VW – Passat, отдавна доказал се като истински еталон в сегмента си. И докато двамата конкуренти са класически седани, Superb дава на собствениците си привилегията да разполагат с огромен заден капак (без това да нарушава представителната му линия).
Тристаен апартамент
Всъщност използването на тази специална екстра на чешкото творение изисква малко допълнителни усилия от ваша страна. Без тях капакът на багажника си се отваря по класическия, типичен и за Passat и Accord начин. Истинският трик може да се види чак след изпълнението на отнемаща известно време процедура: най-напред трябва да се натисне малък бутон, скрит отдясно в основната лайстна. След това се чака, докато електромоторите свършат своето и отключат горната част на „петата врата”. Когато третата стоп светлина спре да примигва, така нареченият Twindoor вече може да бъде отворен чрез главния бутон. Наистина грандиозно изпълнение – с оглед на стилистиката човек няма как да предположи, че този автомобил притежава подобно свойство. Пък и няма спор, че през огромния капак товаренето е значително по-лесно и удобно. Остава единствено въпросът защо този вариант за отварянето на багажника не е стандартен, вместо да се налага това досадно изчакване. Иначе при премахване на кората над багажника Superb позволява безпроблемното транспортиране дори на високи предмети с нетрадиционна форма. В Accord и Passat, независимо от наличието на сгъващи се задни седалки, възможностите за превоз на багаж си остават доста по-скромни. Освен това товарният обем на Honda е с около 100 литра по-малък и същевременно - по-трудно достъпен. Под задния капак на японския модел ви очакват цял куп чупки, издатини и вдлъбнатини – в най-тясната си част багажникът е широк едва половин метър.
А ако по отношение на товарния обем за Superb може да се каже, че е едни гърди пред конкурентите си, то, като стане дума за свободното пространство за пътниците, разликите стават направо драстични. Ако искате да получите място на задните седалки, сравнимо с това при Skodа, ще трябва да си потърсите автомобил от две категории по-нагоре . Всъщност измерванията ни показват, че ще се наложи да си поръчате Mercedes S-класа, при това в изпълнението с удължено междуосие, за да имате повече пространство за краката в сравнение със Superb. Като допълнение големите врати позволяват изключително удобен достъп до подканващо изглеждащите кресла.
На пътя
При Passat, чието междуосно разстояние е с пет сантиметра по-късо, също има изобилие от място за краката на пътуващите отзад. И все пак усещането за блаженство тук не е дотам интензивно. Колкото до Accord, макар да притежава идентично междуосие с Passat, японската кола предлага доста скромно място отзад, освен това самите седалки са пестеливо тапицирани и прекалено ниско монтирани. На предните места пространство има даже в изобилие, но доминиращото табло и могъщата централна конзола карат водача и спътника му да се чувстват леко притеснени. Седалките дават на тялото отлична странична опора, но долната част на облегалките им се оказва малко неудобна за дълги разстояния.
При комфорта на окачването Honda събира точки срещу Skoda и VW с плавното преминаване на кратки и резки неравности като капаци на шахти или напречни фуги. При шофиране по магистрала двата европейски модела радват с фантастична стабилност, но и демонстрират малко твърдо возене. При всякакви други обстоятелства обаче тяхната ходова част се представя доста по-уравновесено от тази на Accord – специално при вълнообразен профил на настилката Honda има склонност към люлеене на каросерията.
Superb и Passat са по-балансирани и по отношение на поведението си на пътя. Тъй като, технически погледнато, те са почти близнаци, съвсем закономерно разликите помежду им са по-скоро оттенъци. И двата автомобила спонтанно следват подадените с волана команди и човек почти не усеща масата и размерите на каросериите им. Все пак Passat притежава малко по-динамичната натура – реакциите му са още по-директни и спортни от тези на Superb. За пореден път електромеханичното управление на VW Group се доказва като една от най-съвършените системи в средния клас. Работещата на същия принцип кормилна уредба на Honda е приятно директна, но в среден режим й липсва идеалната обратна връзка с пътя и при завои със сменяща се посока на водача доста често му се налага да прави допълнителни корекции в траекторията. При взимане на завои с по-високо темпо Accord съвсем откровено започва да недозавива и се плъзга по външната допирателна на завоя, а наличието на неравности още повече засилва тази тенденция. Докато намесата на ESP при Skoda и VW се налага рядко и е толкова дискретна, че обикновено се забелязва единствено по примигването на контролната лампа на таблото, в Accord електронният ангел хранител се включва при значително по-леки ситуации и продължава да работи активно даже след преодоляването на рисковия момент.
1.8 с принудително пълнене или 2 литра атмосфера
Братята по концерн водят пред Honda и по много други параметри. Измерванията на динамиката отчитат значителни разлики, въпреки че на хартия автомобилът на Honda е с едва четири конски сили по-слаб. Това има своето логично обяснение - Superb и Passat се задвижват от прекрасно настроения 1,8-литров турбодвитател, който категорично е сред най-добрите в своята категория. Със солидния си максимум на въртящия момент от 250 Нм при впечатляващите 1500 об./мин агрегатът осигурява мощна и равномерна тяга. Ускоряването се случва моментално след подаване на газ (включително и в специфични ситуации като излизане от остри завои), без дори намек за замисляне, каквото сме свикнали да срещаме при голяма част от тубодизелите. Като допълнение авангардният бензинов мотор съчетава солидната тяга с добри маниери на работа и лекота на развъртане.
За съжаление атмосферният двигател под капака на Accord може да се похвали само с последното – типично за марката, той набира обороти бързо и с ентусиазъм. Но със скромните 192 Нм при 4100 оборота в минута тягата му е по-скоро вяла и въпреки наличието на по-къси предавателни числа на трансмисията резултатите от теста за еластичност изглеждат посредствени спрямо противниците му. Акустиката на двулитровата машина е дискретна, макар че с покачването на оборотите гласът й става все по-отчетлив. Honda обаче успява в голяма степен да се реваншира с впечатляващо ниския разход на гориво – техният модел харчи с около един литър на 100 километра по-малко от своите опоненти.
And the winner is...
Новият Superb обира овациите в този тест и заема най-горното стъпало на финалната стълбица, успявайки да победи дори престижния си технологичен близнак. Реално погледнато, това не е неочаквано – автомобилът притежава същите предимства като Passat (прекрасна стабилност на пътя, добър комфорт, солидно качество), сходни са и слабите страни, като например лошите резултати за спиране върху разнородни повърхности (μ-split). Наред с това Skoda е значително по-добре оборудвана и е по-евтина за поддръжка от VW, а великолепният интериор е цяла отделна тема. Този път Accord няма шансове срещу толкова силното европейско дуо - което се дължи най-вече на по-нехармоничното пътно поведение и на слабата еластичност на двигателя.
Текст: Херман-Йозеф Щапен
Снимки: Карл-Хайнц Аугустин
Оценка
1. Skoda Superb 1.8 TSI - 489 точки
Superb предлага забележително съчетание от огромен вътрешен простор, добре премислена функционалност, хармонично задвижване, балансирано пътно поведение и отличен комфорт на возене – всичко това се предлага на добра цена.
2. Volkswagen Passat 1.8 TSI - 463 точки
Ако не броим малко по-тесния интериор, с една идея по-спортното поведение на пътя и по-добрите динамични показатели, Passat е почти идентичен със Superb. С оглед на бедното серийно оборудване обаче той е прекалено скъп.
3. Honda Accord 2.0 - 433 точки
Ниският разход на гориво, разточителното серийно обзавеждане и изгодната покупна цена за съжаление не са достатъчни на Accord, за да преодолее забележките към еластичността на двигателя и пътното поведение.
Технически данни
1. Skoda Superb 1.8 TSI - 489 точки | 2. Volkswagen Passat 1.8 TSI - 463 точки | 3. Honda Accord 2.0 - 433 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 160 к. с. при 5000 об./мин | 160 к. с. при 5000 об./мин | 156 к. с. при 6300 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,7 сек | 8,3 сек | 9,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м | 39 м | 39 м |
Максимална скорост | 220 км/ч | 220 км/ч | 215 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,9 л. | 9,8 л | 9,1 л |
Базова цена | 41 980 лева | 49 183 лева | 50 990 лева |
анонимен
Ходи си в Америка като си българин. А що се отнася до двигателите нито Ауди, нито БМВ могат да извадят двигател какъвто имат Мерцедес. Един и същи обем атмосферен подчертавам атмосферен Мерцедес имат с по 200нм отгоре. Не случайно и в Ф1 тяхните двигатели са номер 1 и то от години. За Хонда като собственик на такава ше кажа само :).
българин
тази статия е поръчкова и смешна. За окачването- Хонда от десетилетия ползва двойни носачи отпред а отзад е 5 свързано многолостово. Колко от другите могат да се похвалят с това.Когато VW почна да прави преди 10 години двойни носачи отпред... е всички знаем колко трябва да се внимава при покупката на старо на такъв автомобил. По отношение на двигателите...мисля че има само едно име което се споменава наравно с BMW като стане въпрос за двигатели. Колко автомобили имат серийно променливо газорапределение на двигателите в лицето на VTEC защото акорд го има серийно от 1997. Колко автомобили имат серийно по два балансиращи вала на двигателите защото Акорд го има серийно пак 1997. По отношение на популярността, ами Хонда в USA продава много повече коли от VW. Да не говорим че европейският Акорд пак в USA се продава като Acura която всъщност е част от така наречените premium brands. А каква марка предпочитат да карат богатите американци всеки може да се убеди като отиде в америка или просто като прочете книгата "Съседът милионер". Да не продълзавам нататък защото сравнението е просто смешно.
hahaha
a nqkoi moje li da mi otgowori na wuprosa,za6to 4e6kata tro6ka kato e po-dobra e po-ewtina,nadali ot vw sa glupaci i ei taka prosto da sa slojili tazi cena na passata
smurtnami6kite
Леле, откъде се взехте такива по-компетентни от професионалните журналисти, че и от производителите на автомобили. Marto, откъде го измисли това за Е сегмента? Сегмента не се определя само от дължината на автомобила /иначе една жигулка с ремарке трябва да я сравняваме с S класа/. Става въпрос за шаси, оборудване, ценова категория... Не можеш да сравнявяш Супърба с автомобили, които са с 30 000+ лв. по-скъпи от него, защото там има съвсем други технологии и затова си плащаш. Фактите са: в цяла Европа "Пасатора" за добро или зло е мащаб в този клас. Супърба е по-голям от него, по-евтин /модел за модел/ и отвътре изглежда по-скъп и качествен. Ерго, напълно логично е на първо място. С уговорката, че състезанията по точки винаги казват само част от истината. Автомобилите имат и характер и той трябва да ти допада, за да харесаш истински един автомобил.
marto
ami kvo da vi kaja klasa na superb e E SEGMENT a pasatora i accorda sa D povozih se na taz cheska katafalka otzad e po zle ot fabia gadna dolnoprobna kojica lapam si kolenete stom sedna okachvaneto e visoko no puk stabilno , no problrmut e che razni elementi ot stabilizirastata stanga idvat dosta nisko i tova e pritesnitelno , a za sravnenie e volvo s80 honda legend auda a6 mercedes e klas
BAT_J
Ей mike моля те да се замисляш малко преди да пишеш нещо. Ако мислиш че само по твоя личен опит може да съдиш за надеждността на една кола значи ти правя евала. Октавия не е произведена само в 1 бройка мойто момче..за тази работа има статистика и хора който си изкарават хляба с провеждане на подобен тип изпитания за надеьдност и т.н.т. Макар че дълбоко се съмнявам да си притежавал, който и да е от тези автомобили ако съдя по повърхностните ти наблюдения и мнения...
mike
Пичове, имах досега Октавия, а сега имам новия Супърб. Не знам нищо относно "ненадеждност" на Шкода, явно някой ви е заблудил ;) Старата ми кола за 2 години и половина е влязла в сервиз само щото се намира някой да ме одраска. Относно Супърба, еми мога да ви кажа, че това вече прилича на кола. Досегашните им модели са леко дървени, но това си е много, ама много добро за тези пари. И пак ви казвам, споделям го от личен опит и не ми е "поръчково" мнението ;)
smurtnami6kite
jim, не мисля, че има човек, който давайки 50000лв. или повече за автомобил, да го вълнува основно надеждността. Ако има такъв, то той явно въобще не се интересува от автомобили, а само от средства за придвижване. Accord привлича по-скоро с това, че е интересна алтернатива на по-утвърдените (и по-скучни) немци. Но в технологично отношение отстъпва на VW и Skoda. Плюс това и двата автомобила далеч не са ненадеждни. VW имаха проблеми с 2.0TDI, но турбобензиновия 1.8 си е много добре. А Skoda редовно заема челни места в някои от най-големите проучвания на потребителското задоволство (2-ро в това на JD Power и първо в това на Top Gear), които са по-многостранни от сухарската статистика на техническите служби, която наричаш "надеждност" и която далеч не обхваща всички аспекти на притежаването на автомобил.
jim
хахаха тоя немец ме разсмя! :-D не знам само кой ще вземе vw/шкода за да си чука главата после и да виси по сервизи. автора очевидно не е чувал за надеждност,по който показател тия марки ги делят десетилетия. >:-)
ilian
Skoda Superb e nai-hubava nqma spor
ivo s accord
поръчкова статия
мАгла
Не опира само до това, Иване. Аз лично бих искал да имам кола с дизайна на Акорд и техн показатели на Суперб. Ама ни стаа. И за тва само на Суперба ше да се спра. И то на оня V6 3.6 (кат сабера още 68400 кинта. За сега имам вече 200). :Р
Иван
Германец го е писал, германец (чех)печели. :(