Покупката на хибриден автомобил е съпроводена с противоречиви усещания, сред които доминира неудоволствието от големия размер на първоначалната инвестиция, надвишаваща значително цената на еквивалентен бензинов вариант.
За повечето хора хибридите в момента са интересна, но скъпа екзотична играчка без особена практическа стойност. Малцина задават въпрос за смисъла на технологичните вложения в хибридните системи и си дават сметка, че макар и частично, те дават решение на проблема с топящите се петролни запаси и сгъстяващата се атмосфера в задръстванията на големите градове.
Civic Hybrid демонстрира своята идея за икономия на гориво на почти всеки червен светофар по пътя си - изключва двигателя неусетно и без да чака подкана от страна на водача. Колко логична и естествена постъпка на фона на димящото множество наоколо! Безсмислено работещият на празни обороти двигател е ярък индикатор за несъвършенството на съвременните автомобили, тъй като в този режим процесите в моторите с вътрешно горене протичат изключително неефективно, а нивото на вредните емисии е безумно високо на фона на извършената нулева работа...
Двигателят
С цел снижаване на теглото блокът на алуминиевия двигател е с тънкостенна конструкция на цилиндрите, а триенето между буталото и цилиндъра е намалено посредством прилагане на специален процес на двустепенно шлифоване на повърхнините. Буталните пръстени на свой ред са изработени така, че да прилагат минимална сила на натиск върхо стените, а повърхността на леките алуминиеви бутала снижава триенето посредством микроскопични издатини върху стените, спомагащи за по-ефикасно задържане на масления слой. Конструкторите на Honda не са се поколебали да променят дори общата конструктивна схема на мотора – при Civic Hybrid проекцията на оста на цилиндрите не пресича оста на коляновия вал, а е умишлено изместена встрани. Според изчисленията, по този начин силата на страничен натиск на буталото към цилиндровата стена се намалява значително (а оттам и загубите от триене), като ефектът е най-изявен в началото на работния такт, когато газовете упражняват най-интензивен натиск върху буталото. Стоманените мотовилки са с олекотена кована конструкция и специална повърхностна обработка, придаваща й допълнителна якост.
Четвъртото поколение на електрическата система IMA е най-мощната и ефективна по рода си
Тя се състои от компактен безчетков електромотор, монтиран между двигателя и вариотрансмисията и акумулаторна система за захранване Intelliegent Power Unit с никелметалхидридни батерии с повишен капацитет. В електородвигателя е използван по-ефективен постоянен магнит, а електромагнитната му част е изградена от плоски метални проводници, спомагащи за постигане на по-компактна конструкция.
При потегляне и рязко ускорение, в зоната „ASST” на малкия електронен индикатор на таблото изникват няколко стълбчета, което означава, че електромоторът оказва интензивна помощ на основния двигател. Не мога да кажа, че съм особено впечатлен от тягата на общия енергиен блок, но е сигурно, че малкият 1,3-литров двигател едва ли би постигнал сам подобно ускорение. При по-внимателно отношение към педала за газта, системата използва единствено двигателя с вътрешно горене, а електромоторът преминава в режим на намалено съпротивление. Когато автомобилът достигне определена (сравнително ниска) скорост и вече не ускорява, той преминава в режим на изцяло електрическо задвижване и черпи енергия от акумулаторите в случай, че същите са добре заредени. Всички клапани в основния двигател в този момент са затворени с цел намаляване на загубите. Вече споменахме, че при ускорение системата използва и двата двигателя, а клапаните се превключват в режим на голямо или малко натоварване в зависмост от интензивността му. На магистрала работи единствено ДВГ, а при намаляване на скоростта клапаните се затварят едновременно с преминаването на електромотора в регенериращ режим – на дисплея този процес се индикира с появата на няколко ивици в зоната „CHRG”.
Текст: Георги Колев
Снимки: Мирослав Николов