В Honda CR-V деветстепенната трансмисия работи в удивителен синхрон с модерния мотор
Пет, шест, седем, осем…девет? Индикаторът до контролните уреди изразява цифром това, което броим и усещаме. Преминаваме от детелината към магистралата и трансмисията изрежда предавките до девета. Да, тя има точно толкова степени, напълно нова е за Honda и е част от обновяването на CR-V, включващо и 1,6-литровия битурбодизел с мощност от 160 к.с. Разбира се, новата напречно разположена скоростна кутия идва от Фридрихсхафен и е дело на виртуозите от ZF, но очевидно и японските инженери са се потрудили сериозно, за да постигнат перфектната интеграция с 1,6-литровия двигател. Агрегатът с каскадно пълнене и система за впръскване под високо налягане на Bosch осигурява изобилие от тяга още при ниски оборотни режими благодарение на малкия турбокомпресор с променлива геометрия. Грижа за средните диапазони имат и двата компресора, при по-високите работата поема голямата турбина. Моторът, чийто въртящ момент от цели 350 Нм се постига в интервала от 2000 до 3000 об./мин, всъщност е изключителна рядкост в този клас на работен обем (1,6-литров двигател с каскадно пълнене например използва Renault в лекотоварната си гама).
Алуминиевият агрегат е толкова лек в сравнение с предшественика си с обем 2,2 литра, че при движение автомобилът демонстрира осезаемо промяната на разпределението на теглото с подобрения си баланс. При това принос за намаляване на разхода на гориво има и намаленото с 37 процента спрямо големия агрегат, вътрешно триене.
Въпреки че и механичната скоростна кутия с шест предавки върши отлична работа с високата си ефективност, прецизното превключване и подходящата подредба на отделните степени, инвестицията в автоматика е напълно оправдана. Освен че изрежда предавките с удивителна мекота, дори и при немного висока скорост той задържа девета предавка и ниски оборотни режими при нежно боравене с газта. Изкачванията също не са проблем са тежащия 1,7 тона компактен SUV модел, който разполага с достатъчно степени, за да избере подходящата в зависимост от шофирането.
Едва при пълно натоварване когато теглото на CR-V достига 2,2 тона, двигателят трябва повече да напряга сили – тук обаче още по-ярко се проявява авангардният характер на японския двигател, който въпреки това запазва относителна тишина. Когато автомобилът се спуска по наклон, електрониката започва да сваля също толкова прецизно предавките надолу. Човек се изкушава сам да прави това предвид факта, че лостът за смяна за управление на трансмисията е прекрасно позициониран и изключително удобен.
Комфортно настроено окачване
Благодарение на споменатата промяна в баланса автомобилът има изключителна добра и по-неутрална водимост, а новите настройки на системата за двойно предаване позволяват по-ранно и прецизно прехвърляне на въртящ момент към задния мост (преобладаващо задвижван е предният) при склонност към пробуксуване или недозавиване на предната част. Кормилното управление също е станало по-директно, но въпреки това CR-V все пак си остава един SUV модел и не може да избяга от физическите закони и накланянето. Защо пък не, след като това определено осигурява и повече комфорт, който пък е по-приоритетен по нашите шосета. Също толкова комфортни и оптимално оразмерени са и седалките, предлагащи добра странична опора. Средният разход в теста е 7,8 литра дизелово гориво, но той включва и участъци на магистрала. При по-икономично шофиране можете да го свалите с повече от литър. CR-V печели много точки и когато става дума за функционалността на интериора. Няколко движения с ръка – и задния ред седалки се сгъва удобно, откривайки равен под и обем, нараснал до 1669 литра. Изключително приятно впечатление прави и начинът, по който постъпващият въздух напуска вентилационните отвори – тишината, с която това се случва в CR-V, може да съперничи дори на тази във VW Phaeton, който е пословичен в това отношение.
CR-V предлага богат набор от системи за подпомагане Advanced Driving Assist, включващ предупреждение за опасност от насрещен удар, предупреждение за напускане на лентата за движение, разпознаване на пътни знаци, информация за мъртвия ъгъл, следене на страничния трафик при движение на заден ход и автоматично превключване на къси/дълги светлини.
Инфо-развлекателната система Honda Connect е базирана на Android 4.0.4, и подобно на смартфоните може да се управлява чрез докосване и местене на символи по тъчскрийн монитора. Система предлага функции като връзка с интернет през смартфон и използване на неговата навигация, както и сателитна навигация Garmin, Bluetooth и камера за заден ход. Различни приложения осигуряват бърз достъп до разнообразни типове съдържания и услуги.
Текст: Георги Колев
Снимки: Дино Айзеле
Оценка
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
+ Изключително приятно задвижване, сигурно поведение, комфортно окачване, многообразие от системи за асистенция, модерна инфо-развлекателна система.
- Малко по-стегнато от необходимото кормилно управление.
Технически данни
Honda CR-V 1.6 i-DTEC | |
---|---|
Работен обем | 1597 куб. см |
Мощност | 118 кВт (160 к.с.) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
350 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,1 м |
Максимална скорост | 197 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,8 л/100 км |
Базова цена | --- |