Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Honda CR-Z GT: Тихият пламък

16.08.2010 16:24
Туит

Със своя подчертаващ аеродинамиката дизайн новият мек хибрид на Honda CR-Z навява спомени за спортния дух на някогашния CRX. Същинският акцент в случая обаче трябва да се търси в икономията на гориво.

Доста дълго време в класа на компактните хибридни автомобили бе наложен строг стил в дизайна, който имаше точно толкова общо с привлекателността, колкото и с динамиката. За сметка на това притежателите на този тип возила можеха да бъдат разпознати като заклети екоактивисти от километър – по-добра работа не би свършило дори яркозеленото лаково покритие, придружено от двуметров флуоресцентен стикер с надпис „Аз вече си купих хибрид! А ти кога?!!”

Желаещите да се сдобият с новата Honda CR-Z ще трябва да пренасочат проявите си на зелено мислене към разделното събиране на отпадъци и други полезни мероприятия от този род. Ниската, клиновидна каросерия на японския модел излъчва коренно различно внушение от това на екомобилите в първата хибридна вълна - агресивно оформената предница е почти забодена в асфалта, а нахалните черти на задната част напомнят за отдавна отминалите хулигански дни на култовата Honda CRX.

Съдейки по външния вид, човек като нищо би дал на новото спортно купе поне едни 200 к.с., а може би и малко повече... Но привлекателната външност в случая е колкото благословия, толкова и проклятие. Защото е доста трудно да се обясни на феновете на марката с техния раздразнен от видяното апетит, че този модел всъщност не е създаден, за да вади павета по светофарите. „Нали това е наследникът на CRX?“ – това е неизменният въпрос, който ще чуете навсякъде, където се задържите за повече от една минута. И най-вече по бензиностанциите, разбира се.

„Амиии... как да ви кажа, момчета...” Всъщност не е толкова просто.

Дайте на първо време да оставим бензина в резервоара – там, където му е мястото и според създателите на хибридния модел, чийто главен приоритет продължава да бъде икономичността. Допълнителната порция динамика също е желана и търсена в случая, но наличието й следва да се оценява не на фона на конвенционалните спортисти в този клас, а с това, което японските хибриди демонстрираха до момента. С тази уговорка може да се каже, че сумарната мощност от 124 к.с., съставена от сто и четиринайсетте коня на 1,5-литровия четирицилиндров бензинов мотор и десетте киловата (14 к.с.) на директно свързания към главното предаване електродвигател, по принцип са напълно достатъчни. А на онези, имали спорното щастие да притежават Civic IMA, ускорението на CR-Z вероятно ще им се стори като първото в живота им потегляне с напълно отпусната ръчна спирачка...

Максималният въртящ момент от 174 Нм е налице още от 1000 об./мин и единствено от ентусиазма и желанието на водача в превключването на шестте ръчни предавки зависи дали CR-Z ще успее да достигне скоростта от 100 км/ч за малко под десет секунди. Невъздържаният крясък на четирицилиндровия мотор по време на този процес е ясен знак за неодобрението му към високите обороти и недвусмислен призив за проява на малко повече здрав разум от страна на водача.

И наистина – в момента, в който натискът върху педала на газта отслабне трайно, японецът започва да се отблагодарява. Средният разход на гориво пада главоломно, достигайки изключително впечатляващата за бензинов хибрид минимална стойност от 4,8 л/100 км, която е с 0,2 л/100 км под официално обявения от производителя разход по ЕСЕ и се изравнява с възможностите на по-слaбия му с 26 к.с. събрат Insight. Да не говорим, че среден разход над седем литра вероятно би могъл да се постигне само ако педалът на газта се завари трайно за пода...

По отношение на консумацията най-новият модел на Honda категорично заслужава оценка от пет звезди.

От друга страна обаче, хибридният модел си позволява слабости – изпреварването на високи предавки продължава малко по-дълго от обикновеното, а след първоначалния (електро)устрем настъпва известна тромавост, която му струва няколко секунди изоставане в дисциплината 80-120 км/ч (на пета предавка) от по-слабия с 19 к.с. VW Golf 1.2 TSI. В това отношение електромоторът и никел-металхидридният акумулатор очевидно не могат да помогнат много, независимо от проявата на похвално старание. Мекият японски хибрид IMA не позволява движение изцяло на електричество, но разполага с автоматична старт-стоп система.

Малко преди окончателно да се прости с надеждите за спортно усещане зад волана, мислите на водача отново се насочват в тази посока от ниското, доста приятно разположение на седалките, които сякаш, аха-аха ще застържат по асфалта. Това не се среща често в наши дни и от тази гледна точка е доста симпатично. Управлението на базирания на ходовата част на Jazz модел на Honda е доста директно и въпреки известни липси в обратната информация към водача се справя компетентно с изписването на завоите. Като цяло поведението на пътя е близко до това на вече споменатия Golf 1.2 TSI, а изборът на един от трите режима (Sport, Normal и Econ с различна настройка на реакциите на газта, кормилната уредба и работата на хибридната система) дава отражение по-скоро върху субективното усещане за динамика и разхода на гориво, отколкото върху постиженията в тестовете за пътно поведение.

Независимо от избрания режим и без оглед на включената през цялото време ESP, при рязка промяна на натоварването в завой задницата на CR-Z поставя на изпитание нервите на водача. И ако на гладка пътна настилка това поведение може дори да се стори секси на някого, при наличие на неравности игривият заден мост не оставя място за проява на сантименти.

Като цяло характерът на CR-Z със сигурност не е сред кандидатите за хармонична личност на годината,

но японецът има и предимства в ясната и убедителна демонстрация на своите силни страни и в липсата на драматични слабости. Разбира се, има и такива – малкият резервоар (40 литра) може да бъде доста досаден, а лошата видимост, предизвикана от дебелите задни странични колони на каросерията и хоризонталната греда по средата на задния прозорец, може би следва да се приеме за намек, че сериозните пилоти на Honda никога не гледат назад. Не радват и използваните в арматурното табло и облицовките твърди пластмаси, каквито днес трудно могат да се открият и в малкия автомобилен клас, докато липсата на простор на задния ред седалки може да се приеме за нормална на фона на късото междуосие и ниския, силно скосен в задната част покрив.

За щастие обслужването на приборите за управление и ергономията на арматурното табло се оказват изненадващо добри. След преодоляване на първоначалния стрес от пъстрите светлини и футуристичните форми човек бързо привиква и вероятно няма да бъдат малко почитателите на марката, които ще заобичат CR-Z именно заради тях. Несъмнено мнозина ще бъдат привлечени и от ниския разход на гориво, динамичната стилистика и доброто оборудване на японския мек хибрид, който всъщност е единственото достъпно предложение на пазара от този тип наред с малко по-сдържания Insight. Остава да се надяваме, че в близко бъдеще Honda ще направят нещо и за своте хардкор фенове и ще представят версия на CR-Z с нещо по-сериозно под предния капак.

Teкст: Aлександер Блох
Снимки: Росен Гарголов


НА ФОКУС

CR-Z подтиква водача към икономии

Синьото осветление на арматурното табло на този модел на Honda означава енергийно неефективен стил на шофиране. Цветът на контролните прибори се променя в зависимост от моментния разход на гориво и достига наситено зелена тоналност в случаите, когато водачът се движи подчертано икономично. Тъмносиньото пък е знак за разхищение на ресурси и не бива възнаграждавано с добавяне на листенца във виртуалната цветна леха на специалния дисплей. Привилегията да видят истински цвят тук имат само най-прилежните последователи на сдържаната употреба на педала на газта.

 

Оценка

Honda CR-Z GT

Изключително икономичен и въпреки това доставящ удоволствие при управление. CR-Z показва, че хибридните автомобили в компактния клас могат да бъдат и динамични. На недостатъчно ниво е комфортът, има забележки по отношение на видимостта и материалите.


Технически данни

Honda CR-Z GT
Работен обем ---
Мощност 124 к.с. при 6100 об/мин
Максимален
въртящ момент
---
Ускорение
0 – 100 км/ч
9,8 с
Спирачен път
при 100 км/ч
40 м
Максимална скорост 200 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
6,7 л
Базова цена 48 900 евро (в Германия)
Коментари
comments powered by Disqus