Градски коли наричахме моделите с дължина около четири метра вчера. Днес те са пълноценни автомобили. С голямо вътрешно пространство и пъргавина преработеният Mitsubishi Colt се изправя срещу сънародниците си Mazda 2 и Honda Jazz.
Това се нарича асортимент: в момента над 50 малки автомобила се борят за благоразположението на купувачите – почти три пъти повече, отколкото през 80-те години. Днес производителите трябва да бъдат максимално изобретателни, само и само техните модели да попаднат в полезрението на клиентите. И усилията им се възнаграждават – въпреки че в днешно време почти всяка трета продадена кола в Европа е от В-сегмента, все по-актуалната тема за СО2 емисиите и засилващата се тенденция да не се купува по-голям автомобил от нужния засилват популярността на градските модели.
Colt направи всички равни
С представения в края на миналата година фейслифт на Colt, Mitsubishi се сбогува с донякъде овехтелите форми на предишния модел. Острите ъгли и кантове, както и намръщеният „поглед” на предните светлини трябва да внесат известна доза динамика в ежедневието. Но свързването на взаимстваната от Lancer форма на радиаторната решетка с външния вид на боен изтребител, както очакват от нас маркетинг експертите на марката, се отдава само на надарените с най-богата фантазия сред нас.
Много по-лесно се възприема щедрото вътрешно пространство. Въпреки че японците са използвали едва 35 процента от частите на съвместно разработения с Daimler предшественик, просторният интериор и стръмната задна врата характеризират и новия модел. Затова и високи пътници влизат лесно на задните седалки, където седят в изправена позиция и могат дори да пътуват с кръстосани крака.
Придвижващата се по дължина задна седалка за съжаление остана в миналото, но благодарение на сгъващите се облегалки в Colt могат да бъдат превозвани и дълги предмети. Други признаци на гъвкавост в интериора не могат да бъдат открити въпреки наподобяващата ван каросерия. В допълнение тънко тапицираните седалки и елементарната твърда пластмаса демонстрират по най-ясния начин, че в сегмента на малките автомобили всеки спестен цент е от голямо значение.
Джем сешън
Интериорът на Honda също не отговаря по най-добрия начин на критериите за качество на тестовия ни екип. Известно количество текстил в тапицерията на вратите, по-удобни предни седалки и голям брой практични отделения за вещи все пак осигуряват малко по-голям уют. Големият коз на Jazz се крие отзад – с преместването на резервоара под предните седалки инженерите на Honda са осигурили необичайно голям обем в задната част. Например облегалките на задните седалки не само се сгъват с едно движение, но с повдигане на основите на седалките в стил киносалон може да бъде осигурено високо 1,30 м отделение, достъпно чрез отварящи се почти на 90 градуса задни врати.
С тази гъвкавост автомобилът е пригоден не само за уикенд с два маунтинбайка в багажника, но прави възможно и превозването на плазмен телевизор или дори палмово дръвче в саксия. Обозначението „малка кола” се отнася единствено за външните размери на Jazz, докато толкова голямо пространство в интериора не предлагат дори повечето представители на средния клас. Наречената от Honda „магическа задна седалка” е част от серийното оборудване на модела, към което се числят още климатик и централно заключване с дистанционно управление.
Двоен удар
Собствениците на Mazda 2 ще трябва да оставят доставката на плазмения телевизор на специализирана фирма. Техният багаж попада на борда през тясна задна врата, а темата практичност се изчерпва с традиционното сгъване на облегалките на задните седалки. По-интимно оразмереното купе принуждава пътниците на задните места да влизат с леко наведени глави.
Силата на Mazda е в динамиката. С леката и директна кормилна уредба и неутралното пътно поведение моделът се придвижва значително по-пъргаво по междуградските пътища. Тесните предни колони пречат на видимостта към следващия завой доста по-малко, отколкото наподобяващите тези във ван колони на конкурентите. Незабележима остава и по-ниската мощност в сравнение със съперниците – подобно на тях моторът е достатъчно пъргав, макар и малките бензинови агрегати да имат известни трудности при преодоляването на дълги магистрални изкачвания. И тъй като Mazda 2 не е „благословена” с прекалено твърдо окачване, суровото търкаляне на 16-цоловите гуми не се усеща неприятно от пътниците. Затова пък широките гуми осигуряват спирачен път на нивото на спортен автомобил при студени спирачки. Споменатите 16-цолови колела са част от средното ниво на оборудване Top Edition, включващо още климатроник и кожен волан.
Икономика
Благодарение на по-тесните си гуми с размер 175/65 Jazz преминава през къси и дълги неравности доста по-спокойно, без да предизвиква сериозни движения на каросерията. Спортът обаче не е в гените на малкия модел на Honda. Динамичните амбиции на шофьора се ликвидират в зародиш от меко набиращия обороти, но с ниска тяга при пълно натоварване двигател, недиректния волан и от рано и меко включващата се система ESP. Все пак 1,2-литровият агрегат се задоволява с една идея по-малко гориво от 1,3-литровите агрегати на конкурентите.
Разход от 7-8 литра на сто километра не е заслужаващо похвала постижение. В случая не трябва да се учудваме, тъй като нито един от трите тестови модела не блести с интелигентни технически детайли, подобряващи икономичността. В Германия обаче Colt може да бъде поръчан във вариант Cleartec със старт-стоп система, по-дълго главно предаване и оптимизирани за намаляване на съпротивлението при търкаляне гуми, което трябва да намали средния разход на гориво в сравнение с нормалната версия с един литър. Без старт-стоп системи и други трикове е необходимо много леко натискане на педала на газта, за да се реализират отговарящи на нивото на времето разходи от около 5 л/100 км.
Пробив в системата
Благодарение на по-мощния си двигател Colt лесно може да поддържа темпото на Mazda 2 – но само на прави отсечки. Тесните завои не са негова територия, както би предположил стегнатият волан, тъй като моделът започва да недозавива рано и реагира с леко свръхзавиване при промяна на баланса на масите. Затова е доста озадачаващо защо единствено при Colt ESP системата не е част от серийното оборудване. В Германия тя струва допълнителни 600 евро, а у нас е част от най-високото ниво на оборудване. Слаба утеха е, че базовата версия включва всички важни елементи за сравнително ниска цена. Твърдото окачване и шумният двигател обаче оставят грубовато впечатление за комфорта. За сгъстяващия се все повече трафик в големите градове диаметърът на завой също не е на съвременно ниво.
Накрая Mitsubishi не успява да се отличи от масата малки автомобили. Докато пъргавата Mazda и гъвкавата Honda блестят с индивидуални качества, при Colt липсва ясно изразен характер.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Honda Jazz 1.2 i-VTEC Trend - 456 точки
Просторният и комфортен Jazz размива границите между класовете при малките автомобили с интелигентния си интериор. Пъргавината и тягата обаче не са сред неговите отличителни черти.
2. Mazda 2 1.3 MZR Dynamic - 446 точки
Динамичната в завоите Mazda 2 показва, че и малките автомобили могат да създават голямо удоволствие. Сигурността на управление също е на топ ниво, но по отношение на вътрешното пространство и комфорта автомобилът е на средно.
3. Mitsubishi Colt Top Edition Inform - 421 точки
Colt се характеризира с мощен двигател и ниска цена, но и с непълнообхватно оборудване за безопасност. И тъй като не е нито особено комфортен, нито особено динамичен, за него остава третото място.
Технически данни
1. Honda Jazz 1.2 i-VTEC Trend - 456 точки | 2. Mazda 2 1.3 MZR Dynamic - 446 точки | 3. Mitsubishi Colt Top Edition Inform - 421 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 90 к. с. при 6000 об./мин | 86 к. с. при 6000 об./мин | 95 к. с. при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
12,9 с | 12,1 с | 11,4 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
41 м | 39 м | 42 м |
Максимална скорост | 177 км/ч | 172 км/ч | 180 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,2 л | 7,5 л | 7,7 л |
Базова цена | 28 680 лева | 27 990 лева | 22 490 лева |
pepscoperformance
Колкото до Мазда-понеже съм работил 3 години в Мото-Пфое радвам се,че помогнаха на Форд.
pepscoperformance
Кво да кажа-Митсу се забърка с Мерцедес.И на него ше му е... майката като на Крайслер.Европейците сме гадни паразити.
az
мазда май ги правят по спортни от хонда