След единайсет години отсъствие, ето го сега новият NSX – от плът и кръв на пътя
„Гордост“. Това е най-често използваната дума при презентацията на новата Honda NSX в Палм Спрингс, САЩ. Дали японската компания има основание за подобно определение, след като наследникът на първото поколение, стартирало през 1989 година, най-после е факт? Навремето NSX бе авангарден във всяко отношение модел, с който Honda се опитва да стъпи здраво в сегмента на суперспортните автомобили. Както и днес, концепцията беше многообещаваща – алуминиева каросерия, агресивен дизайн с типични за Honda елементи, разположен пред задния мост мощен високооборотен V6 мотор с първата в света система за промяна на фазите на газоразпределение. На пръв поглед нещата днес изглеждат по подобен начин – обаче с някои „малки“ подробности. И този път в каросерията има алуминий, но той е част от обща композитна струкутура, включваща високоякостни стомани и усилени с въглеродни влакна полимери. Да, двигателят пак е разположен централно пред задния мост и е V6, но 3,5-литровата машина този път разполага с два турбокомпресора и генерира респектиращите 507 к.с. В уравнението се добавят цели три електромотора. Първият е разположен директно пред коляновия вал на двигателя, има мощност от 35 кВт и предава въртящ момент от 148 Нм в диапазона от 500 до 2000 об./мин – идеална предпоставка за „покриване“ на турбодупката. Останалите два са с мощност от по 27 кВт и въртящ момент от 74 Нм всеки и задвижват всяко от колелата на предния мост с помощта на планетарна предавка, превръщайки новия NSX в автомобил с двойно предаване. От Honda наричат системата Sport Hybrid SH-AWD (Sport Hybrid Super Handling All Wheel Drive). Електрическото задвижване на колелата на предния мост има важен принос за бързото ускорение на автомобила с тегло от цели 1725 кг, който се нуждае от само три секунди, за да достигне скорост 100 км/ч. По този начин Honda NSX е равностоен съперник на Ferrari 488 (3 секунди)и изпреварва Audi R8 V10 Plus (3,2 секунди) и Porsche GT3 RS (3,3 секунди).
Изпробвано на Северното трасе на Нюрбургринг? Разбира се!
Когато човек седне зад волана на този автомобил обаче, ще направи разликата със споменатите модели. Въпреки че в рамките на развойния процес хибридната Honda е многократно тествана на Северното трасе на Нюрбургринг, основният акцент при нея, както и при предшественика, е пригодността на ежедневна употреба. Според главния конструктор Тед Клаус, от Honda не са искали да създадат някакъв звяр, а автомобил, който може да доставя удоволствие при всякакви условия на движение. И все пак ако човек реши да си доставя въпросното удоволствие на пистата, разполага с режими Sport, Sport Plus и Track, а допълнителният Quiet осигурява, в зависимост от нивото на заряда в батериите, до няколкостотин метра чисто електрическо придвижване.
NSX жадува за завои
Това обаче не означава, че Honda NSX не е първокачествено скроен спортист. Именно извън града, по завоите на планинските пътища, той е в стихията си. Режимът Sport+ предизвиква широка усмивка върху лицето на водача, а ако иска да изпита пълно щастие, той може да превключи в режим Track. При него серийният Launch Control се активира автоматично, за да балансира при ускоряването вакханалията от 581 к.с. системна мощност и 698 Нм системен въртящ момент. Тогава водачът и пътникът до него биват плътно притиснати към облегалките на страхотните спортни седалки. Реакцията на управляваните чрез електрониката (drive-by-wire) дроселови клапи при подаване на газ е изключително естествена – очевидно плод на огромен труд за хармонизиране на работата на всичките задвижващи агрегати. Елемент в това чудесно работещо уравнение е и специално разработената за целта трансмисия с два съединителя. Разбира се, тя позволява и автоматично превключване на деветте предавки, но ние по съвсем логични – или по-скоро емоционални – причини предпочитаме да превключваме с лостчетата на волана.
Първа предавка е доста къса в името на добрия старт, а максималната скорост от 307 км/ч се постига на осма. Спирачките, предлагани като опция с карбон-керамични дискове, са с четирибутални спирачни апарати на Brembo и предлагат изключително прецизно ниво на дозиране. Заедно с ходовата част с активни амортисьори те карат автомобила да жаднее за завои. Важен принос за стабилността на Honda NSX и динамиката му в завой имат споменатите двата електродвигателя на предния мост, прилагащи прецизно дозиран въртящ момент към всяко от колелата в завоите – така наречения Torque Vectoring.
„Особено внимание при развойната работа обърнахме на аеродинамиката и балансирането на изискванията, произтичащи от обтекаемостта на формите и необходимостта от охлаждане на множеството генериращи топлина елементи“, отбелязва Тед Клаус. „Трябва да осигурим охлаждащ въздушен поток за общо десет топлообменника – за двигателя, батериите и т.н. Толкова много отвори обаче влияят отрицателно на аеродинамичната ефективност и стабилността на автомобила. Затова всеки от тях е много прецизно изчисляван като размер и форма, при това и от гледна точка на стилистите на автомобила. Задните колонки насочват въздуха директно към задния спойлер, а дръжките на вратите са интегрирани в тях, както при оригиналния NSX, използван от световния шампион Айртон Сена като служебен автомобил.
Колко добре са свършили работата си конструкторите, се разбира още в началото на нашето тестово шофиране. Аеродинамичен шум при движение? Почти никакъв. Шум от двигателя? Огромно удоволствие! При динамичните режими на движение се настройват не само предавателната кутия, двигателят, кормилното управление, ходовата част и системата за Torque Vectoring, но и силата на звука на двигателя. Вместо да се създават синтетични звуци в интериора с помощта на аудиосистемата, се отварят клапи в изпускателната уредба, за да се генерира този приятен звук.
Honda NSX не принадлежи към групата на провокативните суперспортни автомобили. Както и в добрите стари времена новият NSX е за хора, разбиращи от техника. NSX е един клас сам по себе си, много хондовски и много ярък.