Компанията Tengzhong планира пазарна експанзия в Русия и Близкия изток с нови, по-икономични модели.
Китай най-после ще стъпи - макар и само с върха на пръстите си - на отдавна жадувания американски автомобилен пазар, след като Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery и щатският гигант General Motors обявиха, че са постигнали "окончателно споразумение" за съдбата на Hummer. Марката, която стана символ на американската обсебеност от големите двигатели и която почти се срина след петролната и финансовата кризи, ще стане собственост на китайците в рамките на броени месеци. Цената не се оповестява, но според запознати ще е около 150 млн. щ. долара.
Tengzhong е частна компания, чиито бизнес до момента е съсредоточен главно върху промишлени машини и строителство на мостове и жп-линии. От централата й обявиха, че възнамеряват да атакуват нови за Hummer пазари чрез по-икономични модели. Първата посока на експанзията ще е към Русия и Близкия изток. Щатският пазар за момента остава на заден план, което е логично решение с оглед актуалната тенденция. За първото деветмесечие на 2009 марката пласира едва 8200 автомобила в Северна Америка - с над две трети по-малко, отколкото за същия период на миналата година.
След продажбата Tengzhong ще контролира около 80 на сто от капитала на Hummer, остатъкът ще е в ръцете на предприемача Суолан Дуоджъ, един от най-големите световни производители на тенардит. Това е ключова суровина при производството на стъкла, хартия и перилни препарати.
"Допреди пет години бе немислимо китайска компания да купи американска марка", коментира Майк Дън от агенцията JD Power. "Днес обаче нещата са се променили драстично".