i10 е едно впечатляващо доказателство за потенциала на корейските автомобилни производители
Настоящият материал неслучайно започва с тези гръмки на пръв поглед слова. Защото при новия i10 на Hyundai амбициите на производителя не са просто обещания, а реални факти. Безмилостните критерии за оценка в сравнителните тестове на auto motor und sport са един изключително сериозен атестат за това колко добър в действителност е даден модел спрямо своите преки конкуренти на пазара. През последните години автомобилите на марките Hyundai и Kia напълно закономерно се представят все по-добре в тези сравнения, но именно Hyundai i10 стана моделът, който не просто демонстрира добри постижения, а победи практически всички свои опоненти в класа на малките градски автомобили. Не повечето от тях, а всички! i10 успя да надвие с няколко точки дори смятания за еталон в класа VW Up (както и неговата посестрима Skoda Citigo), зад него останаха и новите издания на Fiat Panda, Citroen C1 и Renault Twingo. Това е едно извънредно силно признание за корейците от Hyundai – за първи път модел на компанията успява да пребори всички сериозни играчи в даден клас. Очевидно екипът на марката е прочел внимателно домашните си при създаването на дългия 3,67 метра мъник.
Малък отвън, просторен отвътре
Макар и с малко закъснение, българският екип на auto motor und sport също успя да се срещне с Hyundai i10 и сега накратко ще ви представим впечатленията си от него. Всъщност колкото повече време прекарва човек с този малък модел, толкова по-ясно става защо именно той съумя да пребори дори утвърдените имена в своя клас. Защото този път Hyundai са се доверили на една по германски проста, но безмилостна в ефективността си стратегия – да направят автомобил, който не си позволява никакви съществени слабости. Защото истината е, че в този сегмент човек е наивно да очаква технологични чудеса или дизайнерски шедьоври – в класа на Hyundai i10 важни са функционалността, икономичността, удобството във всекидневието и достъпната цена, но без никакви компромиси по отношение на безопасността. И по възможност с приличен комфорт и достатъчна с оглед предназначението на модела динамика. Е, i10 не си позволява нито един пропуск по нито един от тези параметри. Сравнително високият пътнически салон осигурява удобно качване и слизане през четирите серийни врати, мястото вътре е абсолютно достатъчно за безпроблемното пътуване на четирима възрастни. Типично за класа, багажникът е скромен, но при нужда обемът му може лесно да бъде чувствително увеличен чрез сгъване на задните места. Изработката е много, дори необикновено солидна за представител на този ценови сегмент. Ергономията е интуитивна и максимално опростена, а оборудването включва всички необходими в тази категория „екстри” дори в базовото изпълнение на модела. Двуцветното изпълнение на интериора определено освежава атмосферата вътре, външните „флуидни” форми на каросерията също изглеждат добре.
Повече, отколкото очаквате
С компактни външни размери и отлична маневреност, Hyundai i10 с лекота се справя с почти всички предизвикателства на шофирането в големия град. Видимостта от мястото на водача също е много добра във всички посоки – принос за това имат както високата позиция на седене, така и нетипично големите за модел от малкия клас огледала за обратно виждане. Управлението е леко, но достатъчно директно и позволява точно насочване на автомобила в завой. Естествено, никой не очаква от i10 да се държи на пътя като подивял картинг, но поведението му е достатъчно чевръсто и, което е най-важното, напълно сигурно. Комфортът на возене също е повече от приличен за модел с междуосие от едва 2,38 метра. Всъщност именно безопасността е един от критериите, по които, за съжаление, голяма част от конкурентите на i10 все още си позволяват непростими слабости – били те по отношение на представянето на спирачките, стабилността на пътя, оборудването за сигурност или способността на каросерията да опази живота и здравето на пътниците при евентуален инцидент. Именно поради тази причина Hyundai заслужават аплосисменти за своя нов модел, който не показва никакви пропуски нито при пасивната, нито при активната безопасност. Макар и малък, в това отношение Hyundai i10 се представя като напълно зрял модел.
Версия с фабрична газова уредба
За задвижването клиентите могат да избират между два бензинови мотора – еднолитров трицилиндров с 67 к.с. или 1,2-литров четирицилиндров с 87 к.с., като по-малкият от двата агрегата се предлага и във вариант, който е фабрично пригоден за работа на пропан-бутан. Именно с версията на газ се запознахме при първата си среща с модела – и отново бяхме приятно изненадани. Ако човек търси повече динамика, това вероятно няма да бъде най-подходящата алтернатива за него, но от икономическа гледна точка този модел е абсолютен удар в десетката с ненадминато ниските разходи при експлоатация. Още повече, че пъргавината на модификацията 1.0 LPG съвсем не е за подценяване – стига водачът да има желание да „развърта” предавките на прецизно превключващата трансмисия до по-високи обороти. По-ценното във всекидневието обаче е друго : трицилиндровият мотор работи неочаквано тихо и култивирано и „поема” съвсем прилично още от ниски обороти. Но явно и това не бива да ни учудва – този автомобил е малък и със сравнително ниска цена, но притежава истински зрял и балансиран характер. Характер на победител.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новото поколение на Hyundai i10 е един необикновено зрял за мащабите на своя клас автомобил. С просторна и функционална каросерия, добър обзор от мястото на водача, чудесна маневреност и икономично задвижване, той е истински отличник в света на градските модели. Още по-ценно обаче е това, че моделът не си позволява никакви слабости – включително по критични за някои от конкурентните модели параметри като безопасността и комфорта.
Текст: Божан Бошнаков