Първи километри зад волана на i20 Coupe с трицилиндров турбомотор
Със смяната на поколенията при модела i20 компанията Hyundai за пореден път отбеляза сериозен качествен скок в еволюционното развитие на своите продукти. С приятен за окото дизайн, богато оборудване, солидна изработка и впечатляваща функционалност, Hyundai i20 Coupe 1.0 T-GDI в момента без съмнение е едно от наистина стойностните предложения в малкия клас. С появата на версията Coupe моделът доби популярност и сред тези, които наред с обичайните качества на един градски автомобил търсят по-ярка индивидуалностг и повече усещане за динамика в дизайна на каросерията.
В унисон с актуалните тенденции в съвременното двигателостроене, от Hyundai не закъсняха да предложат за i20 модерен бензинов трицилиндров агрегат със система за принудително пълнене турбокомпресор, който с мощността си от 100 к.с. е повече от интересна алтернатива на добре познатия 1,4-литров атмосферен мотор. Сега към него се присъединява и по-мощно изпълнение, което със своите 120 к.с. изглежда като твърде подходящо допълнение към атлетичния външен вид на модела Coupe.
Темпераментен трицилиндров мотор
Отдавна за никого не е тайна, че в борбата с вредните емисии трицилиндровите машини набират все по-голяма популярност сред двигателите с работен обем до около 1,5 литра, а инженерните постижения в областта вече правят възможно тези агрегати да работят несравнимо по-култивирано отпреди. По отношение на усещането при шофиране различните производители поемат по различни пътища – при BMW например работата на двигателите с три цилиндъра е толкова рафинирана, че конструктивният им принцип може да бъде разпознат единствено по характерния, но същевременно силно приглушен звук. Многократно награждаваният 1.0 Ecoboost на Ford също може да бъде разпознат като трицилиндров едва при подаване на пълна газ – през останалото време работата му е поне толкова равномерна и дискретна, колкото на неговите разполагащи с един цилиндър повече предшественици. От Hyundai са поели по доста интересен път – тук повечето от типичните недостатъци на този тип мотори са премахнати, но за сметка на това някои от характерните им отличителни черти са дори подчертани. Ето какво имаме предвид – вибрациите при Hyundai i20 Coupe 1.0 T-GDI със 120 к.с. са сведени до абсолютния постижим минимум и могат да се окачествят като пренебрежими дори на празен ход – в тази дисциплина корейците заслужават отлична оценка. При поддържане на ниски и средни обороти и сравнително равномерен стил на шофиране от двигателния отсек не се чува почти нищо, като субективно еднолитровият двигател се усеща дори по-безшумен, отколкото четирицилиндровите си събратя, предлагани за i20. При по-сериозно форсиране обаче специфичният неравноделен тембър на трите цилиндъра излиза на преден план, и то по неочаквано симпатичен начин: над средните обороти гласът на мотора става дрезгав и дори басов, с неприкрити спортни нотки.
Разгръщането на мощността също впечатлява по фактически всички параметри – турбодупката при ниски обороти е почти елиминирана, а тягата става уверена още от около 1500 об./мин, като между 2000 и 3000 завъртания на коляновия вал в минута е дори неочаквано солидна. Същевременно двигателят отговаря с готовност при подаване на газ и без неприятно забавяне, което принципно често се среща при подобни конструкции. Версията със 120 к.с. серийно се комбинира с шестстепенна трансмисия (моделът със 100 к.с. разполага само с пет предавки), която позволява леко и приятно превключване и е доста добре напасната спрямо характеристиките на мотора, позволявайки каране с доста ниски като цяло обороти през повечето време.
На пътя Hyundai i20 Coupe в голяма степен отговаря на очакванията, които събужда атлетичната му външност – ходовата част притежава солидни резерви за по-спортен стил на каране, поведението на автомобила е солидно и предвидимо, а страничните колебания на каросерията са редуцирани до минимум. Маневреността и лекотата на управление също впечатляват положително – единствено обратната връзка от кормилната уредба би могла да бъде и по-акуратна.
Приятно е да се отбележи, че под динамичното външно оформление откриваме функционалност, която практически не отстъпва на стандартното изпълнение на модела – багажникът е с добър за класа обем, мястото както на предните, така и на задните места не дава поводи за недоволство, достигането до предпазните колани отпред е изключително лесно (нещо, което в много случаи се превръща в елементарен, но твърде дразнещ във всекидневието проблем при редица модели с две врати), ергономията е на високо ниво, същото се отнася и за качеството на изпълнението.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
+ Енергичен и темпераментен двигател с добри маниери на работа и приятен звук, сигурно поведение на пътя, добра ергономия, солидно качество на изработката
– Кормилната уредба би могла да осигурява и по-добра обратна връзка за контакта на предните колела с пътя
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: авторът