Представяме ви изцяло електрическата версия на Hyundai Ioniq
Едно от най-хубавите неща в електрическата версия на Ioniq е фактът, че тя изглежда като нормален автомобил, готов да изпълнява задачите си като всички други на пътя. При него няма да ви се налага да обяснявате на недоумяващия съсед и приятелите си защо изглежда по начина, по който изглеждат доста от конкурентите му. В дизайна на Hyundai липсва стремеж за безогледно следване на постулатите в аеродинамиката. Тук няма затворени калници и странни форми, а единственото, което издава електрическата версия, е лишената от традиционната радиаторна решетка предница – чисто функционален белег, свързан с липсата на ДВГ.
Класическа елегантност вместо показност
Явно времената на зрелищните возила с алтернативно задвижване постепенно отминават и това със сигурност ще бъде приветствано от всички, които не държат непременно да бъдат интересни с дизайна на своя автомобил. Това е несъмнено положителна стъпка напред към масовизацията на електрическата мобилност.
Както повечето други електромобили, Ioniq също предразполага към спокоен стил на шофиране. Стремежът към динамика тук е заменен с друга висша цел – икономията на енергия, необходима за изминаване на възможно най-дълъг пробег. Задвижването се отнася подчертано пестеливо към енергийните резерви, залага на плавните маниери, насочва вниманието на водача към Eco индикатора и решително държи на зелената зона. Спусканията се използват за ускорение, изкачванията се катерят кротко, а предстоящите препятствия по маршрута автоматично водят до движение по инерция с последващо снижаване на скоростта и спиране в приоритетно рекуперативен режим. Стига да пожелаете, електрическият Ioniq може да бъде и динамичен – с преминаване към режим Sport електродвигателят увеличава с 30 Нм (295 вместо 265) максимума на въртящия момент, предаван на едностепенната редукторна трансмисия. Корейският модел гледа положително на динамиката в поведението на пътя и демонстрира приятно игриво настроение по завоите, което се контролира с лекота благодарение на прецизното управление. За щастие чудесното поведение на пътя не е постигнато с цената на ненужно твърдо окачване. Ниско разположените под задните седалки и пода на багажника акумулаторни елементи снижават естествено центъра на тежестта и дават възможност за комфортна настройка на ходовата част, която поглъща умело и с лекота повечето неравности в ежедневието.
Богато стандартно оборудване
Като цяло в Hyundai са подходили доста щедро по отношение на стандартното оборудване – базовата версия на електромобила разполага с автоматична климатична инсталация, навигационна система, цифрова аудиосистема с възможност за смартфон интеграция, сензори за паркиране отзад, електронна система за поддържане на лентата за движение и адаптивен темпомат с режим за движение в натоварен трафик.
Накрая остава да дадем отговор и на решаващия в много аспекти въпрос за енергийния разход и автономния пробег. С максимално близки до средностатистическите стил и условия на ежедневно шофиране Ioniq може да измине около 240-250 километра, което е напълно задоволително постижение.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов