До 2020 г. Hyundai и Kia ще представят 22 екологични модела. Първият от тях е Ioniq
Знаехте ли това? През 2021 година всеки производител, който продава автомобилите си в Европа, ще трябва да плаща по 95 евро глоба за всеки грам въглероден двуокис над предвидените в европейските нормативи 95 г/км. За всеки един автомобил разбира се. Ако тази формула се приложи сега за моделната гама на Hyundai и само за Германия, където корейският производител продава над 100 000 автомобила и има за миналата година средно ниво на емисии от 132,6 г/км, компанията ще трябва да плати над 300 милиона евро.
Както и да интерпретираме тези факти, ще стигнем до един извод – борбата за намаляване на разхода трябва да продължи с пълна пара, като едновременно с това трябва да се въвеждат модели с изключително ниско ниво на емисии, които да бъдат сериозен компенсиращ елемент в общата статистика на разхода на гориво. Най-добре е те да отделят под 50 грама на километър, което ги включва в т.нар. “Super Credits“ – сериозен фактор за общото снижаване.
Тези обстоятелства са добре и отдавна известни в Сеул и корейците работят доста усилено по въпроса. В краткосрочен план в гамата ще бъдат включени 12 хибридни модела, шест plug-in варианта и два модела с чисто електрическо и задвижване от горивна клетка. Първият от тях е компактният Hyundai Ioniq, който от лятото ще се предлага във версия хибрид и чист електромобил. Тази година за Европа са планирани продажби от 3000 броя. През 2017 г. трябва да появи на пазара и plug-in хибридна версия като източник на втори супер кредит. Тя трябва да постига ниво на емисии от 34 г/км по европейския стандартен цикъл, изминавайки 51 км с чисто електрическо задвижване. При електрическия E-Ioniq пробегът трябва да достига теоретично 250 км.
Първото пътуване е само с хибридния вариант. Въпреки наподобяващите купе линии и ярко изразената шестоъгълна форма на радиаторната решетка не може да се твърди, че Hyundai Ioniq е някакъв особено отличаващ се модел. Аеродинамичната форма в стила на Toyota Prius и Honda Insight обаче е логична необходимост при този вид автомобили. Именно благодарение на нея и множеството аеродинамични детайли дългият 4,47 м и широк 1,45 метра автомобил преодолява по-лесно въздушното съпротивление. Като резултат и от това Ioniq успява често да се “рее“ с чисто електрическо задвижване по магистралата извън Сеул със скорост до 120 км/ч, изключвайки бензиновия двигател с директно впръскване, мощност от 105 к.с. и въртящ момент от 147 Нм. Обратно, при ускоряване бензиновият агрегат разчита на помощта на въпросния електромотор с максимален въртящ момент от 170 нютонметра и литиево-йонна батерия с капацитет от 1,56 кВтч, монтирана ниско под задната седалка, за да се снижи центърът на тежестта.
Все пак не може да се твърди, че по начало дългоходовият четирицилиндров атмосферен мотор е във вихъра си, когато става дума за движение по магистралата, макар че иначе набира обороти с охота. Вместо сложна планетарна система или CVT трансмисия от Hyundai са приели конструктивно решение с предавателна кутия с два съединителя. По този начин на междуградски пътища Hyundai Ioniq се движи подобно на i30, преминавайки меко и прецизно от една предавка на друга. На човек дори му си приисква да започне да превключва сам с лостчета на волана. Такива обаче няма, но ако пожелае, водачът може да включи с помощта на бутон режима Sport. В този случай системата задържа превключването на предавките до по-високи обороти на двигателя, а електромоторът подпомага по-интензивно ускорението.
Като цяло обаче Hyundai Ioniq не търси подобни изяви. Комфортно настроеното му окачване филтрира малките неравности и едва по-големите предизвикват по-отчетливо клатене. Кормилната уредба от своя страна работи леко, но и малко индиректно. В оформения по типичния за Hyundai начин с извивки и чисти повърхности интериор могат да бъдат открити интересни устройства, като това за индуктивно зареждане на телефона. Водачът може да разчита също на Apple CarPlay и Android Auto, както и серийно на отопляеми и удобни седалки отпред и отзад и на различни системи за асистенция.
На прицел е Prius
Сините рамки около вентилационните отвори и екранът в средата на арматурното табло създават усещане за елегантност и екологичност, а цифровият дисплей зад волана информира водача за енергийния поток, изминатото разстояние и скоростта. Циферблатът за последната стига до 220 км/ч, но при 185 поривът на Hyundai Ioniq е спрян от съпротивата на въздуха. Като цяло обаче той е с изключително добри показатели в това отношение благодарение на обтекаемата си форма и на мерките, взети от инженерите на Hyundai. Коефициентът на обтекаемост е с невероятната за автомобил от компактния клас стойност от 0,24, а благодарение на алуминиевите капак над двигателя, врата на багажника и окачване корейският автомобил тежи едва 1,4 тона. Интересно решение е имплантирането в облицовките на вратите на частици от дърво и вулканични камъни, а облицовката на тавана е изработена частично от захарна тръстика. С вида на последната пътниците отзад ще трябва да свикват, защото мястото над главите им определено не е в изобилие.
В ценово отношение Hyundai Ioniq, чието име е композиция от Ion и unique, се ориентира към Toyota Prius. Корейската компания предлага петгодишна гаранция, с която трябва да привлече и европейските клиенти. Достатъчно навреме, за да се включи в гамата – и да намали вероятността от глоби в Европа.