Време е за едно обстойно сравнение между два от най-популярните хибриди на пазара
Светът е интересно място. Новият хибриден модел на Hyundai, който успя да предизвика своеобразен фурор на пазара, всъщност е един стилен и елегантен, дискретно изглеждащ автомобил, докато основоположникът на класа – Prius, в своето четвърто поколение изглежда по-екстравагантно от когато и да било. Оптимизираната по отношение на аеродинамиката каросерия на японския модел (коефициентът на обтекаемост се равнява на 0,24) очевидно се опитва да демонстрира всячески индивидуалността и ефективността на Prius – което всъщност успява да го разграничи от останалите доста сходни като техника хибридни модели на Toyota като Yaris, Auris или RAV4.
Към момента Ioniq е единственият хибриден модел на Hyundai, но затова пък се предлага с цели три вида електрифицирано задвижване – стандартен хибрид, plug-in хибрид и вариант с изцяло електрическо задвижване. Hyundai залага на концепцията на пълните хибриди, като за разлика от Prius предаването на тягата от ДВГ и електромотора към предните колела става не през безстепенна трансмисия от планетарен тип, а посредством шестстепенна трансмисия с два съединителя.
Ioniq е доста по-хармоничният автомобил спрямо Prius
Когато става дума за взаимодействието между различните компоненти на хибридното задвижване, и двата модела не дават никакви сериозни поводи за забележки. Hyundai обаче има едно сериозно предимство: благодарение на своята трансмисия с два съединителя той звучи и се държи като конвенционален бензинов автомобил с автоматик – може би не невероятно пъргав, но никога дразнещ или натоварващ. При Toyota се наблюдават всички познати аспекти, които по правило следват от употребата на безстепенна трансмисия – ускорението е някак неестествено и с осезаем „гумен“ ефект, а при форсиране оборотите остават константно високи, докато скоростта се покачва. Откровено неприятната на моменти акустика на задвижването всъщност има и своите положителни страни – човек инстинктивно започва да се старае да бъде по-внимателен с газта, което намалява и без друго ниския разход на гориво.
Стане ли дума за ефективност, качествата на Prius са извън всяко съмнение. Въпреки че акумулаторната му батерия (1,31 кВтч) – също както и при Ioniq – не позволява зареждане от електропреносната мрежа или от зарядна колонка, автомобилът разполага с EV режим за изцяло електрическо движение. Ако сте много внимателни с десния си крак, в градски условия електродвигателят с мощност 53 киловата може в продължение на неочаквано дълго време да задвижва автомобила напълно безшумно, преди да се включи бензиновия агрегат с 98 к.с.
В теста Prius се задоволи със среден разход едва 5,1 л/100 км – меко казано респектиращо постижение за бензинов автомобил с дължина 4,50 метра. По-късият със седем сантиметра, но пък по-тежък с 33 килограма Ioniq е близък до тази стойност, и все пак леко й отстъпва. Неговият ДВГ със 105 к.с. като цяло се включва по-рано и по-често, за да подпомага работата на електромотора с 32 кВт, поради което средната консумация на Ioniq е с около половин литър на 100 км по-висока. На специалния ни нормиран цикъл за икономично шофиране обаче със своите 4,4 л/100 км моделът е напълно равностоен на Prius, а по магистрала на практика е дори доста по-икономичен.
Ioniq е по-динамичен
Ioniq изпълнява спринта от място до 100 километра в час с цяла секунда по-бързо и като цяло се усеща като по-динамичният от двата автомобила. Друг, още по-важен момент: серийно екипираният с адаптивен темпомат, асистент за следене на пътната лента и ксенонови светлини Hyundai при нужда спира от 100 км/ч с два метра преди Toyota; при теста от 130 км/ч разликата вече се увеличава до седем метра. Това коства много ценни точки на Prius.
Интересно е обаче да се отбележи, че за разлика от своите предшественици, Prius е учудващо чевръст на пътя при по-динамично каране. Той се държи неочаквано добре в завоите, управлението дава чудесна обратна връзка, а седалките могат да се похвалят със солидна странична опора. Същевременно окачването му се справя доста впечатляващо с абсорбирането на различни видове неравности по настилката. Hyundai също вози задоволително, но отстъпва по този показател на Toyota. Управлението му е малко по-индиректно, а иначе удобните седалки биха могли да имат и по-добри странични опори за тялото.
Това, че Ioniq изглежда по-консервативен в пряко сравнение с Toyota, има предимно положителен ефект, особено по отношение на ергономията. Това е един солидно изработен автомобил, чийто качествен и функционален интериор не го отличава съществено от много други модели в гамата на Hyundai. Което е добре, защото тук се чувствате почти като у дома си. В Prius обстановката е подчертано футуристична. Усещането за простор се засилва от изместеното в средата на таблото инструментално табло и широката употреба на светли, но видимо евтини пластмаси. Ергономията е, да кажем, своенравна – специално управлението на инфо-развлекателната система изисква внимание и отвлича вниманието на водача.
Мястото на задните места в Prius е доста повече, отколкото при Ioniq – както за коленете, така и за главите на пасажерите. Hyundai от своя страна контрира със значително по-голям и по-функционален багажник. Неговото задно стъкло обаче не разполага с чистачка, каквато откриваме при Prius – един малък, но значим плюс за японския модел.
Сходни цени, но значително повече оборудване в Ioniq
Ценовата политика на Hyundai видимо е ориентирана директно срещу Prius, като срещу сходни цени корейците предлагат значително по-добро оборудване. Както Hyundai, така и Toyota предлагат у нас наистина добри гаранционни условия, включително по отношение на акумулаторната батерия. Във финалното класиране победата отива при Ioniq, при това напълно заслужено. От Toyota трябва да поработят доста, за да се върне Prius на водещата позиция, която заемаше доскоро.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. HYUNDAI
Вместо със стилистични провокации, Ioniq предпочита да впечатлява с практически качества – всичко при него се случва с лекота, а сериозни слабости практически липсват. Очевидно нарастващата популярност на модела е съвсем заслужена.
2. TOYOTA
Prius предлага по-добър комфорт на окачването и се управлява по-динамично – факт. Оттам насетне обаче Prius не се справя по-добре в нито една дисциплина, а и спира осезаемо по-зле. Не можем да отречем обаче уникалността на дизайна му.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт