Преди години всичко беше по-добро – автомобилите бяха по-леки и по-приятни за шофиране. И със сигурност онези избледнели в паметта модели бяха по-икономични. Дали всичко това е вярно и къде в действителност е прогресът, ще изясни сравнението между представители на различни поколения от три марки. В първата част на поредицата ams.bg ще ви представи сравнение между BMW 2002 tii и 118i.
Когато заемете мястото на водача в BMW 2002 tii, очите ви започват леко объркан танц, обхождайки целия автомобил. Вместо празно пространство погледът през предния или задния прозорец среща ребрата по калниците или капака на багажника. Безрамкови странични прозорци, тънки колони на покрива, лека, жилава фигура. В сравнение с нея моделът 118i, с който пристигнахме, изглежда като ламаринен кафез с минимален обзор. Двете машини от различни епохи са си дали среща, за да подложат на проверка твърдението на някои читатели, че старите автомобили са били по-икономични.
Напет младеж или дядо?
Самоходният дядо от 1971 г. е строен, без гънки и бръчки - подобно на младеж в пубертета. Специалистите от BMW са го изработили наново с оригинална неупотребявана каросерия, така че ветеранът всъщност е съпоставим с нов съвременен автомобил, а не е някакъв сбръчкан старец.
А как потегля 2002 tii, как поема газта, как пее мощният му двигател! Благодарение на системата за впръскване двулитровият четирицилиндров агрегат развива 130 к. с., които създават усещане за такава мотивираност, каквато би трябвало да се очаква от един спортен модел. Пред духовния ни взор изплуват някогашните ни колеги изпитатели, представяме си как са гонили този малък териер, освободен от каишката още при табелата за край на населеното място, как са се носили с него по второстепенните пътища, тогава все още без ограничения на скоростта.
На конвейер
Двулитровият агрегат на 118i предлага цели 143 коня, но половината от тях, изглежда, са в отпуск по болест. С голяма мъка “единицата” следва своя праотец, безкрайно далеч от заразителната тяга на един компактен спортен модел. В това няма нищо чудно, защото дори с максимален товар 2002 tii би бил по-лек от една празна “единица”.
Новият може би не е достатъчно чевръст, но пък се управлява с лекота. Завоите, които преодоляваме с пот на чело, стиснали тънкия волан на 02, с “единицата” се вземат сякаш по мед и масло благодарение на прецизното сервоуправление и точната работа на окачването. А що се отнася до залитанията на 2002 tii при висока скорост, днес едва ли някой би тъгувал за тях.
Скъпи конструктори на BMW, вие сте довели до съвършенство динамиката на пътя. Но какво става с комфорта на окачването? От него auto motor und sport се оплаква още през 1971 г. при теста на 2002, а днес “единицата” почти не е по-добра. Къде остана прогресът? Все пак проектантите на каросерията са успели да намалят аеродинамичните шумове – при 180 км/ч вече не търсите тапи за уши.
Екстрите
Да не забравяме и оборудването. Преди е имало само радио и вентилация, днес – развлекателни системи с телевизор, МР3 плейър и уреди за навигация, както и автоматичен климатик със самостоятелно регулирани зони. Да не говорим за седалките с електрическо регулиране и отопление. За сигурността се грижат допълнителни “предпазни мрежи” като спирачен асистент, въздушни възглавници и ESP. Сравнен с “единицата”, 2002 изглежда почти гол.
Маниаците на моделите от 70-те могат да ругаят колкото искат днешните компактни автомобили за тяхното комфортно затлъстяване, но нямат основание да ги обвиняват в лакомия. При съпоставим маниер на шофиране 118i се задоволи средно с почти два литра на 100 километра по-малко, отколкото 2002 tii. Нещо да кажете за икономичните стари времена?
Ако има нещо, което искаме да върнем от миналото, това са изпълнените с въздух и светлина каросерии – за да усетим отново как се сливаме с пейзажа, а не само преминаваме покрай него.
Очаквайте следващата седмица Audi Quattro и TT Coupе Quattro!
Текст: Маркус Петерс
Оценка
BMW 118i
По отношение на разхода 118i печели с явно превъзходство.
BMW 2002 tii
Обзорът и динамичните показатели на по-лекия 2002 tii бяха по-добри.
Технически данни
BMW 118i | BMW 2002 tii | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 105 кВт (143 к. с.) | 96 кВт (130 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,1 сек. | 9,7 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- | --- |
Максимална скорост | 210 км/ч | 190 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,5 л. | 10,3 л. |
Базова цена | 23 300 евро | 14 400 марки |
michev
и все пак 2002-ката за мен е 3 пъти по автомобил от 118-ката
:)
Това наистина е колосална разлика...
editor
Собствено тегло/полезен товар: за BMW 2002 tii 1030/320 кг. за BMW 118i 1366/399 кг. Повече информация може да откриете в октомврийския брой на auto motor und sport.
:)
Чудесна статия! Огромни адмирации към екипът на AMS България за превода B-) Искам само да попитам с колко точно е по-лек 2002 tii? Благодаря предварително :)