Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Инфарктните финали в Бразилия

03.11.2010 15:35
Туит

Предстоящата неделна битка за Гран при на Бразилия може за шести пореден път да излъчи световния шампион при пилотите във Формула 1.

От 2005 г. носителят на титлата неизменно е бил определян на популярната писта „Интерлагос“, независимо дали състезанието е закривало сезона или не. Традицията може да бъде спазена и в предстоящия уикенд край Сао Пауло кръг преди финала.

Лидер във временното класиране е пилотът на Ferrari Фернандо Алонсо, но въпреки останалите четирима претенденти с теоретичен шанс за крайния успех в шампионата, само той има реалната възможност да триумфира като шампион в Бразилия.

Кръг преди края испанецът, който спечели и двете си световни титли на „Интерлагос“, разполага с аванс от 11 точки спрямо Марк Уебър и няколко варианта да сложи край на интригата за първото място. Най-чистият от тях е да спечели неделното състезание, а пилотът на Red Bull да финишира на пета или по-задна позиция.

Останалите опции за двукратния шампион, дори при негово второ място, навлизат дълбоко в сферата на изчисленията и са изцяло зависими от класирането на неговите преследвачи. В такъв случай Люис Хамилтън и Себастиан Фетел трябва да останат извън призовата тройка, а Уебър да стигне най-много до осмата позиция.

Преди да се насладим на предстоящия (вероятно дъждовен) спектакъл на "Интерлагос", нека си припомним драматичните финали от последните пет сезона:

 

2009 година: шампион Дженсън Бътън, победител Марк Уебър

Гран при на Бразилия отстъпи закриващото състезание на Абу Даби, а лидерът в класирането Дженсън Бътън (Brawn GP) имаше нужда от място в първата петица, което да му гарантира титлата. Задачата на англичанина изглеждаше тежка заради едва 14-ата му стартова позиция.

В началото на състезанието той успя да избегне катастрофите след първия завой, в които отпаднаха трима пилоти и изкараха автомобила за сигурност на пистата. По-късно пилотът на Brawn GP си проби път до осмото място, където дълго беше задържан от абсолютния дебютант Камуи Кобаяши (Toyota).

След двете си спирания в бокса Бътън се върна на шеста позиция, но Рубенс Барикело спука гума и отвори пътя на своя съотборник към петото място. Англичанинът стигна безпроблемно до финала и със спечелените 4 точки кръг преди края вече бе недостижим за останалите претенденти Себастиан Фетел (Red Bull) и Барикело, завършили съответно четвърти и осми. Така Бътън стана десетият английски пилот в световния шампионат, който печели титлата.

2008 година: шампион Люис Хамилтън, победител Фелипе Маса

Надпреварата на „Интерлагос“ беше последна за сезона, а преди нея представителят на домакините Фелипе Маса (Ferrari) изоставаше със 7 точки зад лидера Люис Хамилтън (McLaren). Бразилецът бе по-бърз от своя конкурент през целия уикенд и потегли първи в закъснелия заради проливен дъжд старт.

Катастрофата между Нико Розберг (Williams) и Дейвид Култард (Red Bull) и излитането на Нелсиньо Пикет (Renault) предизвикаха появата на автомобила за сигурност още в началото на втората обиколка. След неговото прибиране пистата започва да изсъхва, а пилотите да поставят сухите меки гуми.

Маса уверено оставаше начело и трупваше преднина, докато потеглилият четвърти Хамилтън вече се движеше пети. След вторите спирания в бокса бразилецът запази позицията си, а пилотът на McLaren излезе четвърти, но веднага бе изпреварен от Фетел (Toro Rosso).

Няколко тура преди края над „Интерлагос“ започна да вали лек дъжд, който предизвика малко, но достатъчно сериозни размествания в челото. От пилотите в първата десетка само Тимо Глок (Toyota) не постави гуми интермедия и остана на пистата, което го изкачи от седмо на четвърто място, за сметка на Фетел и Хамилтън. Двамата започнаха оспорвана битка за петата позиция, която щеше да направи англичанина шампион.

В този момент пред тях Маса триумфално пресече първи финала и стана световен шампион за около 20 секунди. Тогава Фетел и Хамилтън последователно изпревариха Глок в последния завой на финалната обиколка и пилотът на McLaren се добра до така необходимото му пето място. С него англичанинът спечели титлата само с точка аванс пред Маса и на 23-годишна възраст стана най-младият шампион в историята на Формула 1.

2007 година: шампион Кими Райконен, победител Кими Райконен

Кими Райконен (Ferrari) триумфира с титлата, въпреки че започна състезанието със 7 точки изоставане от Хамилтън (McLaren) и 3 зад Алонсо (McLaren). Маса стартира от полпозишън, но при вторите спирания в бокса отстъпи лидерството на Райконен. Англичанинът потегли от първа редица, но завърши едва седми, след като първоначално пилотска грешка, а впоследствие проблем със скоростната кутия на неговия McLaren го изпратиха на 18-а позиция. Със спечелената победа Райконен стана световен шампион с една точка аванс пред Хамилтън и Алонсо.

2006 година: шампион Фернандо Алонсо, победител Фелипе Маса

Фелипе Маса (Ferrari) стана първият бразилец, спечелил домашната си Гран при след легендарния Аертон Сена през 1993 г. Това беше последното състезание на Михаел Шумахер (Ferrari) във Формула 1. Германецът имаше нужда от задължителна победа и за да се раздели със спорта като осемкратен световен шампион, Алонсо (Renault) не трябваше да спечели и точка. Най-успешният пилот в историята завърши четвърти, а испанецът втори и така спечели титлата за втори пореден път.

2005 година: шампион Фернандо Алонсо, победител Хуан Пабло Монтоя

Бразилската Гран при беше 17-и кръг от шампионата и до края на сезона оставаха още два старта. Хуан Пабло Монтоя спечели състезанието за втора поредна година, а с втората си позиция Кими Райконен донесе първата двойна победа на McLaren след повече от 5-годишно прекъсване. Фернандо Алонсо (Renault) остана трети, което беше достатъчно, за да спечели първата си световна титла и на 24 години да стане най-младият шампион във Формула 1.

Коментари
comments powered by Disqus