Вход

Харесайте страницата ни във Facebook

Станете част от голямата фамилия на auto motor und sport

Бъдете информирани за любимите ви марки, интересни предложения, игри, томболи, както и много новини от необятния свят на автомобилите.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Историята на една катастрофа

13.05.2009 12:18
Туит

Докладът от инцидента на Яри-Мати Латвала в Португалия миналия месец сочи, че единствено отличните системи за безопасност на Ford Focus RS WRC са опазили финландеца и неговия навигатор Мика Антила от сериозни контузии.

От проучването на BP Ford Abu Dhabi става ясно, че много от компонентите на автомобила могат да бъдат възстановени и използвани наново, въпреки че Яри-Мати прелетя близо 200 метра и направи серия преобръщания преди да спре в едно от дърветата по склона.

„Инцидентът е ужасяващ, всички видяхте от записите, но системите за безопасност свършиха прекрасно своята работа“, обяснява Тим Джексън, инженерът на Яри-Мати Латвала.

Използването на относително еластични материали при изработката на ролкейджа като стоманата T45 е довело до контролирани деформации на клетката. Те са абсорбирали голяма част от енергията при удара и същевременно са предпазили голяма част от елементите на автомобила, които могат да бъдат възстановени и използвани наново.

„Въвеждането на новите мерки за сигурност – както по отношение на регулациите, така и относно избора на дизайн, се оказаха от съществено значение за позитивния изход от инцидента. Именно благодарение на тях пилотът и неговият навигатор се измъкнаха невредими“, допълва Джексън.

Данните от инцидента, който се случи 9,1 км след началото на четвъртата отсечка, сочат, че проблемите за Латвала започват при спирането за изкачването преди фаталния ляв завой. „След като е приключил изкачването, автомобилът е „олекнал“, което означава, че ефектът от натискането на спирачките и от корекцията на посоката е бил минимален, защото натоварването върху гумите е било прекалено ниско“, обяснява Джексън.

Първо задната част, а впоследствие и предницата на спортния Ford Focus са се ударили в насипа от вътрешната страна на завоя. Автомобилът е подскочил и се е превъртял през бариерата встрани от пътя, след което ужасяващият „слалом“ за Латвала и неговия навигатор е започнал. Предният и задният капак са се откачили още след първите няколко превъртания, впоследствие и шофьорската врата е излетяла. Автомобилът е спрял близо 200 метра след началото на инцидента в едно от дърветата по склона. Ако не беше то, Латвала и Антила вероятно щяха да прелетят още поне 50 метра. „Шоуто“ е продължило точно 19,8 секунди, като междувременно екипажът на Ford е направил 12 пълни превъртания през таван. Въпреки смразяващата дъха катастрофа, формата на кокпита е запазена в „отлично“ състояние.

„Първоначалните измервания сочат, че няма деформации в кокпита. Предната колона и тръбите около вратата са на практика непокътнати и от двете страни, деформациите в тази зона са минимални. Основните тръби, разположени около средната колона са пострадали леко от страната на шофьора, докато структурите в задната колона, които не са подсилени от ролкейджа, са огънати слабо. Нито една от деформациите обаче не е застрашавала сигурността на екипажа“, категоричен е Джаксън.

И Латвала, и Антила са използвали новите седалки, разработени от ФИА, които дебютираха на рали „Япония“ миналата година. В автомобила на M-Sport те са фиксирани със специални алуминиеви скоби, които надхвърлят настоящите изисквания на федерацията относно безопасността. „След инцидента както седалките, така и скобите за монтажа им, са в отлично състояние, буквално като нови, което показва, че тези допълнителни мерки имат ефект“, се казва още в доклада.

Спортният директор на Ford Европа Марк Дийнс допълва, че „моторните спортове са винаги на ръба и че Световният рали шампионат ни дава прекрасна възможност да демонстрираме ефективността на технологиите в областта на сигурността. Това, което можем да научим от тези автомобили, и обратната връзка, която ни предоставят инженерите, е безценна информация. Тя ще бъде използвана при разработването на следващата генерация серийни автомобили на Ford.“

Запис от инцидента на Латвала може да видите тук .

Коментари
comments powered by Disqus