Lancia Flaminia Coupé и Maserati Sebring – от различни светове, но със сродни души
Красивите GT купета за бързи пътешествия са специалитет от италианската автомобилна кухня. Lancia Flaminia и Maserati Sebring печелят симпатии със стил и модерна техника.
На пръв поглед общото представяне на тези двама класици изглежда сякаш не на място. От една страна, ниското Maserati с неговата агресивна четириока физиономия, от друга – великолепната Lancia в строго скроен бизнес костюм. Мощността на двигателите от 235 к.с. при Maserati и 140 к.с. при Lancia също отваря голяма дистанция между двете купета, която се проявява и в някогашната им цена – 49 300 марки за Sebring, 24 900 марки за Flaminia.
Но съществуват няколко факта, които оправдават общия гастрол на двата образеца на италианска GT красота. На времето Sebring и Flaminia са били сравнително скъпи и поради това са били запазени главно за богаташи и красиви филмови звезди. За сравнение: малкият Fiat 600, на който тогава се вози цяла Италия, е струвал през 1964 г. само 3990 марки.
Автомобили за богатите и красивите
Освен това и двете фирми производителки дори при върховите модели са се задоволявали с шестцилиндрови мотори. В Lancia Flaminia работи един кротък V6 с повдигателни пръти, докато редовият шестак на Maserati блести с ценни достойнства, като два горни разпределителни вала (DOHC), двойно запалване и впръскване на бензина. И при единия, и при другия мотор цилиндровите глави и двигателният блок са от лека сплав, към това се добавят и мокри цилиндрови втулки.
И на последно място – Flaminia Coupе и Sebring произхождат от старата италианска автомобилна аристокрация, която се гордее с по-дълги традиции, отколкото Ferrari и Lamborghini. Някогашният тестов и състезателен пилот на Fiat Винченцо Ланча основава през 1906 г. в Торино своя собствена фирма и започва да произвежда пътнически автомобили със скъпа техника. Петимата братя Мазерати – Алфиери, Биндо, Карло, Ернесто и Еторе, се обединяват през 1914 г. в Болоня, за да произвеждат на първо време само състезателни автомобили. Първото шосейно Maserati A6 се появява през 1946 г., а под предния му капак работи редови шестцилиндров мотор, по желание с двойно запалване (две свещи на цилиндър).
Flaminia е визуално близка до Peugeot 404
Сега обаче ние имаме намерение да видим и усетим двете автомобилни мечти в действие, като започнем с Lancia. Фактът, че формата на нейната каросерия напомня за Peugeot 404, има съвсем просто основание и то се нарича Pininfarina. Новият модел Flaminia, който Lancia представя през 1957 г. отначало като седан (Berlina) с четири врати, е базиран върху революционната студия на Pininfarina, наречена Florida I. Широката „уста” на нейната радиаторна решетка и оформените като продължение на широките задни колони миниперки задават стила на много автомобили от шейсетте години – особено при Peugeot, чиито каросерии почти без изключение са проектирани от Pininfarina.
В модела на Lancia черното, строго разчленено арматурно табло с неговите големи кръгли уреди ви кара веднага да се почувствате като успешен генерален директор, който пътува към офиса си. Благодарение на високата позиция на седене и панорамното челно стъкло, по време на пътуването можете да наблюдавате как предната част на Flaminia потъва надолу при спиране и как се накланя в завой.
Сравнително дългият скоростен лост вместо от централния тунел стърчи непосредствено до седалката на водача от покрития с мокет под. Сигурно това се дължи на трансмисията transaxle, разположена заедно със съединителя при диференциала на задния мост.
Пътуване като на седмото небе
Независимо от това ходът на лоста е радващо къс, а еластичният V6 следва послушно командите от педала за газта. Целият задвижващ тракт остава дискретно на заден план в акустично отношение, но въпреки това предоставя достатъчно тяга, за да се движите наравно с останалите участници в градския трафик и да се радвате на добрия обзор във всички посоки.
Следва смяна – и вече сме зад волана на Maserati. Тук водачът седи ниско в изработената от Vignale каросерия, сякаш следва стъпките на Хуан Мануел Фанджо и Жан Бера, които през 1957 г. спечелват с едно Maserati 450 S 12-часовото състезание в Себринг, чието име носи ъгловатото купе. Вместо към предния капак водачът гледа към една внушителна колекция от контролни уреди и към пътя пред себе си.
Загретият мотор стартира, както и в Lancia, незабавно, но при това произвежда канонада от звуци. За разлика от британските шестцилиндрови конкуренти от Aston Martin и Jaguar, при Maserati металическият звук е примесен с дълбокото ръмжене на раздразнен ротвайлер. Още при бавно движение с малко газ към тези интонации се прибавя и високото, ясно бръмчене на предавателната кутия.
Maserati Sebring кара водача да търси ръкавици
Не, това не е автомобилът, в който господин генералният директор пътува всеки ден до своя офис или мисли за красивата си секретарка. В Maserati човек се оглежда дали някъде около него няма шофьорски ръкавици, помагащи за укротяването на звяра.
Впоследствие обаче Sebring показва съвсем прилични маниери и позволява, също както и Lancia, гладко маневриране във всякакви възникващи в трафика ситуации. Благодарение на директната кормилна уредба това дори става с доста по-голяма точност. Когато пътят отпред е свободен, големият шестак тегли уверено още от ниски обороти и увеличава скоростта съвсем осезаемо. Можете да превключите с две от петте предавки надолу – и тогава Maserati се изстрелва напористо напред. С „дългото” главно предаване е възможно да бъдат достигнати 235 км/ч. Излиза, че този гран туризмо е бил наистина добре екипиран за дълги пътешествия.
Заключение
Редакторът Франц-Петер Худек: Срещата с двамата чистокръвни италианци оставя дълбоко, извънредно положително впечатление. Lancia Flaminia и Maserati Sebring показват, всеки по свой собствен начин, че чудесният и извънредно модерен за времето си външен вид е можел да бъде комбиниран с техника на съответното високо ниво. При Lancia това е общият блок на transaxle трансмисията отзад със заден мост De Dion, при Maserati – техниката за впръскване на гориво плюс запалване с по две свещи на цилиндър.
Въпреки че според числата за конските сили и цените Lancia и Maserati играят в различни групи, те все пак биват обединени тъкмо от този стремеж към техническо съвършенство и от онази естествена елегантност, която познаваме от филмите с Марчело Мастрояни и София Лорен.
Ако днес се появите с едно от тези забележителни купета на някое рали или среща на автомобилни ветерани, с абсолютна сигурност ще предизвикате жив интерес и дори аплодисменти от страна на зрителите. Така ще реагира и вашата съпруга или приятелка, когато стане дума за покупка на класически автомобил.
Технически данни
Lancia Flaminia Coupе 3B 2800
Двигател
Шестцилиндров V-образен мотор (на принципа на боксер), цилиндрова глава и блок от лека сплав, мокри цилиндрови втулки, централно разположен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, три двукамерни карбуратора Solex.
Работен обем: 2775 см³
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 85,0 x 81,5 мм
Мощност: 140 к.с. при 5400 об./мин
Макс. въртящ момент: 220 Нм при 3000 об./мин
Степен на сгъстяване: 9 : 1
Силово предаване
Задвижване на задните колела, четиристепенна механична предавателна кутия, разположена до задния мост, главно предаване 3,77 : 1.
Каросерия и ходова част
Четириместно купе с две врати, каросерия от стоманена ламарина, заварена към рама от затворени профили
Отпред: независимо окачване с трапецовидни носачи и винтови пружини
Отзад: мост с напречна диагонална щанга (De Dion) с листови ресори. Стабилизатори, телескопични амортисьори и дискови спирачки на двата моста; Гуми: 175 – 15.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4680 x 1740 x 1420 мм
Междуосие: 2750 мм
Тегло: 1530 кг
Резервоар: 58 л.
Динамични характеристики и разход
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 15 сек
Максимална скорост: 178 км/ч
Разход: около 14 л/100 км
Период на производство и тираж
Моделната серия Flaminia, от 1957 до началото на 1970 г., Coupе Pininfarina от 1959 до 1967 г., първата серия (модел 823) до 1963 г. с мотор 2,5 л, втората серия (модел 826) с мотор 2,8 л; общ тираж на версията Coupе 5226 екз.
Maserati 3500 GTI S Sebring
Двигател
Шестцилиндров редови мотор, цилиндрова глава и блок от лека сплав, мокри цилиндрови втулки, колянов вал със седем основни лагера, два горни разпределителни вала, задвижвани с ангренажна верига, запалване с две свещи на цилиндър, система за впръскване на бензин (Lucas).
Работен обем: 3485 см³
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 86 x 100 мм
Мощност: 235 к.с. при 5500 об./мин
Макс. въртящ момент: 314 Нм при 4000 об./мин
Степен на сгъстяване: 8,8 : 1
Силово предаване
Задвижване на задните колела, петстепенна механична предавателна кутия (ZF), главно предаване 3,77 : 1 или 3,54 : 1
Каросерия и ходова част
Купе с две врати и 2+2 места, тръбна рама с каросерия от стоманена ламарина, Отпред: независимо окачване с трапецовидни носачи и винтови пружини, стабилизатори за завой, телескопични амортисьори и дискови спирачки.
Отзад: твърд мост с листови ресори, стабилизатори за завой, телескопични амортисьори и дискови спирачки
Гуми: 185 – 16
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4470 x 1660 x 1320 мм
Междуосие: 2500 мм
Тегло: 1350 кг
Резервоар: 75 л
Динамични характеристики и разход
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 8 сек
Максимална скорост: 235 км/ч
Разход: около 16 л/100 км
Период на производство и тираж
Maserati Sebring, от края на 1962 до 1970 г., първата серия до 1965 г., 348 екз., втората серия (с двойни фарове като NSU TT), 245 екз.
Текст: Франц-Петер Худек
Снимки: Артуро Ривас