Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Изборът на поведение задейства ефекта на вълнението

03.12.2015 10:45
Туит
Изборът на поведение задейства ефекта на вълнението

Проучване доказва, че агресивното поведение на един шофьор на пътя причинява сходно поведение у другите водачи

Проучване на производителя на гуми Goodyear и Лондонското училище по икономика и политически науки (LSE) показва, че изборът на поведение на пътя задейства ефекта на вълнението.

В проучването, което обхваща 9000 водачи от 15 европейски държави, 87% от шофьорите се съгласяват, че
внимателното шофиране на един водач може да ги накара да се съобрзят с друг шофьор по-късно по време на своето пътуване. 55% от анкетираните си признават, че когато са раздразнени или провокирани от друг шофьор на пътя могат да си го изкарат на друг по-късно по време на пътуването си. Един жест на доброта или агресия може да отприщи верига от събития, които да създадат спокойна и по-безопасна или стресова и опасна среда за шофьорите.

„Като оставим настрана фактори като климатичните условия или умората, шофьорите около нас създават условия, на които ние реагираме по време на цялото си пътуване“, заяви д-р Крис Тенънт, ръководител на проекта в Лондонското училище по икономика. „При договаряне на пътното пространство водачите често прилагат принципа на реципрочността. Въпреки това, тъй като голяма част от взаимодействията са мимолетни, реципрочността често е непряка: нашият отговор се проявява към друг шофьор по-късно по  време на пътуването ни – това е ефектът на вълнението на пътя.“

Поведението на другите шофьори може да накара останалите да шофират по-опасно

Докато другите проучвания на пътната безопасност обръщат най-вече внимание на идентифицирането на проблемните шофьори, които са предразпположени към опасно поведение, това проучване показва необходимостта да се признае, че поведението на някои водачи може да накара другите да шофират по-опасно – дори и ако през останалото време не се считат за проблемни шофьори.

„Пътният етикет е от значение за шофьорите“, обяснява Тенънт. Преглеждайки видео материали от взаимодействията между шофьори на пътя, по-голямата част от анкетираните  признават, че жестовете на благодарност са важни, с по-малко от 10% отхвърлят подобни твърдения. В интервютата си шофьорите признават, че когато един шофьор пропусне да им каже благодаря, са по-склонни да реагират по-агресивно при следващото си взаимодействие. Проучването установи цяла гама от антагонистични поведения. В същото време в интервютата си водачите признават, че дори самите те понякога се държат по този начин, обикновено по невнимание, предизвиквайки спирала от негативни реакции.

„Пътят рядко се разглежда като социална среда, особено среда, в която имат място добрите маниери. Всъщност нашето проучване на безопасността показва, че много шофьори разглеждат автомобилите на другите водачи, като анонимни машини, а не като превозни средства с човешко същество вътре“, добавя Оливие Русо, вицепрезидент на Goodyear, гуми за леки автомобили за Европа, Близкия изток и Африка. „Ние призоваваме водачите да помнят колко силно рефлектира тяхното поведение върху поведението на останалите. Нашето проучване показва, че агресивното поведение спрямо друг шофьор може да отключи верига от реакции между шофьорите и накрая предизвиква опасна ситуация, дори инцидент по-късно след като провокаторът е продължил. От всички нас зависи да спрем ефекта на вълнението на пътя“, добавя Русо.

Има много начини да бъдем невнимателни

„Има много начини, по които един шофьор може да бъде невнимателен: докато дава напътствия, състезавайки се, жестикулирайки и всяка една от тези ситуации може да ескалира, да се засили и да създаде потенциално опасна среда за шофиране. Все пак има няколко начина да сме учтиви, но тези няколко начина са много силни- например да позволим останалите да напредват в натоварения трафик, контакт с очите и вербало изказване на благодарност, когато някой ни е направил място, да се извиним, когато сме попречили на някой – всичко това е начин да демонстрираме култура на шофиране, от която ние също можем да извлечем полза“, допълва Тенънт.

Създадено, за да анализира взаимодействието между шофьорите и отношението по между им, проучването се състои от качествено изследване с помоща на фокус групи и интервюта с водачи в Обединеното кралство и Италия, както и количествени онлайн проучвания на близо 9000 водача от 15 страни (Белгия, Чехия, Германия, Франция, Италия, Холандия, Полша, Румъния, Русия, Швеция, Турция, Словения, Испания, Обединеното кралство и Австрия).

За Goodyear

Goodyear е една от най-големите компании за гуми в света. В нея работят около 69 000 души и произвежда продукти в 50 съоръжения в 22 страни по целия свят. Нейните два иновационни центъра в Акрън, Охайо и Колмар-Берг, Люксембург се стремят да развиват състоянието на най-съвременните продукти и услуги, които определят технологичния и производителен стандарт за индустрията.

За Лондонското училище по икономика (LSE)

Лондонското училище по икономика и политически науки (LSE) е един от най-важните университети по социални науки в света. LSE е специализиран университет с международен прием и глобален обхват. Неговата научна и преподавателска дейност обхващат всички социални науки, от икономика, политика и право до социология, антропология, счетоводство и финансии. Основано през 1895 г., училището има отлична репутация и високи академични постижения. 16 нобелови лауреати са били служители на LSE или негови  възпитаници. В училището се обучават около 9500 редовни студенти от 140 страни. LSE има персонал от над 3000 служители , около 46% от които са от страни извън Обединеното кралство.

Коментари
comments powered by Disqus