Тест на версията с трилитров дизел на първия SUV модел в историята на марката
Голямата част от тестовете на SUV модели започват с до болка познатите съждения на тема как този сегмент се разраства все повече и повече, как значимостта му става все по-голяма за автомобилната индустрия и така нататък и така нататък. Истината обаче е, че две десетилетия след като Toyota RAV4 разпали треската по този тип автомобили, въпросните истини вече би следвало да са ясни за всички. За последните години това се превърна в може би най-мощната и трайна тенденция в автомобилостроенето – докато явления като например кабриолетите с метални сгъваеми покриви излязоха за кратко на мода и практически почти изчезнаха от сцената, днес почти вече няма производител, в чиято моделна палитра да липсва SUV. Занапред така ще изглеждат нещата и при Jaguar.
На Jaguar F-Pace, който идва при нас за своя първи тест с дизелов V6 двигател с 300 к.с., няма да му бъде никак лесно да се бори със силната си конкуренция. В този сегмент не е достатъчно просто да присъстваш – тук всеки модел трябва да притежава ярки аргументи в своя полза. Дали F-Pace се държи на пътя като истински Jaguar? И дали интериорът му отговаря на богатите традиции на марката в областта на благородното обзавеждане?
Едно е сигурно – отвътре автомобилът е наистина просторен. С дължина на каросерията 4,73 метра Jaguar F-Pace държи дистанция спрямо петметровите представители на горния сегмент като Q7 и Х5, но същевременно е по-голям от X3, GLC или Macan. Пътниците на втория ред се радват на изобилие от място и могат спокойно да преодоляват дълги разстояния на удобно оформените седалки. Два USB изхода и една 12-волтова букса им осигуряват безпроблемно зареждане на смартфони, таблети и прочее мобилни устройства.
Внушителен товарен обем
Със своя номинален обем от 650 литра багажникът на британския модел е най-големият в класа и в допълнение към това е оптимално използваем благодарение на широкия отвор и ниския праг на товарене. Разделената на три части задна седалка предлага удобна възможност за отваряне на пролука към предната част на салона и превозването на ски или сноуборд. Различните части на задните места се сгъват с натискането на бутон, като при нужда те напълно потъват в пода, образувайки товарно пространство с равно дъно и вместимост 1740 литра. При изпробваната версия R-Sport водачът и спътникът му разполагат с чудесни спортни седалки с добра странична опора и множество възможности за регулиране. Средната конзола е широка, но не ограничава усещането за простор. Фактът, че независимо от високото ниво на комфорт и изобилието от простор настроението на борда не отговаря напълно за очакванията от един Jaguar, се дължи на неособено впечатлявящото качество на материалите. Доста голям брой видими детайли са направени от твърда и прекалено обикновена на вид и допир пластмаса. Качеството на някои от бутоните, превключвателите, както и изработката като цяло също не са на нивото, което човек си представя, щом се сети за превърналите се в легенда разкошни интериори от миналото на марката.
Оттук насетне обаче отзивите от модела са почти единствено положителни. Инженерите на компанията са постигнали впечатляващ баланс между динамика на пътя и рафиниран комфорт при пътуване. Благодарение на директното, но в никакъв случай нервно управление автомобилът може да бъде насочван леко и прецизно, а страничните колебания на каросерията са съвсем слаби. Едва при откровено екстремни прояви от страна на водача човек може да забележи влиянието на голямото тегло и високия център на тежестта.
Въпреки големият дял на алуминиевите сплави в направата на каросерията, кантарът отчете над два тона тегло при тестовия екземпляр. Именно затова сме впечатлени, че масата почти не се усеща на пътя – водимостта напомня повече за спортно настроен комби модел, отколкото за SUV. Автомобилът преодолява 18-метровия слалом със скорост 60,1 км/ч – постижението не е върхово за класа ( Porsche Macan S Diesel е с около четири километра в час по-бърз), но това не променя доброто впечатление от поведението на Jaguar F-Pace. Системата ESP е много добре настроена и реагира адекватно в критични ситуации.
Извънредно впечатляващи са и особено ефективните спирачки на модела: от 100 км/ч Jaguar спира за фантастичните 34,5 метра, като ефективността на спирачната система почти не отслабва при големи натоварвания. Добри отзиви заслужава и системата за задвижване на четирите колела, която при базовия мотор подлежи на допълнително заплащане. В нормални условия Jaguar F-Pace е със задвижване само на задните колела, но при нужда с помощта на ламелен съединител до 50 процента от тягата може в рамките на милисекунди да бъдат прехвърлени към предния мост. В съчетание с максималния въртящ момент от 700 Нм това гарантира доста приятни моменти зад волана.
Хармонично задвижване
Всъщност характерът на Jaguar F-Pace е такъв, че съвсем не предразполага задължително към спортни прояви при шофиране: ниското ниво на шума в купето и уверената тяга на дизеловия V6 мотор с 300 к.с. създават изключително приятно усещане за спокойствие, което в голяма степен се дължи на фамозното представяне на автоматичната трансмисия с марка ZF. В режим „Sport” поддържането на ниски обороти бива заменено от чевръсто ускорение дори при малка промяна в положението на педала на газта. Включването на въпросния режим обаче значително втвърдява и амортисьорите, което в сериозна степен ограничава комфорта. Още една причина да предпочетем режим „Normal”, в който окачването филтрира неравностите по пътя почти без остатък. Това, че Jaguar не предлага пневматично окачване за своя модел, в случая трудно може да се нарече пропуск.
Всъщност именно при по-лежерен стил на каране може да усетите на борда на F-Type типичното усещане за Jaguar. Докато двигателят мърка доволно с не повече от 2000 об./мин, а огромният му резерв от мощ е осезаем, но не и напрапчив, може да се отпуснете блажено, наслаждавайки се на пейзажа около себе си – особено ако от HiFi озвучителната уредба Meridian звучи любимата ви музика.
При такъв тип шофиране лесно може да постигнете стойности за разход на гориво доста под средните в теста 9,0 л/100 км. По отношение на ценовата политика британците са били уверени в себе си – моделът не е по-евтин от основните си конкуренти, а голяма част от търсените в този клас екстри се доплащат. Но всъщност ако все още имате нещо против дългите списъци с допълнително оборудване, то явно отдавна не сте в крак с времето – това явление е всеизвестен факт, също както и разрастването на SUV класа. Германските конкуренти на модела също могат да бъдат наречени как ли не, но не и евтини – и все пак бележат пазарен рекорд след пазарен рекорд. Кой знае, може би с Jaguar F-Pace ще се случи същото.
Текст: Божан Бошнаков, Дирк Гулде
Снимки: Инголф Помпе
Оценка
Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport
Изобилно място в интериора, модерно инфо-развлекателно оборудване, хармонично задвижване и сполучлив баланс между динамика и комфорт: първият SUV на Jaguar прави наистина впечатляващ дебют, но за съжаление качеството на материалите е далеч от имиджа и традициите на марката.
Каросерия
+ Много на двата реда седалки
Удобно качване в салона
Голям и практичен багажник
Висока устойчивост на каросерията срещу усукване
Множество места за предмети
– Разочароващо качество на материалите в интериора
Отчасти ограничен обзор от мястото на водача
Нелогично управление на някои от фунциите
Комфорт
+ Много добър комфорт на окачването
Ниско ниво на шум в купето
Удобни и оптимално позиционирани седалки
Двигател/силово предаване
+ Дизелов V6 с мощна тяга и спокоен ход
– Динамичните показатели не са блестящи като за 300 к.с.
Поведение на пътя
+ Прецизно кормилно управление
Сигурна водимост
Слаби странични колебания на каросерията
Безопасност
+ Изключително мощни и ефективни спирачки
Сигурно пътно поведение
– Изборът от асистиращи системи не е много богат
Екологичност
+ С оглед на размерите на автомобила разход на гориво добри показатели за разход на гориво и емисии CO2
Разходи
+ Добри гаранционни условия
– Висока цена
Технически данни
Jaguar F-Pace 30d AWD R-Sport | |
---|---|
Работен обем | 2993 куб. см |
Мощност | 221 кВт (300 к.с.) при 5400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
700 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,7 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
34,5 м |
Максимална скорост | 241 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,0 л/100 км |
Базова цена | 131 180 лева |