Какво да изберем – дизелов, бензинов, plug-in хибрид или електрически модел? Ще се опитаме да дадем отговор на този въпрос
С F-Pace и I-Pace Jaguar предлага на клиентите си два SUV модела, чийто широк спектър от задвижвания и диапазон на мощност трябва да отговорят и на нуждите на широка група купувачи. Какво да изберем – дизелов, бензинов, plug-in хибрид или електрически модел? Ще се опитаме да дадем отговор на този въпрос.
Последното нещо, с което Jaguar можеше да се похвали, е принос към създаването на какъвто и да било SUV модел или тенденция в тази насока. Това никога не му се е налагало, а ролята на първопроходец съвсем логично играе неговият събрат Land Rover, фокусиран както върху високопроходими автомобили, така и върху комфортни SUV модели. За Jaguar приоритет си останаха спортните машини и автомобилите с класическа компановка. Времената обаче се меняха и като неизбежен резултат от пазарните тенденции мениджърите на Jaguar – по подобие на колегите си от Audi, BMW, Mercedes и Porsche – също поеха по този път. Това обаче се случи едва през 2016 г. с появата на F-Pace, първия SUV на Jaguar. Изобилието от пространство и съчетанието от спортен дух и дизайн превърнаха F-Pace в най-популярния модел на марката с дива котка на емблемата си. Пример за привързаността на клиентите към модела са пазарните резултати в Германия, според които през 2022 г. всеки трети нов продаден Jaguar носи името F-Pace. Двайсет процента от продажбите са на представения през 2017 г. по-малък SUV модел E-Pace, а от 2018 г. SUV гамата се допълва от напълно електрическия I-Pace, който със своя специфичен дизайн носи една доста по-смесена кросоувър стилистика. През 2022 г. той вече има принос от 13 процента в продажбите. Така седем от десет продадени нови автомобила Jaguar са SUV модели.
Теория и практика
В момента Jaguar предлага моделна гама, включваща произвежданите в Касъл Бромуич и Солихил XE, XF и F-Pace и по-малкия Е-Pace, слизащ от конвейера на Magna Steyr в Австрия (XE и XF се произвеждат и в Индия и Китай, а E-Pace и в Китай). За разлика от абревиатурите, използвани от повечето автомобилни производители, моделите, в чието наименование фигурира X, всъщност са конвенционални седани или комбита, а за SUV се използва наименованието Pace. Буквата Е заблуждава за някакво съответствие между XE и E-Pace, но на практика те са много различни – като начало, XE, XF и F-Pace споделят алуминиевата конструктивна архитектура D7a за модели с надлъжно разположен двигател, на която е базиран и Range Rover Velar. Модификацията D7e с изцяло променена за поместване на батериите дънна конструкция е основа на I-Pace, на D7u са базирани Land Rover Discovery, Range Rover Sport и Range Rover, а D7x с усилваща стоманена конструкция е база за Land Rover Defender.
Всъщност именно Jaguar стои в основата на развитието на модерните технологии в областта на алуминиевите конструкции за JLR и това започва преди почти 20 години с технологията, създадена от английската компания и използвана за първи път при XJ (X350), еволюирала в XJ (X351) и включваща нитоване и използване на структурни лепила. Година преди да придобие Jaguar и Land Rover Tata Group пък купува англо-холандския производител на стомана и алуминий Corus Group. Така че английската нишка и алуминият се преплитат и след като компанията вече става индийска собственост. За производството на различните версии на D7 се използват няколко различни технологични подхода за закрепване, както и комбинация от алуминиеви листове, отливки и екструдирани елементи. За основа на по-малкия E-Pace пък служи стоманената PTA (Premium Transverse Architecture), която е развитие на платформата D8, от своя страна силно модифицирана еволюция на платформата Ford EUCD. На нея са базирани второто поколение Range Rover Evoque и Land Rover Discovery Sport.
След обновяването си от миналата година всички тези модели на Jaguar ще продължат моделния си живот поне до 2025 г. и ще разчитат за задвижването си на гамата от агрегати от поколението Ingenium, включваща бензинови редови двигатели с три, четири и шест цилиндъра и дизелови с четири и шест цилиндъра, директно common rail впръскване и двуконтурна охладителна система. Общата им конструктивната архитектура е близка до тази на двигателите на BMW и Mercedes и използва цилиндри с работен обем от 0,5 литра. В зависимост от конфигурацията бензиновите са с един едноструен, един двуструен или два двуструйни турбокомпресора, а в най-новите си версии шестцилиндровите са с допълнителен 48-волтов електрически компресор и ремъчен стартер-генератор. Освен това от 2017 г. бензиновите агрегати са оборудвани със системата за променливо пълнене MultiAir/UniAir с електрохидравлично задвижване на всмукателните клапани, която е лицензирана от Schaefler Group, възприела я от своя страна от Fiat.
Мощността на двулитровия дизелов агрегат варира от 163 до 204 к.с. и той се предлага за всички модели (163 к.с. само за E-Pace), а двулитровият бензинов е с мощност 200, 250 или 300 к.с. Във версиите за напречен монтаж (Е-Pace) в задвижването се използва деветстепенната трансмисия 9HP50 на ZF, а при XE, XF и F-Pace, които са с надлъжно разположени мотори, се монтира трансмисия ZF 8 HP в различни разновидности в зависимост от въртящия момент. Шестцилиндровият дизелов агрегат с 300 к.с. и шестцилиндровият бензинов с 340 или 400 к.с. са запазени ексклузивно за F-Pace, а при E-Pace гамата се допълва и от 1,5-литров трицилиндров бензинов мотор. Всички машини с изключение на базовите варианти се предлагат със система мек хибрид, както и с двойно предаване с конфигурация в зависимост от архитектурата (базирано на предно предаване при E-Pace и на задно при XE, XF и F-Pace)
Интересно е че при plug-in хибридните решения Jaguar е композирал автомобилите си по-подобие на BMW. Малкият E-Pace P300e разчита на електрически мотор на задния мост и както при базовата версия с 1,5-литров мотор, използва осемстепенна трансмисия на Aisin със стартиране на двигателя от система мек хибрид. При архитектурата на F-Pace с неговите надлъжно разположени двигатели plug-in хибридното задвижване включва интегриран от ZF в трансмисията електрически мотор (ZF 8P75XPH). Всички модели са с обновени мултимедийни системи Pivi Pro и използват нова електронна архитектура EVA 2.0.
P400e AWD: Комфортната комбинация
Но да се върнем към конкретика и сравнението на различните разновидности на F-Pace. Plug-in хибридният модел в семейството на модела реагира на командите на водача по начина, по който го правят вариантите с по-големи бензинови двигатели. Задвижването с мощност от 404 к.с. на практика сумира мощността на двулитровия турбоагрегат с 300 к.с. и електрически мотор със 105 кВт. И го прави по превъзходен начин. Ускорението на P400e до 100 км/ч от 5,6 секунди засенчва това на бензиновия вариант с 400 к.с. въпреки по-високото тегло – понеже въртящият момент взима превес над килограмите. В случай че динамиката не е основен приоритет, plug-in хибридът предлага движение със скорост до 150 км/ч в чисто електрически режим, но за съжаление, пробегът при последния е до около 50 км. Четирицилиндровият агрегат звучи доста тривиално, а смяната на предавките при по-голямо натоварване и обороти става малко припряно.
Въпросът е в това, че plug-in хибридният модел, чийто багажен обем се намалява от 540 на 412 литра заради батерията, не е особено по-икономичен от бензиновия си събрат – в теста при хибриден режим средният разход на гориво от 10,4 литра е само с 0,1 литра по-нисък от този на мощния бензинов вариант, а в чисто електрически режим разходът на енергия на струващия средно около 72 900 евро P400e е по-висок от този на I-Pace.
P400 AWD: Горещ темперамент
Вариантът P400 (в тази абревиатура P идва от английската дума за бензин Petrol) се позиционира като спортен модел под върховия P550 с компресорен V8 агрегат и 550 к.с. За съжаление, цената на P400 от 94 010 евро е непонятно солена.
Трилитровият шестцилиндров бензинов двигател поема въздух с помощта на два турбокомпресора, а в ролята на компенсатор на турбодупката влиза електрически задвижван механичен компресор. Благодарение на това реакцията при подаване на газ е доста спонтанна. Всъщност по-подходящо би било някое по-крайно определение, защото дори при най-малкото натискане на педала за газ двигателят реагира бурно – за съжаление, и в неособено положителен смисъл, защото автоматичната трансмисия преминава ненужно към по-ниски предавки дори когато водачът търси съвсем умерено ускоряване. Въпреки това средният разход от 10,5 л/100 км е напълно приемлив.
EV 400 AWD: Добрият спринтьор
По-дълго междуосие, по-къса каросерия, с 10 см по-малка височина – това са пропорции, които осигуряват на I-Pace предпоставки за още по-динамична визия от тази на F-Pace с неговите така или иначе спортни форми. Тази картина се допълва и от надлъжната динамика на модела – никой от „съперниците“ му в това сравнение не може да се мери с него по отношение на ускорението до 100 км/ч, за което на I-Pace са му необходими едва 4,8 секунди. Не по-малко драматични са нещата и в завой, където моделът с нисък център на тежестта стъпва здраво, преди ESP да му дръпне юздите. В относителна тишина, но с пълна тяга I-Pace набира до границата от 200 км/ч, където електрониката, респ. оборотните режими на електромоторите, спират порива. Въпреки голямата си батерия с капацитет от 90 кВтч I-Pace е сравнително лек, но комбинацията от фактори като разхода на електричество от 28,9 кВтч със съответен максимален пробег от 328 км и възможността за зареждане с максимум 100 кВт е причина дългите преходи да не са сред приоритетите на този модел. I-Pace е цар на късите дистанции и динамичните изяви, а пространството, комфортът и функционалността са на високото ниво на F-Pace.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Дизелът си остава най-подходящ
Шофирането на дизеловата версия създава най-убедително впечатление зад волана. Във всички ситуации на пътя D300 показва отлични качества и динамика като тази на бензиновите варианти. Той притежава по-балансиран характер от нервния plug-in хибрид P400е, а по отношение на разходите за пътуване бензиновият не може да се мери с него. Първоначалната инвестиция за дизела е по-висока от тази за хибрида, но пък разходът му на гориво е по-нисък, а това означава, че с увеличаване на годишния пробег везните положително се накланят в полза на дизела.
I-Pace доставя удоволствие от шофирането и е качествено изработен, а добрата му цена и ниските експлоатационни разходи го правят подходящ при движение на къси дистанции. Проблеми са му пробегът и времето за зареждане.
Текст: Михаел Харнишфегер, Георги Колев
Снимки: Росен Гарголов