Зад дискретно променената външност се крие напълно ново поколение XF
През 2008 година моделът XF наследи неокласическия S-Type, изправяйки се срещу именити противници като BMW Серия 5, Audi А6 и Mercedes Е-класа. Моделът тотално скъса с традиционните стилистични похвати на британците, залагайки на хладен, технократски дизайн както отвън, така и отвътре. Престижният бизнес седан досега е продаден в тираж над 280 000 бройки, което е твърде добро постижение за представител на нишов производител, какъвто е Jaguar.
Сега пред нас е второто поколение на Jaguar XF, което изглежда... да, почти както първото. Това, че британецът наподобява по-скоро на модифициран вариант на досегашния модел, отколкото на изцяло нова разработка, е оптическа измама – под източения силует се крие съвсем нова техника, базирана на алуминиевата платформа на по-малкия ХЕ.
Еволюционно развитие при дизайна на каросерията
Макар разликите да не са крещящи и да не се забелязват от всеки при първия контакт с автомобила, при по-внимателно вглеждане откриваме, че Jaguar XF има по-атлетичен силует в сравнение с преди, а линията на покрива е почти като на спортно купе. Общата дължина на каросерията е намалена със седем милиметра, докато междуосието е увеличено с 51 милиметра – това съвсем очаквано е довело до повече място в пътническия салон, но се отразява добре и на пропорциите на автомобила. Сега XF би трябвало да бъде също толкова просторен отвътре, колкото и своите основни конкуренти. Като за автомобил с дължина близо пет метра XF не е най-просторната лимузина, която може да си представите – поне не и що се отнася до простора на задните места. Но все пак при един Jaguar по-важно е автентичното усещане от шофирането, а тук то е на изключителна висота.
Многократно хваленото при модела ХЕ електромеханично управление осигурява на Jaguar XF великолепна водимост, белязана от прецизна управляемост и изключително точна обратна връзка за контакта на предните колела с пътя. Автомобилът позволява да бъде дирижиран точно и директно, но без да залита към прояви на нервност. По отношение на представянето на кормилната уредба XF е удивително близо до абсолютния връх в своя сегмент. Същевременно возията е стегната, но не и ненужно твърда – усещането за динамика е налице по всяко време, но преминаването през неравности е достатъчно рафинирано. Чудесен пример за британски дух, който може да бъде усетен буквално с изминаването на всеки метър.
Превъзходна осемстепенна трансмисия
Осемстепенният автоматик, който добре познаваме от различни модели на концерните BMW и VW, но също така и от многобройни представители на продуктовото портфолио на Jaguar-Land Rover, хармонира чудесно с двигателите на Jaguar XF. Конкретно в случая с двулитровия турбодизел със 190 к.с. моделът демонстрира добро съчетание между темперамент и цена, единствено разходът е с една идея по-висок от очакваното. Трилитровият дизел с 300 к.с. и 700 Нм е значително по-динамичен, има по-фини маниери на работа и при спокоен стил на шофиране не харчи повече от своя събрат с четири цилиндъра. И в двата случая обаче работата на осемстепенния автоматик с хидравличен преобразувател впечатлява по всички параметри – превключването е на практика неусетно, но едновременно с това много бързо, а реакциите му са еднакво бързи и акуратни при всякакъв стил на каране.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Базираният на новата модулна платформа от алуминий на компанията, олекотеният Jaguar XF предлага великолепна управляемост и автентично усещане при шофиране, което го превръща в ярка алтернатива на водещите играчи в сегмента. Чудесният осемстепенен автоматик и дизеловите двигатели също впечатляват. Вътрешният простор и интериорното обзавеждане биха могли да бъдат и на още по-високо равнище, за да отговарят на 100 % на аристократичния имидж на марката.
Текст: Божан Бошнаков