Jaguar сложи край на бароковия си период. Класическият дизайн си отиде и от последния традиционен бастион на марката - лимузината XJ. Първи впечатления от версията с дизелов двигател и 275 к.с.
Дотук с джентълменските обноски, чая в пет следобед и придържането към старите традиции: Jaguar със замах захвърля викторианските си маншети и се втурва напред в новото време. За пръв път новият XJ изглежда наистина коренно различно отпреди. Досега различните поколения на топмодела в гамата на британската компания действително печелеха сърцата на носталгично настроените ценители на автомобилната естетика, но обективно погледнато не избягаха от същността си на модернизирани версии на първата серия от 1968 година.
Осмата генерация скъсва с тази практика и гордо демонстрира заемки от стилистиката на XF. Това със сигурност ще накара мнозина да се почувстват наскърбени от липсата на класически форми, което от своя страна ще ги накара да заговорят за края на британската империя такава, каквато я познаваме, или най-малкото за конфликт с традициите на марката. За добро или лошо обаче, истината е, че доброто старо минало на Jaguar постепенно спря да носи позитиви за компанията: специално що се отнася до част от решенията в интериора, последният XJ си остана в предишното столетие.
Без намек за показност
Още щом седне в новия XJ, човек няма как да не почувства духа на модерните времена. За щастие, това е постигнато без излишни натруфени детайли или говорещи за комплекси за малоценност прояви на показен лукс. Първото впечатление от интериора на британския модел остава задълго в съзнанието – щедрите количества кожа, проблясващите повърхности от пианолак и обрамчващата пътниците линия от полиран дървен фурнир, която внася полъх от атмосферата на яхта, определено изглеждат запомнящо се.
Всичко изглежда оформено сякаш на един дъх, преходът между различните детайли е абсолютно естествен, няма нито едно нещо, което да е сложено с цел да се набива на очи. Може би ще прозвучи малко странно, но макар на пръв поглед да няма много общо с класическите си предшественици, интериорът на XJ показва в пълния й блясък именно една от коронните дисциплини на Jaguar, а именно способността на англичаните да представят лукса като неизменна част от същността на марката, без дори намек за показност.
Както и при всички останали петместни лимузини, тук човек също може да се радва на огромен простор на задните седалки. Ако седнете на перфектно оформените кресла на втория ред, без съмнение ще си зададете въпроса, дали изобщо е възможно да се чувствате по-добре в друг автомобил от този клас. Преди да се отпуснем в изисканата обстановка, обръщаме внимание на основните високотехнологични елементи в полезрението ни: кръглите контролни прибори се прожектират на виртуален принцип върху 12,3-инчов TFT-монитор, а картите на серийната навигационна система се изобразяват върху чувствителен на докосване осеминчов дисплей на средната конзола. Малкото на брой функционални детайли са прегледно подредени около мястото на водача, всичко изглежда „на една ръка” разстояние, салонът е обилно осветен благодарение на панорамния стъклен покрив, който също е част от стандартната екипировка.
На пътя
Време е да сменим мястото си и най-после да седнем зад волана: изненадата ни е пълна, тъй като въпреки радикалните промени в дизайна, отново изпитваме онова трудно описуемо чувство за интимност с автомобила, с което бяха прочути едновремешните модели на компанията. Веднага щом стартираме двигателя, от централната конзола се издига регулатора, който отговаря за управлението на автоматичната трансмисия и очевидно ни подканя да го завъртим в позиция D. XJ тегли с неумолима, но дискретна мощ. Плавно, като че ли на игра, без никакви намеци за нервност. Акустиката на трилитровия V6 винаги остава на заден план – до около 3000 оборота в минута той мърка съвсем леко, подобно на бензинов четирицилиндров мотор. Чак след това (и то ако притежавате чувствителен слух) има вероятност да разпознаете дизеловата природа на задвижващия агрегат. Спор няма – това е един от най-добре обезшумените дизелови мотори, които някога сме изпробвали.
Ако реалният разход на гориво дори малко се доближи до официалните седем литра на сто километра при смесен цикъл на каране според нормите на ЕСЕ, то това ще бъде още един основателен повод за радост. Благодарение на леката алуминиева конструкция на автомобила, 600-те нютонметра трябва да се борят със сравнително скромно тегло от 1800 килограма. Наред с аристократичните манериери, автомобилът притежава и респектираща динамика, изразяваща се в достатъчно красноречиви показатели като 6,4 секунди време за ускоряване от 0 до 100 км/ч и ограничена по електронен път пределна скорост от 250 км/ч.
Спортна натура
Спортните амбиции са били основен фактор и при създаването на окачването с адаптивни амортисьори CATS, осигуряващо фантастичен контакт с пътя. На пътя автомобилът се усеща значително по-малък и лек, отколкото е в действителност, обратната връзка от управлението също е напълно акуратна и вдъхва доверие при бързо каране. XJ се води уверено и прецизно, като отлично трениран атлет. Уви, динамичният нрав в определена степене в ущърб на комфорта. Конструкторите като че ли са попрекалили със спортната настройка – специално когато стъпва на опционалните 20-цолови колела, моделът стои доста неспокойно при неравна настилка, независимо от наличието на пневмоелементи на задния мост. Затова би следвало да се очаква XJ да се търси предимно от хора, които харесват откровено спортни лимузини от ранга на Maserati Quattroporte.
Нивото на обзавеждане вдъхва страхопочитание още отсега: парктроникът, сензорите за дъжд и осветеност, предните седалки с електрически реглаж и отопление, кожените тапицерии, аудиосистемата със CD-плеър и памет на твърд диск, навигационната система, многозоновият климатроник и спортните режими на двигателя и трансмисията са само представителна извадка от списъка със стандартна екипировка. Наред с това Jaguar предлага три години гаранция без ограничение на пробега. Засега търсенето на хибридна версия или система старт-стоп в палитрата на модела остава безрезултатно - от Jaguar планират подобни решения най-рано при фейслифта на XJ. Дотогава бихме препоръчали на клиентите една друга опция: великолепно звучащата озвучителна уредба на Bowers & Wilkins. Нейните 1200 вата продължават да имат сила дори тогава, когато на двата турбокомпресора им свърши въздуха.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Технически данни
Jaguar XJ 3.0 D | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 275 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,4 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | 149 900 лева |
lВасил
Какво да кажа нямам думи,толкова красив и елегантен във всяко отношение, автомобил на марката Ягуар, по мое скромно мнение не е имало досега. Естествено,че всеки си има лично мнение за модела,и останалите трябва да го приемаме и разбираме. На тези които ще го имат,бъдете много щастливи!!! А за всички други не губете надежда.Лека вечер.
анонимен
Уникален интериор, чакам да чуя отзиви за версията със суперчарджър. За съжаление, Ягуар си е екзотика, иначе са невероятни коли.
анонимен
Na men mi prilicha otpred na kia.
анонимен
имах възможността да го разгледам от близо, автомобила е страхотен, наистина има стойка, огромен, респектиращ. интериора е невероятен, единствената забележка от моя страна е задницата.... изглежда като някаква евтина китайска реплика... :)