С усъвършенствания Jeep Grand Cherokee американската марка има намерение да заеме едно от първите места в сегмента на големите SUV. Първото тестово шофиране с подобрения модел показва, че това не е невъзможно.
Модернизацията не беше абсолютно наложителна, понеже и досегашният Jeep Grand Cherokee изглеждаше доста апетитно сред съвременните си следовници. В това няма нищо чудно - четвъртото поколение на луксозния Jeep стартира в Европа едва преди две години.
Независимо от това обявеното още при тогавашния пазарен дебют въвеждане на нова осемстепенна автоматична трансмисия и състоялата се наскоро премиера на дизеловия мотор в САЩ даде повод на отговорните кръгове в Jeep да подобрят малко външния вид и оборудването на всъдехода.
Jeep Grand Cherokee с нова осемстепенна автоматична трансмисия
Вместо досегашния петстепенен автоматик, произхождащ още от разтрогнатия брак с Mercedes, сега хората от Chrysler избраха пак германски продукт, този път от Фридрихсхафен. Съвместно със специалистите по трансмисии от ZF те адаптираха най-новата им осемстепенна автоматична предавателна кутия за Jeep Grand Cherokee. Сега тя се монтира във всички варианти на модела без изключение – независимо от избраното оборудване или двигател. С това Jeep постига две неща. Порасналите възможности за разширяване на диапазона от предавателни числа позволяват съвсем къса първа предавка за подобряване на способността за катерене по наклон в пресечена местност и същевременно особено дълга последна степен за намалени обороти и по-нисък разход при продължителни шосейни преходи. Така Jeep Grand Cherokee от моделната 2014 година достига максимално общо предавателно отношение от 44,2:1 на „планинската” предавка – съвсем сериозен анонс, особено за автомобил с автоматик.
Визуално Jeep Grand Cherokee, набор 2014 (при Jeep числото означава моделната година), е бил подложен най-вече на лицева хирургия. Особено силно приковават погледа новите биксенонови фарове с гирлянда от дневни LED светлини. Те се предлагат винаги серийно – дори за най-евтиния Jeep Grand Cherokee с ниво на оборудване Laredo – и със по-тесните си контури придават на новия луксозен Jeep видимо по-различен изглед, въпреки че формата им е само леко променена. Предната престилка, радиаторната решетка, светлините за мъгла също са съобразени с новата стилистика.
Значителни подобрения са настъпили във вътрешността на Jeep Grand Cherokee. Нова централна конзола приютява също нова мултимедийна система, чийто екран е пораснал в сравнение с предишния, и то главно на височина. Контролните уреди също са разкрасени. Вместо един скоростомер сега всеки Jeep Grand Cherokee разполага с централен TFT цветен дисплей. От двете страни на екрана, който изобразява графика на скоростомер и може да бъде допълнен със свободно конфигурирани индикатори, има аналогови циферблати със стрелки – за оборотите, температурата и горивото в резервоара.
Управлението на функциите в Jeep Grand Cherokee става по-сложно
Лостът на автоматичната трансмисия, който досега се движеше по канал, при новия Jeep Grand Cherokee е заменен с футуристично оформен къс израстък – той може да се накланя в две посоки и така да превключва от един режим в друг. Покрай него прави впечатление колко силно е намален броят на превключвателите в новия Jeep Grand Cherokee. Сега на мултифункционалния волан има повече бутони и превключватели, отколкото върху централната конзола. Същевременно обхватът на различните функции в новия Jeep Grand Cherokee е доста разширен. От това може да се направи логичното и потвърдено от практиката заключение, че управлението на функциите в новия Jeep Grand Cherokee не е станало непременно по-лесно. Там, където преди беше достатъчно едно натискане на бутон, за да се задейства например вентилацията на седалката или да започне търсене на радиостанции, сега за тези (и повечето други) функции трябва да бъде докосван сензорният екран. В добавка и централният дисплей сега позволява настройки на индикаторите с менюта на различни нива и поднива – чак до температурата в автоматичната трансмисия или състоянието на маслото в двигателя. В досегашния Jeep Grand Cherokee човек не усещаше липсата на всичко това, но както показват конкурентните луксозни SUV модели, то просто вече е част от добрия тон.
По такъв начин „сляпото” боравене с отделни функции в автомобила е пострадало при новата система за управление и контрол; това важи и за лоста на трансмисията. Поради ограничаването на местенето му до две плоскости става по-трудно да превключвате с едно движение – по пътя от "P" към "R" често спирате на положението за празен ход; нещо подобно става и при паркиране, когато се преминава от преден към заден ход или обратно.
След като веднъж потеглите, новата осемстепенна трансмисия в Jeep Grand Cherokee се представя напълно убедително. Единствено оборотомерът и боботещият на заден план дизелов бас на трилитровия V6 дават някаква представа колко усърдно снове между степените автоматикът на ZF. Сътресенията или паузите при превключване са вече част от миналото за новия Jeep Grand Cherokee; новият автоматик понякога работи меко като безстепенна CVT трансмисия. Що се отнася до останалите страни от поведението на пътя, при Jeep Grand Cherokee няма съществени промени в сравнение с предишния модел – впрочем те не бяха и необходими. Настройките на ходовата част и кормилната уредба са на обичайното за класа ниво и са готови да отговорят и на по-високи изисквания.
Цените на Jeep Grand Cherokee 2014
С по-богатото оборудване и новата автоматична трансмисия от Jeep са повишили и цените, в някои случаи доста забележимо. Официално се говори за 4 до 7% увеличение. Развиващият 250 к.с. дизел стартира като Limited с 93 800 лв., при разполагащия с почти пълно оборудване Overland цената нараства до 105 500 лв. Най-евтин е дизеловият Laredo с версията на V6 мотора с намалена мощност (190 к.с.), който се предлага от 83 800 лв. Въпреки това повишаване новият Jeep Grand Cherokee остава и занапред под ценовите равнища на германските си конкуренти.
А те имат основания да се боят от новия Jeep Grand Cherokee повече от когато и да било. С новото изобилие от оборудване, със забележителното качество на изработката и материалите и с допълнително подобрените за новата моделна година дребни детайли доста клиенти на европейските луксозни SUV модели може би ще изпаднат в колебание. Тукашните машини понякога струват от 15 до 20 хиляди евро повече, което при един трезв рационален поглед невинаги се оказва напълно обосновано.
JEEP GRAND CHEROKEE модел 2014 – технически данни и цени | ||||
Модел | Jeep Grand Cherokee | Jeep Grand Cherokee | Jeep Grand Cherokee | Jeep Grand Cherokee |
3.0 V6 Multijet | 3.6 V6 | 5.7 V8 HEMI | SRT | |
Дълж./шир./вис. | 4828/1943/1802 | 4828/1943/1802 | 4828/1943/1802 | 4875/1954/1749 |
Собствено тегло | от 2403 кг | от 2266 кг | от 2382 кг | от 2417 кг |
Двигател | V6 турбодизел | V6 атмосф. бенз. | V8 атмосф. бенз. | V8 атмосф. бенз. |
Работен обем | 2987 куб.см | 3604 куб.см | 5654 куб.см | 6417 куб.см |
Мощност | 184 кВт /250 к.с. | 210 кВт /286 к.с. | 259 кВт /352 к.с. | 344 кВт /468 к.с. |
Макс. върт. момент | 570 Нм | 347 Нм | 520 Нм | 624 Нм |
Трансмисия | 8-степ. автом. | 8-степ. автом. | 8-степ. автом. | 8-степ. автом. |
Среден разход | 7,5 л дизел | 10,4 л бенз. 95 Н | 13,0 л бенз. 95 Н | 14,0 л бенз. 95 Н |
Резервоар | 93,5 л | 93,5 л | 93,5 л | 93,5 л |
Ускорение 0-100 км/ч | 8,2 сек | 8,3 сек | 7,3 сек | 5,0 сек |
Vmax | 220 км/ч | 206 км/ч | 225 км/ч | 257 км/ч |
Цена Laredo | – | 72 500 лв. | – | – |
Цена Limited | 93 800 лв. | 85 800 лв. | – | – |
Цена Overland | 105 500 лв. | – | 109 500 лв. | – |
Цена Summit | 112 700 лв. | – | 116 600 лв. | – |
Цена SRT | – | – | – | 119 800 лв. |
T
Колата на живо изглежда страхотно. Видях я на изложението в София и мога да кажа, че съм изключително впечатлен от визията и качеството на изработка. Уникален автомобил. Цените са точно такива посочени в статията, при това положение не виждам рационална причина да си купя нещо от далеч по-скъпата конкуренция...
K
Ако това е ценатана СРТ, то тя е отлична!