За цената от 119 900 лева на Jeep Grand Cherokee SRT в България можете да купите базовата версия на един Mercedes E 350 Т 4Matic. SRT обаче ви предлага неповторимото усещане на големия работен обем, съчетан с класическа система за двойно предаване.
Човек не познава границите си. Но за себе си открих, че буквално нямам такива, когато правя нещата по моя собствен начин.“ Музикалният идол Джони Кеш наистина познавал малко граници в своя живот. И въпреки че предпочитал тежките лимузини на Plymouth и Cadillac, страстно харесвал своя Jeep Grand Cherokee SRT. С търсенето на границите на самия Grand Cherokee пък се заема подразделението на Chrysler, наречено Street and Racing Technology – или за по кратко SRT. С този модел и днес Jeep се опитва да осъществи широкия разкрач между нормалното шофиране по шосе и усещането за пилотиране на състезателна писта, въпреки че под предния капак на SUV модела може да бъде открит двигател с „едва“ осем цилиндъра и работен обем от „само“ 6,4 литра. „Едва” и „само”, защото компанията майка разполага и с могъщата машина на Viper с десет цилиндъра и работен обем от нито повече, нито по-малко от осем литра. Последният обаче би бил доста сериозно предизвикателство за инженерите по отношение на възможността за настаняването му под предния капак. Не ме разбирайте погрешно – място за него ще се намери, но няма да остане пролука да хвърлиш дори игла. Осмакът, който със своите 468 к.с. не страда от дефицит на мощност, се разполага отпред доста по-уютно – така, както и петимата пътници в салона на автомобила с дължина от 4,68 м. Само багажният обем страда в известна степен от леко скосеното напред задно стъкло.
Последният факт обаче се изтрива от паметта в момента, в който пръстът ви натисне червения бутон за стартиране на двигателя. Както споменахме, машината разполага с работен обем от 6,4 литра. Същински работен обем от „шест цяло и четири литра“ словом, а не някакво число, чийто смисъл е единствено в сферата на маркетинга. Съвсем кратко активиране на стартера е необходимо, за да може атмосферният агрегат със степен на сгъстяване 10,9:1 да бъде приведен в действие. Първичната V-образна машина с осем цилиндъра има само 16 клапана, всеки от които се задейства с помощта на повдигателен прът от гърбиците на централно разположения между двата реда разпределителен вал. Тази конфигурация има съществен принос за архитектурата на главата с известната полусферична форма, на която се дължи и превърналото се в култово име на двигателя Hemi. Въпреки солидното си присъствие агрегатът не предизвиква някаква акустична буря, започва своята увертюра благо и кротко, движейки смирено по шосето невинно белия Grand Cherokee. След 3000 об./мин обаче звуковата вълна захвърля оковите си и подобно на интродукцията в албума на Джони Кеш Folsom Poison осемцилиндровият мотор поема ролята си гръмотевично и без задръжки.
В целия оборотен диапазон машината разгръща мощта си равномерно и брутално и по този начин преподава урок дори на най-добрите, но и много по-скъпи образци на съвременното инженерно изкуство с принудително турбопълнене. Атмосферният агрегат реагира моментално на подаването на газ, още от нивото на оборотите на празен ход осигурява постоянна и мощна тяга и следва тази стратегия през цялата скала на оборотомера. При пълна газ потенциалът на мотора е способен да разпердушини на пух и прах и да сведе до незначителност иначе ужасяващото тегло на автомобила от 2,4 тона. Максималната мощност се постига при 6250 об./мин, но производителят така и не изяснява въпроса защо дори в режим Track осемстепенната автоматична трансмисия превключва на следваща предавка още при 6000 об./мин. В теста измерваме 5,1 секунди за ускорението до 100 км/ч – стойност, почти равна на фабричните данни. Същите впечатляващи качества като мотора показват и спирачките, които действат убедително и запазват константни качества и след множество спирания. Параметрите им се доближават до тези на Porsche Cayenne, което обаче не може да се каже за цената на двата модела. Единствено кормилното управление търпи критика заради безчувственото усещане, което създава. Почти всичко в този автомобил е част от серийното оборудване и по този начин листата с опциите остава доста скромна.
Характерът на SRT е доста твърд
Част от серийното оборудване на SRT е и неговото изключително динамично поведение. Автомобилът се подчинява безпрекословно на командите от волана и при необходимост електрониката се намесва с прецизно активиране на спирачките за стабилизиране на машината по вертикалната ос. Адаптивните амортисьори имат значителен принос за ограничаването на страничното клатене, но пък остават с доста скромни възможности в областта на комфорта. В режим Sport и Track настройката става толкова корава, сякаш пружините в окачването са заменени с твърди метални блокове. Помощ в случая не успяват да осигурят и иначе отличните и комфортни спортни седалки.
Включването в режим Auto на ходовата част и трансмисията дава глътка спокойствие и възможност човек да се наслади на внимателно конструирания Grand Cherokee и неговата солидна изработка, на прецизния подбор на материалите и тяхното високо качество, както и на чудесния обзор. Трудности могат да бъдат срещнати единствено при управлението на различните функции, защото множество настройки, като например отоплението на седалките и волана или избора на радиостанциите, са умело скрити в различни подменюта на мултимедийната система.
Доста нелепо в цялата тази среда изглежда черният бутон с надпис Eco, разположен под регулатора на климатичната инсталация. Натискането му не помага особено много въпреки активирането на иначе сложната система за изключване на четири от осемте цилиндъра при частично натоварване и използване на специален алгоритъм за превключване на предавките. Разходът трудно може да бъде намален под 15,5 литра, а при движение по магистрала със скорост 180 км/ч – при което двигателят работи с 3000 об./мин – SUV моделът успява да изсмуче по 20 л гориво на всеки 100 км.
Вярно е, че за Джони Кеш подобни кахъри не са съществували – както е известно, умерените питейни навици не са сред добродетелите на звездата. До края на живота си обаче той продължава да експериментира със своите граници – макари и тежко болен, прави кавъри на състави като Найн инч нейлс или Депеш мод. SRT обаче ясно показва докъде се простират границите на конструкцията на Grand Cherokee с този избор на ходова част и двигател.
ОЦЕНКА
Въпреки че е от старата школа, двигателят е брилянтно постижение на инженерното изкуство. Агрегатът обаче не пасва на просторния и качествено изработен, но с изключително твърдо окачване и високо тегло Jeep V8.
Текст: Йенс Драле
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Гост
Новата версия на Гранд Чироки е уникална, след 3-4 години я взимам на 20-30.000 км, само да и падне цената малко.