Sprinter със задвижване на всички колела е значително по-висок от стандартния модел
На къмпинг през декември с Hymer ML-T Mercedes Sprinter 4x4. От прозореца се белеят покритите със сняг върхове и камъните се пукат от студ, а вътре бумти отоплението, на това ли му се вика къмпинг?
Такива бяха тогава времената! Въоръжен с нова шофьорска книжка в джоба, който иначе е напълно празен. Недоимък и ограничен бюджет, в ръждясалото Suzuki SJ 410 на Гардазее, къмпинг La Rocca в Бардолино. Трима мъже в палатка за двама, сухи супи и кенчета бира, това е клише на къмпинг от илюстрована книжка.
И ето ни в новото време. Къмпингуване през декември, в центъра на ски курорт. Разликата не може да бъде по-голяма от това. Защото вместо палатка купена на разпродажба, там гордо се извисява луксозен апартамент за двама с климатик, гарантиращ 23 градуса стайна температура, романтично осветление, пълен хладилник и включена кафе машина.
Полуинтегриран лукс
"Полуинтегриран" така го наричат дамите и господата от Hymer, „Луксозен бункер" си казвам при влизане. Защото дори и самото влизане е уникално, достатъчно е само да се натисне един бутон и изпод пода на автомобила се показва алуминиево стъпало, за да улесни качването. Все пак не всички са първа младост.
Hymer ML-T 580 се простира на седем метра дължина, с малко романтично име на моето кратковременно пребиваване в ограничения свят за двама души, където в задната част са разположени две легла на дължина върху пиедестал (под който има доста голям гараж), тоалетна стая с душ кабина и мивка, малък кухненски бокс с мивка и газов котлон с три горелки. И гореспоменатият заслужаващ внимание хладилник, включително голям фризер. Кемперът, който подозирам, има и аварийно захранване.
Hymer е заимствал мобилната база за ML-T от съседите, които говорят немски. Сегашният Mercedes Sprinter е предоставил шаси и кабина. Както и изключително необходимата възможност, при поръчка на Hymer ML-T да се избере задвижване на четирите колела, а при необходимост понижаваща предавка. С това оборудване луксозната каравана се превръща в авантюрист.
Нощувка при минусови температури
Но преди удоволствието на пистата предстои нощувка в Йоцтал. Въпреки че това е в долината, къмпингът в Зьолден се намира на 1400 метра надморска височина. Пред вратата на кемпера вятърът свири при минусовите температури, а вътре единственото нещо, което липсва е откритата камина, за осигуряване на перфектно удоволствие. Климатикът може да се регулира по желание, благодарение на изолацията, нагретият резервоар за вода е на разположение за горещ душ преди вечерята на свещи. Hymer държи особено на това, ML-T да е изолиран добре фабрично. Споменатите характеристики и интелигентни функции, като например "завеса" горещ въздух пред предното стъкло и конвертиращият горещ въздух около мебелите, свободно осигуряват топлина, дори душ коритото се нагрява. Клиентите, които избират дестинация зад Полярния кръг, ще трябва също да си поръчат и двата пакета с опции „Arktis“. Които, между другото предлагат изолираща завеса за кабината и моля да обърнете внимание, подово отопление в едностайния апартамент.
Това наистина ли е все още къмпинг? По дефиниция, разбира се, но границите с "глемпинг" са незначителни. Тъй като този "бляскав къмпинг" е тенденция, която, не на последно място, при Hymer гарантира силно растящите продажби. Едно нещо е сигурно, след уютната нощ при ледения студ, хотелската стая се нуждае от собственик на ML-T 580, но не със сигурност и не дори и в лед и сняг.
Къппинг или глемпинг
Коя е ключовата дума на част 2 от зимния тест на следващия ден, защото Sprinter 4x4 с монтирания върху него глемпинг- апартамент ще трябва да изкачи още около 1100 м нагоре. Там, на практика заснеженият и блокиран с огромни ледени късове път Timmelsjoch-Hochalpenstraße води нагоре чак до италианската граница. Обутият със зимни гуми Sprinter трепва при рязкото подаване на газ и остава верен на лентата на движение, като завива стабилно в острите завои, без да се поднесе.
Задвижването на всички колела на Sprinter се активира само с натискане на един бутон, работи малко нестандартно с асиметрично разпределение на енергията. 35 процента от задвижващата сила винаги отива към предната ос и 65 процента към задната. По- особено е само в екстремни ситуации, когато трябва да се "вкопава" в дълбок подпочвен слой и силен наклон. За разлика от това при нормално приложение, няма голяма разлика със задвижване на четирите колела. За забележителното изпълнение по хлъзгав път отговарят адаптивните ESP на Mercedes, които благодарение на съответните сензори настройват разпределението на товара и държат тежкия автомобил (4.2 тона максимално тегло) в лентата на движение.
Hymer ML-T е с дължина седем метра
Въпреки това, разбира се, той все пак е един вид автомобил, с дължина седем метра, широчина 2,20 м и почти три метра височина, който разполага с най-добрите ESP не като на картинг. Всъщност, обаче удоволствието от шофиране е по-скоро подобно на едно докосване на морски капитан, който е против прекалените завои. Защото от гледна точка на безопасността при шофиране, големият няма да се разпадне, както доказа тестовият пробег. Пречещи са по-скоро размерите, защото конструкцията е с няколко сантиметра повече от действителната широчина на Sprinter. Тесните, криволичещи пътища в планините не са непременно най-любимите места за пътуване на ML-T, дори и ако той в крайна сметка добре се справя по тези терени.
Може ли Hymer ML-T все пак да бъде мечтаният автомобил за далечни пътувания? За това отговорът е недвусмислено- да и не. Разбира се, удобното, много дълго пътуване не е проблем. Полуинтегрираният Hymer не може да се приеме за състезател на писта. Разширяването напълно съответства пътната версия на две колела и не е предназначен да бъде оседлан в продължение на седмици по африканския неравен терен. Дори и неравните терени са табу за голямото нещо.
С гаранция за перспектива
Това което отличава ML-T 4x4 от обичайния кемпер е неговото перфектно приложение при офроуд терени. Идиличните усамотени терени покрай морето или пътуване по снежните планини до станцията на лифта не са проблем. Който често предприема такива пътувания, може дори да се спусне по офроуд стръмен път. Разбира се, значително по-добрият просвет е голямо предимство, Sprinter със задвижване на всички колела е значително по-висок от стандартния модел - цели 12 см на предната ос. Hymer със задвижване на всички колела се присмива на травиалния Horrorszenario, порейки прогизналата от дъжда ливада.
Остана само кардиналният въпрос, цената. Който се интересува от кемпери, разбира се, знае отговора: растяща нагоре. Базовият модел на ML-T 580 струва около 66 700 евро в ценовата листа на Hymer. За задвижването на всички колела и препоръчителната автоматична трансмисия, както и за необходимия по-мощен двигател ще трябва да се броят допълнително най-малко още 15 610 евро. Всичко останало определя джоба и желанието на клиента.