В четвъртото си поколение Kia Carens вече има самочувствието, че е надскочила окончателно стадия, в който привличаше главно с ниската си цена. А че е оставила зад гърба си и фазата на взаимните учтивости, става очевидно от факта, че корейският ван уверено предизвиква току-що освеженото Renault Grand Scénic и утвърдения Opel Zafira Tourer – с интелигентна концепция и моден дизайн срещу, е да, ниска цена. Дали това ще е достатъчно за победа при компактните ванове?
Бихме могли да започнем това сравнение с няколко дежурни фрази, като например че Kia Carens е кола за пътувания в пълен семеен състав или че дизайнът й „е дело на бившия дизайнер на Audi Петер Шрайер и е получил наградата Red Dot”. Или че той – компактният ван, не Шрайер – „върлува необезпокояван из ловните полета на Zafira”. Вместо това обаче предпочитаме да отпразнуваме завръщането на един технически детайл – окачването с торсионни елементи. Така се възражда една конструкция, на която разчитаха Porsche 356 и 911 (до поколението 964), „костенурката” и „Були” на VW, както и почти всички по-малки модели на Renault от R4 до Kangoo. Последните автомобили, отправили се с нея към своя залез през 2009 г., бяха Renault Kangoo и Citroën Berlingo.
Kia Carens с динамична външност, но със стара техника
За Kia Carens конструкторите отново изкопаха торсионния прът и замениха досегашната многораменна комбинация с прост мост с торсионна греда. Следователно под съвременната форма инженерите опаковаха – да се изразим учтиво – изпитана техника. Ще може ли с нея Kia Carens да победи по точки Renault Grand Scénic и Opel Zafira Tourer?
От май 2012 г. нещата изглеждаха така, сякаш в Kia бяха забравили за Carens – цялата гама на марката беше обновена, само ванът не. Но понеже той така и не беше постигнал голям успех, конструкторите вероятно бяха пожелали да си оставят повече време за новото поколение на Kia Carens. При което – както при всички нови модели на Kia напоследък – дизайнът представлява най-забелязващата се промяна. Динамизираните външни пропорции пораждат ново усещане за вътрешен простор.
Вярно е, че пасажерите в Kia Carens пътешестват отпред върху прекалено високо позиционирани седалки, но като цяло те са интегрирани по-дълбоко в автомобила и усещането е по-скоро като в комби. При това не липсват нито пространство, нито технически трикове за неговото гъвкаво подреждане. Например трите самостоятелни седалки от втория ред могат да се придвижват напред-назад и да се сгъват поотделно, образувайки равна повърхност. Когато бъдат сгънати, двете седалки от третия ред също потъват в товарния под. А когато са разгънати, дори пълнолетни пътници могат някак да се настанят на тях – поне за по-къси разстояния и ако колегите от втория ред дръпнат седалките си малко напред. Причината Kia Carens да не е на едно ниво със съперниците си по отношение на товарния обем не е само във факта, че Zafira Tourer и Grand Scénic участват с петместни варианти, но и в по-малките външни размери на корейския модел.
В интериора Kia Carens се ориентира към актуалния стил на марката, тоест с приятни и грижливо вложени материали – ако пренебрегнем лекичкото скрибуцане на лош път. По отношение на ергономията корейците явно продължават да отстояват схващането, че всяка функция би трябвало да си има свой собствен бутон. Доскоро това работеше добре, но многото превключватели с различни задачи – от отопление на волана до вентилация на седалките – вече правят арматурното табло на Kia Carens все по-нескромно претрупано.
Посредствена динамика на пътя
И обратното, доста скромни се оказват възможностите на автомобила в сферите на комфорта и динамиката. Както и при други модели на Kia, балансът между пружини и амортисьори при Carens не е много сполучлив. Автомобилът преодолява с твърдо тропане дори леки неравности, след което каросерията продължава да се колебае заради прекалено меките амортисьори. В комбинация със сервоуправлението, което и при трите избираеми характеристики работи непрецизно и със слаба обратна връзка с пътя, поведението на Kia Carens в завоите е безопасно, но с грубо недозавиване и несръчно следване на кривата. Посредствените спирачки и оскъдното оборудване за безопасност също са разочароващи за един нов модел.
Съвсем противоположно впечатление прави мощният 1,7-литров турбодизел. Той живее в хармонична и темпераментна връзка с прецизната шестстепенна предавателна кутия. Наистина моторът не е особено икономичен, но Kia Carens си осигурява победа в раздела за разходи преди всичко с дългата си гаранция – не дори и с особено ниска цена. С почти 43 000 лв. богато оборудваната Kia Carens вече е почти на нивото на конкурентите си. Но със своите качества тя все още им отстъпва.
Opel Zafira Tourer с много, много място
За Kia Carens ванът на Opel е превъзхождащ противник дори само защото е по-голям с всичките си размери и предлага на пасажерите си пространство от по-висок клас. За двамата пътуващи отзад той може да стане дори разточителен, когато срещу 490 лв. е оборудван със системата Lounge – с нейна помощ средната част на много удобното канапе за трима се превръща в широка опора за лакти, а външните места се преместват малко назад и навътре.
В случай че транспортната задача надхвърля стандартния товарен обем от 710 литра в петместна конфигурация, задните седалки могат да потънат в пода. С голям полезен товар, удобно качване и слизане и лесен достъп до скобите Isofix за закрепване на детски столчета, Zafira притежава редица полезни в практиката качества. За разлика от тях предлаганата по желание и неоснователно възхвалявана от мнозина (защото сигурно никога са я пробвали) интегрирана стойка за велосипеди има по-скоро теоретични предимства. Нестабилното съоръжение се сглобява по доста сложен начин и след това е почти изключено да бъде пъхнато обратно зад бронята.
Същевременно при Tourer не липсват истински иновации. Към тях принадлежат превъзходните адаптивни светлини, както и предната камера, която помага за спазване на дистанция и на лентата за движение и разпознава знаците за ограничение на скоростта. И докато темпоматът с регулиране на дистанцията е нововъведение, отличните ергономични седалки са ни познати отпреди – което важи обаче и за трудното регулиране на облегалките.
Да, всичко това са само детайли, към които имаме отделни критични забележки. Голямата слабост на Zafira в действителност е нейната големина. Със своите 1764 килограма моделът е с над 200 кг по-тежък от Kia Carens. Това потиска темперамента, а турбодизеловият мотор с неособено равномерен ход се бори с по-слаба тяга срещу прекалено дългите предавки на прецизно работещата шестстепенна трансмисия.
По-изявената в сравнение със съперниците тромавост Zafira компенсира с непоклатима сигурност на пътя, яростно сработващи спирачки и въпреки флегматичната кормилна уредба – с прилична водимост и приятен комфорт на окачването. С адаптивните амортисьори обаче цената нараства с 1955 лева, въпреки че като се вземе предвид оборудването, германският ван е вече доста по-скъп от богато екипираната Kia Carens. Но Opel предлага големи размери, които трябва да ви накарат да забравите за това.
Renault Scénic е изпитан и ефективен
Нека си поемем дълбоко въздух, за да изредим на един дъх най-важните промени, внесени от Renault при осъвременяването на Grand Scénic през януари: нова предна част. Вече можем да издишаме. Да, това е всичко – защото новият 1,6-литров турбодизел се предлага още от миналото лято. И в своя отговарящ на Euro 6 вариант той се представя убедително с мощна междинна тяга, прилично плавен ход и висока ефективност. По маршрута за икономично шофиране на auto motor und sport отчетеният разход е 4,8 л/100 км – само с 0,3 л по-висок от стандартната стойност, посочена от производителя.
Вътре всичко изглежда както преди, дори и в дреболиите: останали са малките цифрови контролни уреди и затруднената работа с инфо-развлекателната система. Същевременно големият Scénic е съхранил интелигентни детайли, които го превръщат във фаворит за семействата с деца: само той има отзад Isofix скоби за три детски столчета, а към тях и серийни ролни щори за прозорците, джобове за дребен багаж и сгъваеми масички, а за водача – неизкривяващо образа (за разлика от монтираното в Carens) огледало за наблюдение над ситуацията върху малко тесните самостоятелни седалки отзад. Както и преди, те могат да се плъзгат поотделно напред-назад в диапазон от 19 сантиметра, да се сгъват, лесно да се изваждат и трудно да се поставят обратно. Но тук, както и при непритеснителния вътрешен простор, големия товарен отсек и добрия обзор нямаше какво толкова да се подобрява.
Не така стоят нещата при ходовата част. Тук Scénic действително набира точки с добър комфорт на окачването, но меките настройки задушават дори и най-плахите амбиции за чевръсто поведение на пътя. И добре, че е тъй, защото непрецизната кормилна уредба с електрически сервоусилвател реагира индиректно и прилага изкуствени сили при управлението. Това затруднява корекциите с волана, когато ванът реагира на отнемането на газта в завой, преминавайки от недозавиване към поднасяне на задницата. И понеже в добавка спирачките действат доста нерешително, Scénic остава последен в това сравнение въпреки доброто си оборудване. Не можем да го утешим и с дежурната фраза, че всичко е добре, когато завършва добре.
Себастиан Ренц
Заключение
1. Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi
482 точки
С изобилие от предлагано място, гъвкав интериор, яростни спирачки и високо ниво на комфорт солидната Zafira Tourer компенсира известната умора при задвижването и оправдава високата си цена.
2. Kia Carens 1.7 CRDi
468 точки
Въпреки слабостите при окачването и кормилната уредба Carens успява да заеме второто място заради мощния мотор, грижливата изработка, а също и с ниска цена и дълга гаранция.
3. Renault Grand Scénic dCi 130
464 точки
Действително Scénic притежава убедителен задвижващ агрегат и продължава да се отличава с многото варианти на вътрешна подредба и интелигентни идеи. При ходовата част и главно при спирачките обаче обновяването на модела трябваше да е по-сериозно.
Технически данни
Kia Carens 1.7 CRDi Spirit | Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi | Renault Grand Scénic dCi 130 | |
Edition | EU6 Bose Edition | ||
Двигател и силово предаване | |||
Брой на цилиндрите / тип двигател | 4-цилиндров редови | 4-цилиндров редови | 4-цилиндров редови |
Работен обем | 1685 см³ | 1956 см³ | 1598 см³ |
Принудително пълнене | турбокомпресор | ||
Мощност | 136 к.с. (100 кВт) при 4000 об./мин | 130 к.с. (96 кВт) при 4000 об./мин | 130 к.с. (96 кВт) при 4000 об./мин |
Макс. върт. момент | 331 Нм при 1750 об./мин | 300 Нм при 1750 об./мин | 320 Нм при 1750 об./мин |
Предаване | предно | предно | предно |
Трансмисия | 6-степ. механ. | 6-степ. механ. | 6-степ. механ. |
Стандарт за вредни емисии | Euro 5 | Euro 5 | Euro 6 |
Емисии СО2 | 134 г/км | 134 г/км | 116 г/км |
Гориво | дизел | дизел | дизел |
Цена | |||
Базова цена | 42 734 лв. (версия LX) | 47 490 лв. (версия Enjoy) | 45 990 лв. (версия Dynamique) |
Размери и тегла | |||
Междуосие | 2750 мм | 2760 мм | 2770 мм |
Предна/задна следа | 1569 мм / 1582 мм | 1577 мм / 1577 мм | 1536 мм / 1539 мм |
Външни размери | 4525 × 1805 × 1605 мм | 4656 × 1884 × 1685 мм | 4573 × 1845 × 1675 мм |
(дълж. × шир. × вис.) | |||
Собствено тегло (измерено) | 1556 кг | 1764 кг | 1598 кг |
Полезен товар | 694 кг | 626 кг | 651 кг |
Допустимо общо тегло | 2250 кг | 2390 кг | 2249 кг |
Диам. на завиване | 11.00 м | 11.90 м | 11.29 м |
Прикачен товар (със спирачки) | 1500 кг | 1500 кг | 1300 кг |
Каросерия | |||
Вид | миниван | миниван | миниван |
Врати / места | 4/5 | 4/5 | 4/5 |
Гуми на тестовия автомобил | |||
Гуми (отпред/отзад) | 225/45 R 17 V / 225/45 R 17 V | 225/50 R 17 V / 225/50 R 17 V | 205/55 R 17 V / 205/55 R 17 V |
Джанти (отпред/отзад) | 7 J x 17 / 7 J x 17 | 7 J x 17 / 7 J x 17 | 7 J x 17 / 7 J x 17 |
Ускорение | |||
0-80 км/ч | 7,9 сек | 7,8 сек | 7 сек |
0-100 км/ч | 11,2 сек | 11,6 сек | 10,4 сек |
0-120 км/ч | 16,4 сек | 17,1 сек | 15,5 сек |
0-130 км/ч | 19,2 сек | 20,5 сек | 18,6 сек |
0-160 км/ч | 34,2 сек | 37,4 сек | 33,1 сек |
0-100 км/ч (данни на произв.) | 10,4 сек | 11,4 сек | 10,5 сек |
Макс. скорост (измерена) | 191 км/ч | 191 км/ч | 195 км/ч |
Макс. скорост (данни на произв.) | 191 км/ч | 191 км/ч | 195 км/ч |
Спирачен път | |||
100 км/ч студени спирачки празен | 37,8 м | 35,4 м | 38,7 м |
100 км/ч студени спирачки с товар | 38,2 м | 35,4 м | 39,1 м |
Разход на гориво | |||
Разход в теста л/100 км | 7,4 | 7,5 | 7 |
мин. (тестов маршрут на ams) | 5,2 | 5,2 | 4,8 |
максимален | 9,4 | 9,4 | |
Разход (л/100 км ECE) данни на произв. | 5,1 | 5,1 | 4,5 |
АЗ
Е я поясни кое е точното в статията?
Анонимен
Много точна оценка на теста!Явно коментаторите сте пристрастни към Рено.Френски боклук!
иво
а дали ама надали според употребяваните автомобили сценика е 1 по надеждност и с отличния двг как така е 3???????????????
Анонимен
За ПОРЕДЕН ПЪТ РЕКЛАМА НА ГЕРМАНСКОТО АВТОМОБИЛОСТРОЕНЕ.......................................................................СМЕШНИЦИ!!!
bo
От техническите характеристики се вижда че Реното е най-бързо, разхода отново му е най-добър, цената е между другите два автомобила и вие слагате него на последно място?!!!!!! И аз не съм най-големия фен на френски автомобили но ми прави впечатление че сте доста пристрастни !