Зад волана на изключително амбициозния електрически модел
Нова емблема, нова философия и изцяло нов електрически модел на новата платформа E-GMP – зад ефектната външност на EV6 се крият мащабните амбиции на Kia в сферата на електрическата мобилност. Първи впечатления.
Гледахте ли „Drag race”? От известно време в мрежата се върти малко необичаен рекламен клип на Kia с участието на EV6 GT – върховата спортна версия в гамата на новия EV6. Електромобилът излиза на незнайна асфалтирана писта и тихичко се нарежда до расови екземпляри като Lamborghini Urus, Mercedes-AMG GT, McLaren 570S, Porsche 911 Targa 4 и Ferrari California T, за да участва в класическата спринтова дисциплина на четвърт миля. Светофарът на старта светва в зелено, новата Kia се изстрелва устремно напред и започва да диктува темпото, задържайки позицията си малко пред ревящите спортни модели. Постепенно McLaren 570S набира преднина и успява да пресече първи финала.
Клипчето е забавно и най-важното – реалистично. Kia определено не прекаляват и е напълно възможно техният EV6 да се класира втори в подобно състезание и подобни участници. Според официалните данни, моделът на McLaren с неговия V8 ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,2 секунди, а новата Kia изостава само с 0,3 секунди в тази дисциплина. Максималната скорост на електрическия модел е 260 км/ч, а мощността достига 430 кВт – по традиционните мерки това са цели 585 к.с... Да, точно така! В лицето на EV6 Kia демонстрира електромобил с много впечатлявщи показатели без да забравя славните традиции на седемгодишната гаранция.
По въпросните показатели южнокорейският EV6 GT се изкачва на нивото на Porsche Taycan Cross Turismo и Audi e-tron GT, но цената му от 65 990 евро на германския пазар е наполовина по-ниска. Това звучи обещаващо, но както по всичко личи, топверсията GT ще достигне пазарите на Стария континент едва догодина. Пазарната премиера на модела в Европа включва три други версии с различна мощност, избор между задно и двойно предаване и два варианта по отношение на капацитета на акумулаторната батерия (58 и 77,4 кВтч).
Базовата версия струва 44 990 евро и предлага мощност от 125 кВт (170 к.с.) и задно предаване. В комбинация с по-голямата от двете батерии мощността нараства на 168 кВт (229 к.с.), а тягата и автономният пробег се увеличават съществено – до 528 км според изискванията на WLTP. Тази стойност също е сред показателите, с които Kia изпреварва много от своите преки конкуренти във формата на SUV купета с дължина около 4,7 метра.
На наше разположение при първата ни среща с EV6 е най-мощната налична в момента на пазара версия на EV6 в изпълнение GT-Line и двойно предаване. Електродвигателят на предния мост е с мощност 74 кВт, а този отзад – със 165 кВт. Максималният вътртящ момент според Kia е 605 Нм, а пробегът с едно зареждане възлиза на 506 километра. Предстои ни маршрут със стръмнини, завои и магистрални отсечки – идеални предпоставки за предизвикателства и удоволствие зад волана.
Въпреки доста стегнатите настройки на окачването, моделът с тегло два тона определно не е лекоатлет. Независимо от това, мощната и равномерна тяга впечатлява чак до достигането на електронно ограничената максимална скорост от 185 км/ч. Всъщност предсерийната версия, която управляваме, не се съобразява стриктно с ограничението и показанията на скоростомера спокойно доближават границата от 200 км/ч. Дори и при тази скорост, аеродинамичният шум и акустичното въздействие на контакта с пътя се придържат в умерени рамки, добър е и комфортът на возене. В челното и стъклата на страничните прозорци е използвано т.нар. „акустично стъкло”, а колелата под мощно изпъкналите калници са с диаметър 20 цола.
Завои и инерция
Слизаме от аутобана и се впускаме спокойно по междуградските пътища. В общия случай EV6 се задвижва само от колелата на задния мост, което може да бъде моного забавно в по-острите завои на изкачванията. Двигателят отпред се активира само при необходимост или при включване на режим Sport. В тези случаи EV6 реагира много динамично на командите на десния педал, демонстрира отлична бързина и много неутрално поведение в завоите. Единствено твърде лекият волан би могъл да осигури малко повече обратна информация и прецизност.
Рекуперацията при новия модел може да се настрои в множество степени – възможно е всичко от движение изцяло по инерция с напълно отцепен силов тракт, до режим „с един педал” и максимална мощност на рекуперация от 160 кВт. Разбира се, водачът може да предостави избора на оптимален баланс между спирачен момент и степен на оползотворяване на енергията и на електрониката – в последно време електромобилите се справят фантастично добре с тази задача.
Забележително добро е и оформлението на вътрешното пространство с два извити 12,3-цолови екрана. Отляво са цифровите показания на контролните прибори пред водача, които могат да се променят с удобните бутони на ергономичния волан с две спици, а отдясно е сензорният дисплей за навигацията, мултимедията и системата за управление на функциите с типичната схема от менюта и подменюта. Под него има нещо наистина ново под формата на интелигентно оформен панел за управление, позволяващ почти интуитивна смяна между главното меню и климатизацията с едно докосване. Към това се прибяват два въртящи се прибора за контрол на температурата в купето или за силата на звука и мащаба на навигационната карта, които допълват доброто впечатление по отношение на ергономията.
Сред силните страни на EV6 следва да се причислят и удобните седалки, широката централна конзола с големи отделения за вещи и пригодния и за дълги семейни пътешествия багажник (520-1300 литра) с много практично двойно дъно, люк за превоз на дълги предмети и удобно дистанционно отваряне на капака.
Не бива да се забравя и малкото багажно отделение под предния капак с обем 52 или 20 литра (4WD), където идеално се побират зарядните кабели – и при най-дългия автономен пробег, електромобилите все някога стигат до зарядната станция. Не е необходимо да се планира дълго време за престой – благодарение на новата платформа EGMP, моделите на Hyundai и Kia използват бордова мрежа с 800 V с възможност за максимална мощност на зареждане до 240 кВт. При използване на HPC станция, времето за зареждане от 0 до 80% според Kia би отнело не повече от 18 минути.
Да зареждаш и да заредиш
Куплунгът за зареждане е разположен отзад вдясно под мигача, а сред способностите на новия модел на Kia не е само зареждането, а и осигуряването на променлив ток от акумулаторите (до 3,8 кВт) – в купето чрез стандартен 230 V електроконтакт и извън него чрез съответен адаптер. Консуматорите могат да бъдат най-различни – от лаптоп и малко барбекю през хладилник и къмпинг осветление до друг електромобил. Eдинственото условие е зарядът на самия EV6 да е над 20%.
Всичко това разкрива широко сюжетно поле за бъдещи блокбъстъри на Kia в пустинни условия, в планините или просто на къмпинг – не бива да се забравя, че новият електромобил може да тегли 1,6 тона. Да видим какво ще пуснат корейците следващия път в YouTube...
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Подобно на своя технологичен събрат Ioniq 5 с емблемата на Hyundai, оригинално оформеният EV6 впечатлява с високотехнологичното си задвижване, възможностите за зареждане с висока мощност, отличните настройки на окачването, приветливия интериор и някои нестандартни решения в детайлите. Всичко това обаче си има цена.
Teкст: Mихаел фон Майдел
Снимки: Oлаф Галас