Първи километри зад волана на един наистина забележителен хибриден седан.
Вече за никой не е тайна, че корейският автомобилен производител Kia, чийто дизайн се ръководи от германския формотворец Петер Шрайер, е в състояние да създава красиви и атрактивни модели. Отдавна е известно и че продуктите на марката се представят отлично по отношение на надеждността и удовлетворението на крайните клиенти. Kia Optima Hybrid обаче показва едно ново, в някои отношения може би дори още по-впечатляващо лице на марката – това на производител на рафинирани високотехнологични автомобили, които биха могли да се конкурират с представилите на елитни компании като Lexus или Infiniti.
Хибридната Optima досега беше популярна предимно на американския, както и на някои японски пазари, докато в Европа моделът си остана по-скоро екзотика. След частичното преработване на модела през тази година Kia смята да популяризира своя хибриден седан и на Стария континент, включително у нас. Обновлението на автомобила засяга някои по-скоро дребни козметични детайли и фини подобрения по отношение на аеродинамичните показатели. Под представителната и елегантна външност на дългия 4,85 метра седан се крие стилен и луксозно обзаведен интериор със сериен панорамен стъклен покрив. Серийната екипировка е откровено разточителна и изглежда почти невероятна за автомобил с цена под 70 000 лева, особено наличието на подобни външни и вътрешни размери и дори на хибридно задвижване. Освен с уютната си атмосфера, пътническият салон печели симпатии и с изненадващо ниското ниво на външни шумове.
Задвижването на Optima Hybrid също се представя над очакванията – корейските инженери са решили да предотвратят ефекта на „гуменото” ускорение при планетарните трансмисии и са екипирали своя автомобил с класическа шестстепенна трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент. Благодарение на добрият синхрон между различните компоненти на задвижването, ускорението е равномерно и ако не спортно, то поне достатъчно уверено за подобен тип автомобил. Движението само на електричество е възможно при скорост до 99,7 километра в час – стойност, която се оказва постижима в реални условия. Типично за всички хибриди, Optima се представя най-добре при определен режим на движение, лишен от нужда от често ускоряване, както и с липса на изкачвания. При наличието на такива условия обаче автомобилът се представя повече от възхитително – по време на тестовото изпитание отсечката от Боровец до Долна баня беше измината с разход от 1,3 л/100 км (!) при средна скорост малко под 60 км/ч, а прибирането до София по магистралата покачи консумацията до едва четири на сто.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Kia Optima Hybrid може да се похвали не само със стилен дизайн – автомобилът демонстрира впечатляващ потенциал за икономия на гориво, осигурява отличен комфорт и има твърде изгодна с оглед размерите и серийното си оборудване цена. Отличен избор за хора, които търсят съчетание от инидивидуален характер и хибридна технология.
Текст: Божан Бошнаков