Със своята атрактивна външност, новата Kia Optima със самочувствие се изправя срещу утвърдените играчи в средния клас. Нека видим на какво е сбособен технологичният събрат на Hyundai i40.
Kia Optima е сред най-модерно изглеждащите представители на своя клас, но всъщност не е съвсем ново явление на пазара. Моделът от две години се продава в родната си Южна Корея под означението K5, американците също вече са оценили по достойнство елегантния петместен седан. Сега автомобилът идва и на Стария континент, за да се гмурне във водите на средния клас, които, както добре знаем, по тези географски ширини гъмжат от акули, а това това обстоятелство от своя страна с положителност не улеснява мисията на корейците.
Какво има в багажника
Основният „виновник” за привлекателната външност на тази Kia идва от Германия и често носи слънчеви очила: неговото име е Петер Шрайер и преди работеше в дизайнерските отдели на VW и Audi. Макар задницата на Optima да е с подчертано полегата форма, капакът на багажника е проектиран като на класически седан. Така пролуката към 505-литровия товарен отсек се оказва неочаквано малка, а някои детайли в самия багажник като нетапицираната му горна страна със свободно висящи в пространството колони на аудиосистемата например оставят недотам добро впечатление за качество. Сгъването на задните облегалки води със себе си дo товарно пространство с дължина до 1,90 м.
Мястото зад волана и възможностите за намиране на удобна позиция са абсолютно достатъчни дори за хора с двуметров ръст. Позицията върху стегнато тапицираните предни седалки с електрическо регулиране, отопление и вентилация е тенденциозно висока, което подобрява обзора. Както сами се досещате, изброените „екстри” са приоритет не на базовото оборудване, а на топмодела, който в Германия се нарича Spirit, а у нас носи означението ТХ. Въпросната линия на екипировка разполага серийно с 18-цолови колела, навигационна система, 11-канална озвучителна уредба, ксенонови светлини, камера за обратно виждане, асистент при паркиране, безключово отваряне на автомобила и темпомат.
Време е да потегляме
1,7-литровият мотор със 136 конски сили се стартира чрез бутон, а отчетливото му металическо почукване недвусмислено подсказва, че той работи по принципа на самовъзпламеняването. За момента единствената алтернатива по отношение на задвижването е двулитров бензинов двигател с атмосферно пълнене, който обаче ще се появи в гамата чак през лятото. Засега насочваме вниманието си към версията 1.7 CRDi с автоматична трансмисия. Последната е типичен представител на старата школа и се характеризира с плавно потегляне и мека смяна на предавките, но оборотите на двигателя не винаги са пропорционални на положението на педала за газта.
Максималният въртящ момент от 325 нютонметра е наличен от 2000 об./мин. Тягата е сравнима с двулитровите конкуренти, но като цяло нивото на оборотите е по-високо, отколкото при тях. Поле за подобрения има и що се отнася до акустиката и вибрациите - CRDi е от гласовитите представители на своя вид и наред с това вибрира енергично на празен ход.
Спокоен ход
Разбира се, това не пречи на Optima да се носи спокойно и уверено по извънградските пътища. Кормилната уредба с електромеханичен сервоусилвател работи със задоволителна прецизност и не залита нито към нервност, нито към мудност – т.е. представянето й попада в графата „златна среда”. Маневрирането в тесни пространства не представлява проблем, камерата за обратно виждане върши отлична работа, а за по-плашливите е предвиден и асистент за автоматично паркиране. Наподобяващана на купе форма на каросерията съвсем естествено затруднява обзора назад, но това е типичен недостатък на почти всички съвременни модели в класа.
Положителни са отзивите и от ходовата част – независимо от 18-цоловите джанти с нископрофилни гуми, Optima вози комфортно, преминава стегнато през малки и по-големи неравности и не тормози пасажерите с излишни сътресения или пък разклащания. За разлика от предшествениците си, Kia Optima обещава удоволствие и при спортен маниер на шофиране. Тук амбициите са оправдани частично – системата ESP се намесва категорично и твърдо, което всъщност е добре за безопасността, но донякъде убива желанието за динамично каране.
Поглед отвътре
Водачът на Optima е заобиколен от елегантна атмосфера с лек футуристичен привкус. Някои от функционалните елементи са украсени дискретно с хром, тук-там таблото е облечено с изкуствена кожа, надписите на бутоните са ясни и прегледни. Единствено бутоните вляво от волана се виждат по-трудно, особено през нощта. Скалите на кръглите контролни прибори се разчитат отлично, никакви проблеми не създава и цветния екран на бордовия компютър. Чувствителният на докосване дисплей на инфо-развлекателната система също е достоен за пример със своите удобни менюта и интуитивна логика на управление.
Комфортът на задните седалки е изненадващо добър, просторът също е в изобилие – мястото за краката е впечатляващо, слизането и качването е максимално улеснено, само пространството във височина изглежда леко нарушено при наличието на стъклен панорамен покрив. Това са все добри предпоставки за дълги и безметежни преходи – същото може да се каже и за големия пробег с едно зареждане, резултат от съчетанието между голям 70-литров резервоар и умерен разход на гориво от 7,9 л/100 км. Остава с интерес да проследим дали този убедителен комплекс от качества в комбинация със седемгодишна гаранция ще успее да пребори акулите, които традиционно обитават водите на средния клас в Европа.
Текст: Йорн Томас
Оценка
Kia Optima 1.7 CRDi TX
Под атрактивната външност се крие автомобил от среден клас на добро, но не съвсем върхово ниво. Optima е просторна отвътре, има сигурно пътно поведение и разточително серийно обзавеждане. В качеството на изработката и ергономията личат някои компромиси, а комбинацията от дизелов двигател и автоматична трансмисия би могла да се представи и по-убедително.
Технически данни
Kia Optima 1.7 CRDi TX | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 136 к.с. |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м |
Максимална скорост | 197 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,9 л |
Базова цена | 58 116 лева |