Оспорваният компактен сегмент на европейския автомобилен пазар може да се сравни с бурно море, в което не са гарантирани нито успехите, нито оцеляването. Опитът сред вълните на конкуренцията е от особено значение и Kia Pro_Ceed го доказва. Първи впечатления от версията 2.0 CRDi.
Кiа не са вчерашни... Това биха казали старите хора, ако имаха времето и желанието да вникнат в стратегията и тактиката на настъплението на корейската компания в Европа. Натрупаната през годините мъдрост в трудните води на Стария континент с неговата недоверчива и претенциозна клиентела и безмилостни местни акули бе материализирана постепенно, последователно, а в последно време и настъпателно. Изградена бе своеобразна пирамида от стратегически и тактически ходове, довели в крайна сметка до инвестиции в локални производствени мощности със значителен капацитет и най-вече – на ясна концепция за това какво европеецът харесва и какво не харесва.
Именно в решаването на тази наглед простичка задача от десетилетия се препъват американци, японци и други чуждоземни кандидати за дял от бюджета на средния европеец. Кia също извървяха боси своята част от трънливия път, преди да достигнат до извода, че формулата „европейски автомобил на азиатски цени” е лесна за изпълнение само в ценовата част и че определението „европейски” включва огромен комплекс от качества, голяма част от които могат да бъдат налучкани само с интуиция и опит. Оказва се, че изискването даден автомобил да изглежда като европейски е абсолютно задължително, но не и достатъчно условие за приемлив тираж на продажбите. Той трябва да бъде изпълнен и със съответното съдържание, което на свой ред включва далеч по-сложни елементи като технологично ниво, качествени стандарти, норми на безопасност, специфично съчетание от комфорт и пътно поведение, както и още ред други подробности, без които европеецът просто ще подмине продукта ви с леко сбърчен нос... Съдържанието обаче също не е всичко, както няколко прочути фирми с безспорен технологичен потенциал и модерни заводи в Европа бяха принудени да установят с прискърбие през последното десетилетие. Едно само по себе си перфектно возило може да изглежда постно и скучно в своето съвършенство, ако липсват духът и разнообразието.
Със Cee’d Kia внасят в менюто именно тази нотка на одухотвореност и разнообразие. Европеецът цени правото и удоволствието на избора. Англичанинът държи на съществуването на клуб, който категорично не посещава, французинът може да хапва различно сирене всеки ден от годината, белгийците не си знаят бирите, а разновидностите на пастата в Италия биха затруднили и звездоброец. Съгласете се – нелепо е разликите между вашия автомобил и този на комшията да се изчерпват с комбинацията на ключалките и цифрите в регистрационния номер...
Ето защо Kia Cee’d се предлага под формата на хечбек с пет врати, на динамично оформено комби с означението SW, а сега и като Pro Cee’d с три врати и подчертано спортно звучене. Добавете към това палитра от два бензинови и три дизелови двигателя, три вида трансмисии и задължителното многообразие от цветове, серийно и допълнително оборудване и ще получите една доста пъстра и контрастна картина, която се среща рядко дори при утвърдени европейски играчи в компактния клас.
За неизкушения наблюдател общото във външността на Pro Cee’d и Cee’d ще се изчерпи до емблемата и близостта на имената, по-наблюдателните вероятно ще забележат еднаквия преден капак и калници, но в подробности като идентичното междуосие и свързаното с него заключение за еднаква технологична платформа биха вникнали само хора с професионални изкривявания. От тази гледна точка Pro Cee’d се явява директен съперник на модели като Citroen C4 Coupe и Opel Astra GTC, превърнали отсъствието на двете задни врати в повод за демонстрация на динамична елегантност и спортни характеристики, допадащи на млади хора и по-улегнали персони с активна нагласа към света около тях.
Удължаването на каросерията на Pro Cee’d е с 15 милиметра (от които 12 в предния надвес и 3 в задната броня) в сравнение с хечбека с пет врати не играе толкова съществена роля в промяната на пропорциите, колкото намаляването на височината с цели три сантиметра и източването на вратите с близо 2,5 сантиметра в посока назад, което в комбинация с елегантната извивка на скосената задница и 17-цоловите алуминиеви колела придават на версията с три врати коренно различна осанка. Цялостната стилистична концепция е с европейски корени и това личи добре в оформлението на вътрешното пространство. По арматурното табло няма загадки дори за французин, седалките са широки и удобни дори за скандинавци, а видът на материалите и нивото на изпълнението могат да оставят безмълвен дори педантичен шваба в заядливо настроение. Достъпът до задните места с достатъчно пространство за двама възрастни с ръст около средния е улеснен от дългите врати (с ъгъл на отваряне до 70*) и удобния механизъм за сгъване и изместване на предните седалки. По желание багажният обем от 340 литра може да бъде увеличен до 1210 чрез сгъване на разделената в отношение 60:40 облегалка, която формира товарен под без стъпало, но с леко издигаща се предна част. Тези параметри не са много далеч от това, което предлага хечбекът с пет врати, и със сигурност ще надхвърлят ежедневните нужди на млада двойка с едно дете.
Не е задължително изборът на Pro Cee’d с неговата динамична линия да бъде пряка функция на спортната натура на водача, но ако случаят е такъв, двулитровият CRDi е прекрасно допълнение към същността на автомобила. Модерният турбодизел с добра шумоизолация тегли плавно и настойчиво още от 1800 об./мин, а максималният му въртящ момент от 305 Нм е достатъчен дори за „изпълване” на доста дългата шеста степен на серийната механична предавателна кутия. Окачването с многозвенна схема на задния мост е на висотата на възможностите на двигателя и осигурява активно поведение на пътя с осезаем, но не прекален уклон към твърдост в настройката. Подходяща е и настройката на кормилната уредба с електрически сервоусилвател, която реагира отзивчиво и директно, но би могла да дава малко по-непосредствена обратна връзка за контакта с платното.
Нивото на пасивна безопасност с шест въздушни възглавници и активни облегалки за глава отпред е същото като при версията с пет врати и пет звезди в Euro NCAP. Нивото на серийно и допълнително оборудване също се движи в подобни рамки. И за да не стане скучно и еднообразно – цената на Pro Cee’d е различна от тази на Cee’d. По-ниска е...
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов
Милушев
Погледнете форумите на Киа и ще видите колко добър автомобил е. Всеки 2-ри собственик се оплаква от нещо.