Как многообещаващата Kia Stinger GT ще се пребори с автомобил от германския елит
Разполагащата с 370 к.с. Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD изненадва приятно не само с цената на тестовия автомобил от 57 480 евро. Audi се противопоставя с S5 Sportback и главозамайващите 83 070 евро. Кой ще спечели накрая?
Те пристигат редовно и се трупат в нашата кутия за писма на читатели – става дума за въпросите защо не изпитваме спортни автомобили с поносими цени. Отговорът е много прост: Предложения на ценовото равнище на Dacia практически липсват в спортния сегмент. Напоследък цените не само на суперспортните автомобили карат средния потребител да се изпоти. За всички, на които е познато това усещане, Kia предлага един спортен модел от средния клас на доста изгодна цена. Това е достатъчно основание да подложим Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD на сравнителен тест срещу ползващия се с успех конкурент от Инголщат
Не само базовата цена на южнокорейския автомобил (55 900 евро) напомня по-скоро за печатна грешка. Обикновено списъкът с допълнително оборудване в този автомобилен сегмент е толкова обширен и ценово обременителен, колкото листът с вината в ресторант със звезда на Michelin. Тестовата Kia може да се похвали единствено с две екстри (остъклен покрив за 690 евро, лак металик с цвят High Chroma Red за 890 евро). С това цената на тестовия автомобил съвсем малко надвишава базовата цена – това е изключителна рядкост в тестовото ежедневие на sport auto.
S5: Болезнена ценова политика за екстрите
Това обаче не означава, че Kia е обзаведена бедно като затворническа килия. Напротив: електрически капак на багажника, 19-цолови джанти от лека сплав, тапицерия с кожа напа, адаптивно окачване, озвучителна уредба Harman-Kardon, head-up дисплей и още, и още - Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD се включва в битката, предлагайки серийно не само двойно предаване, но и обширен пакет оборудване. При други производители, за да плати греховно скъпите екстри, човек е принуден едва ли не да посегне на спестяванията си за жилище или на застраховката живот.
Така бързо стигаме до Audi S5 Sportback. Хората от Audi принадлежат към корифеите в политиката на доплащанията. Тук, както знаем, можете да се чувствате почти щастливи, че не трябва да плащате допълнително и за светлоотразителния триъгълник. Списъкът на оборудването срещу доплащане при нашия екземпляр на S5 обхваща 23 позиции, които повишават цената на тестовия автомобил от 63 600 евро до почти невероятните 83 070 евро.
Разбира се, ценовата разлика между Горна Бавария и Северна Корея не се плаща само за престижа и имиджа. Което води до два основни въпроса: Как са изработени участниците в днешния тест и какво могат на пътя? Наистина, в спортните тестове даваме точки за динамика, а не за изработка, но каква би била ползата дори от най-големия талант при шофиране, ако автомобилът е толкова зле изработен, че миризмата на лепила в интериора въздейства като препарат за наркоза?
Наистина, Audi S5 е безбожно скъпо, но срещу цената му получавате фантастично качество. Изработката в интериора на S5 е толкова първокачествена, че напомня по-скоро за горния, а не за средния клас. Предлаганите по желание спортни S-седалки импонират с добра странична опора, без да губят комфорта си за дълги пътувания.
А как изглежда изработката в Kia Stinger? Въпреки че по отношение на възприятията при докосване и на обработката на материалите южнокореецът не достига елитното качествено равнище на Audi, тук не би трябвало да очаквате лоши изненади. Напротив, изработката е учудващо добра. От Kia не са прибягнали нито до евтина кожа, нито до ръбеста пластмаса или до подобни нискобюджетни дразнители, развалящи настроението.
Докато високотехнологичното арматурно табло на S5 със система MMI Navigation plus и „чувствителен на допир тъчпад с разчитане на почерк” и дигиталният комбиниран контролен уред ще се хареса главно на смартфон маниаците, оформлението на уредите в Kia изглежда почти историческо.
С това в никакъв случай нямаме предвид нещо лошо или отрицателно – защото аналоговият комбиниран уред на Stinger GT ни харесва. Моето мнение е, че аналоговите стрелки на скоростомера и оборотомера, както и преди, са по-емоционални и по-симпатични от дигиталните си аналози. Спортните водачи веднага се ориентират в Kia. Температурата на маслото, въртящият момент и налягането от турбокомпресора се показват в средата между скоростомера и оборотомера. S5 вероятно не предлага на пилота си много повече информация, но сложната структура на менюто на Audi изисква малко по-дълго време за привикване.
Подобно на Audi S5, моделът на Kia предлага пет режима на движение, избирани чрез въртящ се Drive Mode селектор на централната конзола. Ние потегляме директно в най-спортния режим (Sport+) и с деактивирана ESP.
В „Sport+“ адаптивната ходова част на Kia втвърдява своите амортисьори, както и момента на завъртане на волана, който впрочем предлага удивително добра обратна информация около централното си положение. Ако не сте привърженик специално на остро настроените кормилни уредби, реакциите на несъмнено директната кормилна уредба на Audi в режим Dynamic сигурно ще ви се сторят прекалено остри.
Но нека продължим с Kia. Нейният 3,3-литров V6 битурбомотор с 370 к.с. се чувства много добре още от 1500 об./мин и тегли енергично, без осезаеми пропадания във въртящия момент, през целия диапазон на оборотите. В акустично отношение при пълна газ от четирите овални ауспухови накрайника на Kia излиза яростен звук, който никога не става досаден, но пък е по-вълнуващ от синтетичния V6 монотурбо глас на Audi S5 Sportback с неговите 354 к.с.
GT: евтин, но бърз?
Като изключим акустиката обаче, шестцилиндровият мотор на Audi върви по-добре въпреки малко по-ниската си мощност. Той по-будно следва командите с педала на газта и в добавка се устремява към горната граница на оборотите още малко по-енергично. Но истинската причина, поради която Kia Stinger GT не успява да спечели етапна победа в тестовете за надлъжна динамика, е нейният осемстепенен автоматик, който въпреки функцията Launch Control сменя предавките по-скоро уютно и комфортно дори в режима Sport+.
При спринта до маркировките за 100 и 200 км/ч S5 има леко предимство. Но докато S5 е ограничен електронно до 250 км/ч, Stinger може да достигне 270 км/ч, което го прави най-бързия сериен модел във фирмената история на Kia.
Не само по-бързо превключващият осемстепенен Tiptronic помага на S5 да постигне малко по-добри динамични показатели от Kia. Също и 138-те килограма в повече в сравнение с далеч нелекото със своите 1750 кг Audi се усещат в Stinger доста осезаемо. Той е по-скоро лимузина за дълги, спокойни пътешествия, докато поведението на Audi S5 Sportback се възприема като почти спортно чевръсто.
И накрая в Хокенхайм S5 удържа победа, която съперникът му не съумява да оспори дори за момент. Комбинацията от твърдото в режим Dynamic спортно S-окачване, променливото двойно предаване в комплект със спортен диференциал и разпределение на въртящия момент поотделно към колелата, както и по-доброто ниво на сцепление на гумите Hankook осигуряват на S5 динамично и до голяма степен неутрално поведение на пистата.
При директно сравнение Kia Stinger прави впечатление с ниско ниво на сцепление и добре изразени движения на каросерията. Докато Audi S5 с втвърдената си при режима Dynamic ходова част остава превъзходно изправено дори в граничната зона на сцепление, стабилността на пътя при Stinger с неговата податлива адаптивна ходова част дори в режима Sport+ напомня за платноходка при вятър от 12 бала.
Независимо че при разработването на Stinger хората от Kia често са го пришпорвали по завоите на Северното трасе на Нюрбургринг, никой няма да си купи този спортен фастбек, за да го пилотира сериозно на писта. Но дори при положение, че победата в теста е спечелена безапелационно от S5 Sportback, за нас цялостният пакет на Kia се оказа особено привлекателен. Единодушното мнение на редакцията беше, че трябва да заявим Stinger GT за маратонски тест. Речено-сторено; всъщност едва ли
Заключение
Като изключим свръхвисоката цена на тестовия автомобил и политиката на доплащанията, хората от Audi не дават основания за критика. S5 Sportback си върши работата много добре. Положително изненадва преди всичко динамиката на пътя. На състезателната писта благодарение на динамичните настройки на ходовата част и на системата за двойно предаване автомобилът се усеща като много по-лек и чевръст, отколкото е в действителност със своите 1750 кг. Kia Stinger GT е действително изгодна покупка в сегмента на спортните петместни модели от средния клас. Нейната изработка, V6 моторът и комфортът за дълги пътувания будят симпатии. По отношение на динамиката на пътя корейката показва някои добри заложби, но в крайна сметка дори не се доближава до S5 Sportback.
Текст: Кристиан Гебхарт
Снимки: Ахим Хартман