За вниманието на клиентите с големи семейства се борят три малки автомобила с 1,4-литрови бензинови мотори, мощност от 85 до 95 к.с. и различен тип каросерия - Kia Venga с гъвкава вътрешна подредба, ванът Citroen C3 Picasso и комфортното фургонче Skoda Roomster.
Разслояването в сегмента на малките автомобили далеч не е приключило и класът на малчуганите продължава да бъде поле за прилагане на интересни идеи. Появилата се наскоро Kia Venga с повдигнати седалки и множество варианти на вътрешна подредба претендира за ролята на евтин автомобил, който е в състояние да задоволи широк диапазон от потребности. С това тя отправя предизвикателство към класическия ван Citroеn C3 Picasso и към Skoda Roomster – комфортна версия на лекотоварен фургон. Три различни концепции за автомобил, предназначен за семейства с по-скромни финансови възможности. Коя от тях ще се представи най-убедително?
Transformers
С грамадния си багажник моделът на Skoda гледа с увереност към крайната победа. Четвъртитата му каросерия предлага до 1555 литра товарен обем. За да стане това обаче, задната седалка трябва да се избута плътно до двете предни и да бъде закрепена с куки към техните опори за глава – едно донякъде архаично решение, особено в сравнение с потъващите в пода седалки на конкурентите.
Най-големи очаквания за съвременно техническо равнище при трансформацията на мебелировката несъмнено са отправени към Citroеn Picasso – нали все пак тъкмо вановете са царете на вътрешните конфигурации. И действително разделящата се в съотношение 40:60 задна седалка може да се плъзга надлъжно, наклонът на облегалките се регулира, а целият пакет може да се сгъне в пода, образувайки равна товарна площ. И това е всичко.
Ако смятате, че един ван би трябвало да демонстрира по-творчески подход към интериора, ще трябва да поръчате допълнителния пакет, който предлага чекмедже и сгъваща се облегалка за седалката до водача и включва проход за ски, кутии за дреболии под краката отзад, както и мрежа за багажното отделение.
Vengaboys
Въпреки че не е ван, Venga е учудващо равностойна по отношение на вътрешната гъвкавост. Нейната задна седалка също може да се плъзга и сгъва, а облегалката й е с променлив наклон. Благодарение на двойния под на багажника при желание тук можете да разполагате с равна товарна площ, при това с доста разточителни за малък автомобил размери.
Нещо повече – Venga умело се възползва от предимствата на вановете, без да страда от техните недостатъци. Лазерният уред, с който измерваме кръговия обзор от мястото на водача, показва, че в корейския модел закритите от погледа сектори са по-малки, отколкото в С3, въпреки че конструкторите на Citroеn са разделили на две предните колони. Най-четливите контролни уреди правят победата на Venga в раздела за каросерия безспорна – един отрезвяващ студен душ за пилотираните пространствени капсули на конкурентите.
По темата за безопасността новата Kia не само е на нивото на Skoda, но дори леко изпреварва чешкия модел благодарение на по-доброто дозиране на спирачното усилие. Тя се класира доста пред Citroеn, който губи точки заради липсата на единство в ергономията. Дори един бегъл поглед показва, че бутоните на HiFi системата са разположени прекалено ниско и са твърде малки.
Френската съпротива
Най-силните козове на Picasso се очакват в раздела за комфорт – нали със своето хидропневматично окачване френската марка отдавна се радва на добра репутация в тази област. Само че, подобно на конкурентите си, малката моделна серия С3 е окачена върху конвенционална комбинация от пружини и амортисьори. Тяхната настройка все пак е по-сполучлива, отколкото при извънредно стегнатата Venga, но не постига балансирания характер на Roomster.
Подходяща позиция на волана спрямо водача се постига едва след няколко опита, което води до твърде ниски оценки за пипкавия механизъм за регулиране в модела на Citroеn. За сметка на това климатикът е направо първокласен и дава възможност на водача и пътника до него да изберат независимо един от друг температурата, при която се чувстват най-добре. Освен това Picasso е надарен с голям брой приятни глезотийки – което впрочем важи и за моделите на Skoda и Kia във високите нива на оборудване. Тук нямаме предвид ароматизатора, с който Citroеn за пореден път доказва склонността си към забавни екстравагантности.
Двигателят на Picasso не само придава на автомобила най-мощна тяга на магистрала, но и работи по-равномерно от звучащия доста грубо на високи обороти четирицилиндров агрегат на Roomster. Превъзхожда го единствено плавно набиращият обороти мотор на Kia. Със своите 90 к.с. 1,4-литровият двигател на Venga демонстрира наистина добра форма, което се дължи на бързото преминаване към високи оборотни режими. Същевременно автомобилът показва най-добра еластичност при изпреварвания на обикновено шосе.
Лакомници
Под въздействието на тези впечатления след тестовото шофиране се отправяме към бензиностанцията сигурни, че можем да обявим предварително победителя в сравнителния тест – до момента, в който поглеждаме показанията на бензоколонката. Пресмятането показва, че средният разход на Kia в теста е 8,9 литра на 100 км и дори минималната консумация не слиза под 7,3 литра. За един малък автомобил това е прекалено много; същото важи и за модела на Skoda, който в теста се нуждаеше средно от 8,2 литра на 100 км. Подходящ за този клас разход показа единствено Citroеn със 7,7 л/100 км. Само неточното превключване на предавките му попречва да излезе на първо място в раздела за задвижване.
По същия начин Picasso изостава при оценката за поведение на пътя – неговата нехомогенно реагираща кормилна уредба отказва да предава информация за напречната динамика и водачът получава слаба представа за настилката. Повече в това отношение предлага Roomster – независимо че лекотоварният му дизайн не подсказва за особени таланти в сферата на пътното поведение. Още по-добре се представя Venga, която се провира по очертаното с пилони трасе едновременно чевръсто и прецизно. При завиване автомобилът остава стабилно неутрален и по всяко време създава впечатление за абсолютна сигурност. С това моделът на Kia не само печели в този раздел, но и при сумирането на междинния резултат (оценката на качествата) изпреварва с няколко точки Skoda. След тях на малко по-голяма дистанция се нарежда Citroеn.
Крайната оценка
С най-малкия си минимален разход френският ван леко наваксва изоставането и получава най-висока оценка при разноските за гориво, но дори само високата базова цена е достатъчна, за да осуети опита му да се доближи до конкурентите. За единствения истински ван в теста сигурно е горчиво разочарование да наблюдава, лишен от всякакви шансове, как Skoda и Kia се състезават помежду си за победата. А Roomster полага максимални усилия да стопи дистанцията от междинното класиране.
В раздела за екологичност моделът на Skoda печели точки с по-нисък минимален разход и ниво на шума, освен това при него разноските за поддръжка и гориво са малко по-скромни, а шансовете на пазара за употребявани автомобили – малко по-високи. Venga наблюдава спокойно всички тези усилия, защото знае, че крие в ръкава си непобедим коз – седемте години гаранция, които Kia предлага на своите клиенти.
Който създава такива предпоставки за доверие, действително заслужава награда и тя е победата в състезанието. Чест и слава на най-добрата Kia, участвала някога в сравнителен тест на auto motor und sport! В Корея имат сериозен повод да отворят бутилките с оризово вино.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Kia Venga 1.4 CVVT ISG Spirit - 449 точки
Сполучливо оползотвореното и обширно вътрешно пространство, равномерно работещият мотор, сигурното поведение на пътя донасят победа на евтината Venga. Високият разход обаче не отговаря на съвременните изисквания.
2. Skoda Roomster 1.4 16V Comfort Plus Edition - 447 точки
Roomster се класира втори със съвсем малка разлика. Автомобилът предлага гигантско багажно пространство, най-комфортно окачване и най-ниски разходи за поддръжка. Грубо работещият и шумен четирицилиндров мотор му попречва да грабне победата.
3. Citroen C3 Picasso VTi 95 Exclusive - 424 точки
Причините Picasso като единствен ван в сравнителния тест да се озове на третото място са лошият обзор и недобрата ергономия на контролните елементи и седалките, както и липсата на усещане за пътя от кормилната уредба.
Технически данни
1. Kia Venga 1.4 CVVT ISG Spirit - 449 точки | 2. Skoda Roomster 1.4 16V Comfort Plus Edition - 447 точки | 3. Citroen C3 Picasso VTi 95 Exclusive - 424 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 90 к.с. при 6300 об./мин. | 86 к. с. при 5000 об./мин | 95 к. с. при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
12,7 с | 12,8 с | 13,1 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м | 39 м | 40 м |
Максимална скорост | 168 км/ч | 171 км/ч | 178 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,9 л | 8,2 л | 7,7 л |
Базова цена | 17 375 евро | 27 650 лева | 30 166 лева |
admin
Благодаря за корекцията. Наистина имаше подобна грешка в техническите данни, но в случая тя не се дължи на нас, защото вчера всички данни бяха сравнени. Предстои да разберем какъв е проблемът.
анонимен
Пичове, техническите Ви данни са фрапантно сгрешени. За Kia: Мощност 560 к.с. при 6300 об./мин. За Skoda: Мощност 486 к.с. при 5000 об./мин. Понякога се чудя, жени ли Ви разсейват или Вие сте си отнесени по природа, защото това не е първата подобна грешка, която правите!
анонимен
много мразят френските автопроизводители явно , нов модел да се класира последен след 3 годишната шкода дори