Точки и чертички по скоростомерите на автомобили от близкото и далечното минало
Тези маркировки на скоростомера са толкова прости, колкото и гениални. При класическите автомобили те са екстра, която никога не може да се счупи.
Имало едно време ... – така започват приказките, но това, което искаме да ви разкажем тук, е изключително реално. Историята ни връща във времената, когато изцяло цифровите арматурни табла все още не са били създадени. Механичните уреди в автомобилите предоставяли информация за скоростта, нивото на горивото и оборотите на двигателя. Невинаги обаче – защото много класически автомобили трябвало да се справят с живота без оборотомер. За да компенсират този дефицит, производителите някога са имали просто и гениално решение.
Може би вече сте се запитали защо на скоростомерите е имало допълнителни маркировки под формата на точки, линии или римски цифри. Това е един вид дисплей с точка на превключване или информация за това докъде може да стигне дадена предавка. Ако стрелката на скоростомера премине една от маркировките, това е най-късният момент за превключване на следващата предавка. В Mercedes например са използвани римски цифри при W 123 или W 124. Volkswagen предпочели точки в първия Golf, докато при BMW прости чертички посочвали препоръката за смяна на скоростите още при „новата класа” 1500.
Малък съвет за всичко
Разбира се, сега бихте могли да кажете: „Що за глупост, нали можете да чуете мотора, когато призовава за следващата предавка“. Ние също бихме се съгласили с това безрезервно, но не всички имат това отношение към автомобила, което ние и вие споделяме. За онези, които не слушат много внимателно, маркировките са недвусмислена индикация и в същото време екстра, която никога не се чупи. Как може да е толкова лесно!
Малък съвет за любителите: В бъдеще, когато надникнете в класически кокпит, можете да видите колко предавки има трансмисията от броя на тези допълнителни маркировки. Между другото: Те може да бъдат открити и при някои автоматични модели. Там те също предоставят информация за броя на предавките и диапазона на отделните степени. Ако автоматичната система има ръчен режим, маркировката ще ви каже кога би било полезно да фиксирате някоя предавка. Mercedes-Benz 500 E (W124) е красив пример за такъв автомобил.
Заключение
Бихте ли си помислили, че класиката от 70-те години има нещо като индикатор за превключване на скоростите? Малка маркировка – страхотна функционалност. Вие не само знаете колко предавки разполагате, но и докъде стига всяка от тях. Умно решение!
Текст: Патрик Ланг