Според вестник New York Times aмериканското правителство работи усърдно върху план, базиращ се на параграф 11 от федералния закон за фалитите. Той включва разделяне на две на авоарите на компанията – от една страна остават “жизнените” активи, а от друга тези, които са рискови (както при банките), със съгласието на кредиторите и частично финансиране от обществените фондове.
Във вторник GM анонсира, че си дава срок от два месеца, за да реши дали да се постави под защитата на въпросния параграф 11. Такъв сценарий би позволил на автомобилния производител да се преструктурира, бидейки под защитата на своите кредитори.
В понеделник администрацията на президента Барак Обама даде срок от 60 дни на GM (както и на Chrysler), за да представят своя план за преструктуриране, с оглед на получаването на нова държавна помощ.
“Срокът от 60 дни приключва на 1 юни. От наша гледна точка нямаме необходимост от повече време, за да решим как да действаме”, коментира Фриц Хендерсън, новият шеф на гиганта от Детройт, назначен на мястото на принудително подалия оставка Рик Уогънър. “Нямаме нужда от 60 дни, за да знаем дали сме способни да завършим нашия план за съживяване на компанията извън съда”, добави той, като даде да се разбере, че контролираният банкрут остава “втора опция” за бъдещето на компанията.
Идеята за подобно решение се ползва с подкрепата на президента Барак Обама, както и на работната група към Белия дом. Те са на мнение, че този план би “дал най-голям шанс за успех”, както на GM, така и на Chrysler. До този момент двете компании отхвърляха подобен сценарий, тъй като се опасяваха, че той ще се отрази негативно на продажбите им, предизвиквайки недоверие сред клиентите.
Американският президент, който пристигна в Лондон за срещата на G20, имаща за цел да търси начините за преодоляване на световната финансова криза, потвърди своята позиция, че преминаването към “параграф 11” е възможната алтернатива за GM да преструктурира дълга си и да започне на чисто.
Американската администрация изисква от автомобилните производители да покажат, че са достойни да получат още държавна помощ и че са готови да извършат известни саможертви в името на тази цел. Барак Обама предупреди, че трябва да бъдат направени някои “трудни избори”, апелирайки към синдикатите (най-вече към United Auto Workers, основният синдикат в сектора) и към работниците на GM и Chrysler да приемат “болезнените отстъпки”, към които се налага да прибегнат.
Пумбаа
И са кво?!?