Автомобилът остава такъв, какъвто е бил цели 40 години – верен на себе си.
Не може да се каже, че дългогодишните симпатизанти на Lada 4x4 ще изпитат съмнения в нейната лайфстайл пригодност едва когато прочетат ръководството за експлоатация. Но там откриваме предупреждаващото указание „автомобилът никога да не се мие с отходни води”. В края си ценовата листа информира за възможността да се монтира стойка за пушки (280 евро) – и тогава вече няма как да не си дадеш сметка, че тази Lada си остава автомобил за един доста по-суров стил на живот. А всички приказки за лайфстайл модела Urban са само за заблуда на класовия враг.
Моделът, доскоро продаван в Германия като 4x4 (Ще продължим да го наричаме Niva – правата за името принадлежат на GM, но сигурно няма да ни арестуват за това) празнува своя четирийсети рожден ден. И докато за създаването на Land Rover и Mercedes G вероятно сме писали повече, отколкото си заслужава, досега така и не сме разказали изцяло историята на ВАЗ 2121.
Какво се случи дотук
През 1971 г. в СССР Политбюро решава да възложи на три държавни предприятия да разработят автомобил за селските райони. Наред с АЗЛК от Москва, където правят моделите Москвич, и ИжМаш (те произвеждат автомати Калашников) трябва да участва и ВАЗ (дн. AvtoVaz) от Толиати. Проектът 2121 се разработва под патронажа на главния инженер Владимир Соловьов, ръководител на конструкторския екип е Пьотър Прусов. Той си има – да, наистина! – и дизайнер, Валерий Сьомушкин. През 1973 г. именно тяхната конструкция, наречена Нива, е одобрена за масово производство. Официалната премиера е отпразнувана през есента на 1976 г. след тестове в Узбекистан, а през април 1977 г. започва серийното производство.
Със самоносеща каросерия, винтови пружини и постоянно двойно предаване Lada Niva е нещо като Range Rover сред грубоватите всъдеходи на Източния блок. Оттогава обаче не е направено много. От 1993 г. се предлага по-дълга с 50 см версия с четири врати, в чието създаване няма как да е участвал дизайнер. От 1995 г. моделът разполага с по-голям заден капак, а през няколко години получава нови тапицерии за седалките. Резервното колело споделя пространството под предния капак с различни двигатели с вътрешно горене.
При толкова сдържани стремежи към модернизация не можеше да се очаква Niva да изпълни несантименталните предписания на ЕС за регистрация на нови автомобили. Да, можем да разберем дори, че защитата на пешеходците противоречи на принципа на този автомобил, който от 40 години гласи „Никога не се огъвай пред нищо”. Но Lada открива пролука в закона и измисля Urban, обявен за модел, произвеждан в малки серии от не повече от 1000 екземпляра годишно.
40 години самота
Той струва с 1000 евро повече от стандартна Niva и в каталозите се движи насам-натам върху широки алуминиеви колела с пет спици. Тестовият автомобил е обут с тънки 16-цолови гуми с размер 175. Предната част е получила малко козметичен ботокс, броните са отчасти лакирани, а бензиновият мотор с обем 1700 куб. см. сега отговаря на стандарта Euro 6. Прозорците и страничните огледала на Niva вече са с електрическо задвижване – каква несериозна екстравагантност на нейната възраст!
Преди старта трябва да бъде деактивиран имобилайзерът APS-4, за което е необходимо един щифт да улучи точно определена контактна повърхност. Завъртаме ключа вляво и моторът започва да бучи. Вкарваме първа предавка посредством дългия лост, отпускаме съединителя и Niva потегля с тласък под воя на мотора и трансмисията.
Някои откриват очарованието на Niva във впечатляващите й способности за справяне с пресечен терен. Или по-скоро в нейния талант за оцеляване. Разпаднаха се империи, страховити стени бяха сринати и натрошени на парченца, а тя продължава своя път по завоите на световната история. Niva е достигнала статут, при който самото й съществуване би трябвало да предизвиква възхищение – все пак след роудстърите на Morgan тя е най-старият модел на пазара. Причината да се шофира като чисто нов класически автомобил е в това, че е чисто нов класически автомобил – но непредизвикващ никаква завист, с осигурени резервни части, евтин (11 990 евро в Германия) и заменим.
Сега той реве нагоре по стръмнината, двигателят се изкачва по оборотната скала по-скоро с гневно, отколкото ентусиазирано. Поради късите предавателни числа на петстепенната трансмисия четириместният автомобил се усеща като по-темпераментен, отколкото е. Възможно е това да се дължи и на обстоятелството, че още при ниски скорости Niva изисква доста бързи действия. Имате толкова много работа: да намирате предавките, да омекотявате преминаването през неравности, да отчитате лошото чувство за ориентация на хидроуправлението, както в Lada наричат сервоуправление. Водимост? Никаква. Наистина никаква. Ама съвсем никаква. Изглежда, идеята за удоволствието от бързото каране по завои не е била по сърце на Централния комитет на КПСС през 1973 г.
След като юнашки се е изкатерила до върха от едната страна, сега Niva вече слиза тромаво по серпантините на отвъдния склон. В този момент много лесно бихме могли сега да й се подиграем – за това колко несръчно се държи ходовата й част, колко е стара и примитивна. Но пък е единствена – Land Rover Defender излезе в пенсия, G-моделът на Mercedes вече не вилнее по гори и стръмнини, а в аристократичните салони с истории за дивите си подвизи от миналото. Остава Niva – като непроменен груб всъдеход, който и под името Urban ще прогони надалеч всеки, дошъл да го кара само за изфукване.
И така, нека завършим с лозунга на XXVII конгрес на КПСС от февруари 1986 г. (или на билковите препарати Клостерфрау Мелисенгайст, все едно): Сега е по-ценна от всякога!
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
ivanvoykov
Любопитен материал за легендарната Нива... Бутоните за електрическите стъкла стоят толкова нелепо в тази кола...
Естребовски
Не може да наричаш колата Нива,когато друг държи правата.Тъпанарско е.