Вход

Харесайте страницата ни във Facebook

Станете част от голямата фамилия на auto motor und sport

Бъдете информирани за любимите ви марки, интересни предложения, игри, томболи, както и много новини от необятния свят на автомобилите.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Лада Нива: Евъргрийн

07.04.2016 13:04
Туит

Един всъдеходен динозавър, който все още се произвежда и продава.

От 1977 г. насам Лада Нива се продава в почти непроменен вид. В Германия най-ранните екземпляри се смятат за отдавна изчезнали – освен един. Тази Нива е може би единствената, която е призната официално за класически автомобил.

Някак си не ни се иска да повярваме, че тази Лада Нива действително е на повече от 30 години, а изглежда и върви така, сякаш едва завчера е слязла от конвейера в руския град Толиати. От няколко месеца специален номер за исторически автомобил (завършващ с буква Н) краси нейната броня и вероятно тя е единствената в Германия, достигнала такава преклонна възраст. Мнозина обаче ще се запитат какъв смисълът има в това, да съхраняваш, поддържаш и пазиш един автомобил без особен имидж в продължение на три десетилетия, при положение че същият този модел продължава да се предлага съвсем нов и почти непроменен в ниския ценови сегмент.

Автомобилът е купен нов през 1979 г.

Собственикът Ерик Шрадер се усмихва, когато слуша подобни разсъждения. Разбира се, неговата Нива не е предмет на спекула, чиято стойност, с оглед на екзотичния му статут, ще се покачи неимоверно, ако го съхранявате  достатъчно дълго. Привързаността на Ерик към този автомобил е чисто лична. Баща му купил зелената Нива през 1979 г. от един представител на British Leyland и Лада в Остероде ам Харц; това бил един от първите екземпляри на руския всъдеход, доставени в Западна Германия.

За около 15 600 марки Шрадер Старши тогава получил – ако се вярва на проспекта – „един истински здрав всъдеход с характер на лек автомобил”. Съветските управляващи, включително онези от селскостопанското министерство, по всяка вероятност са пожелали автомобил от типа на Range Rover и са дали зелена светлина на конструкторите от ВАЗ за първата им напълно самостоятелна разработка. Дотогава заводът на Волга е произвеждал само стари модели на Fiat, модифицирани за руските условия. Концернът от изискания и елегантен Торино бездруго не е бил в състояние да предложи високопроходим модел, който да се движи еднакво успешно по зимните пътища на Русия, през блатата и в тайгата.

Широкият диапазон на поставените задачи продиктувал в крайна сметка базовите характеристики на този автомобил – късо междуосие (2200 мм), голям пътен просвет (22 см), ниско тегло (1285 кг) и възможно най-малки надвеси на каросерията, за да не се плаши от стръмни откоси в дебрите на руската флора.

Вече никой не очаква сериозно модернизиране на Лада Нива

Също доста късите ламаринени одежди без излишна украса се оказаха изненадващо неподвластни на времето, особено в сравнение с онова, което тогава предлагат „конкурентите” от Източния блок. След повече от три десетилетия без почти никакви промени в облика на автомобила вече никой не очаква сериозно бестселърът Нива да бъде модернизиран. А колкото до евентуалния му наследник, според шефа на АвтоВАЗ той „ще изглежда като Лада Нива”.

В техническо отношение конструкторите са си послужили с изпитани решения, така че в случай на нужда автомобилът да може да бъде ремонтиран дори от някой шаман от полуострова на чукчите. Бензиновият 1,6-литров мотор с горен разпределителен вал произхожда от ВАЗ 2106 и има мощност 76 к.с. Много от двигателите са надживели с доста години податливата на ръждясване каросерия и още вършат работа. Авторът на тези редове се убеди в това лично преди известно време в Монголия. Там едно чергарско семейство използваше такъв мотор за задвижване на авариен електрически агрегат.

Преди 35 години Нива е съвсем модерен всъдеход

Но да се върнем към автомобила. Един блокируем централен диференциал разпределя равномерно въртящия момент към всички колела. За по-сериозни случаи – а те в Сибир са около дузина всеки ден – Нива е получила двустепенна понижаваща предавка, така че ловците в тайгата са разполагали с осем предни и две задни предавки. С независимо окачване и дискови спирачки на предните колела, за тогавашните 4х4 стандарти Нива е била един съвсем модерен автомобил.

Слуховете за достойнствата на всъдеходната Лада бързо стигат до последното ъгълче на Източния блок. Властите в бившата ГДР подават заявки за много повече екземпляри, отколкото в крайна сметка им отпускат. За щастие, те откриват и други източници за набавяне на всъдеходите, например една голяма фирма за продажба на автомобили от Хамбург. От нея източногерманският отдел за външна търговия КоКо, отговарящ за снабдяването с ембаргови стоки, получил на драго сърце стотици бройки Лада Нива, предназначени за горското и селското стопанство между Балтийско море и Рудните планини.

На закупената от Ерик Шрадер Нива са били спестени всякакви трудни премеждия из гори, поля и ливади. След само 25 000 километра пробег и няколко години, прекарани в отоплено хале, дори интериорът на автомобила изглежда сравнително много добре запазен. С облицовките от PVC на тавана и от винил по вратите той продължава да излъчва лишеното от чувство за хумор очарование на руска гранична застава.

Навремето обаче притежателите на Нива са имали основания да се чувстват така, сякаш са се прехвърлили във висшата автомобилна лига – с опори за глава, автоматични колани отпред и отзад, серийна запалка, три пепелника и чистачки, които могат да работят на интервали. Благодарение на петте прегледни кръгли контролни уреда и многобройните сигнални лампи, предупреждаващи за различни нередности, автомобилът не скрива почти никакви тайни. Водачът бива информиран за скоростта, оборотите, налягането на маслото, температурата на охлаждащата течност и съдържанието на резервоара. Когато светне някоя лампичка, той знае, че съответно налягането на маслото или нивото на спирачната течност са спаднали до опасно ниско ниво или пък че може би е блокиран междинният диференциал в разпределителната кутия.

Доброто отопление предпазва от простуда дори в Сибир

Възможно е освен това да е затворена клапата за въздух към карбуратора, да е дръпната ръчната спирачка или просто в резервоара да няма гориво. Собствениците на Лада знаят обаче от опит, че тези лампички имат обичай да сигнализират без уважителни причини. Това може би ги кара да ценят още повече мощното отопление на всъдехода, което и в най-мразовитата зима само за няколко минути превръща автомобила в подвижна сауна и вероятно е спасило живота на не един рибар, пропаднал в леда на езерото Байкал. Дотогава по трасетата източно от Урал комбинацията от такова богато оборудване и комфорт е била напълно непозната.

Не толкова уверено се държи една 30-годишна Нива на тесните, криволичещи пътища по северните склонове на Шварцвалд. С повече късмет след 22 секунди можете да достигнете 100 км/ч, но нагънатата топография на местността почти никъде не предоставя пространство за толкова дълго засилване. Като постоянна скорост 80 км/ч са добър компромис, това е горе-долу границата, до която автомобилът се задоволява, поне в повечето случаи, с една лента за движение, а впечатляващата какофония от работата на двигателя, гумите, трансмисията и полуосите все още позволява да разговаряте със съседа си.

Като любител на моторните спортове Ерик Шрадер редовно участвал в класически ралита със своята Alfa Romeo Giulia 1300 Super (1972), разказва ни той, докато се движим към един горски път. Тази година обаче автомобилът излязъл за кратко от строя, затова през април Шрадер се явил на старта на Baden Classic с Лада Нива, която изглеждала странно сред спортните автомобили. „При многото изпитания за бързо ориентиране със средни скорости около 45 км/ч не успях да постигна нищо с моята Нива, което впрочем се очакваше.”

Нива стига почти навсякъде

Часът на Нива удря, когато стъпи на пресечен терен. Автомобилът без колебания преминава през откоси и дълбоки ровове, като не засяда никъде. Ако по пътя си срещне европейска кална яма, руският майстор на оцеляването я наказва с пълно пренебрежение. Вероятно в Шварцвалд има съвсем малко пътища, пред които може да се стъписа една Нива с включена понижаваща предавка. Притежателите на Mercedes G-класа или на Land Rover Defender би трябвало от време на време да поглеждат в огледалата за обратно виждане – този сравнително лек дребосък би могъл да стигне далеч. Дори много далеч.

Лада Нива рядко търпи поражения, и то главно по вътрешни причини. Поради недостатъчния си въртящ момент малкият четирицилиндров мотор среща доста затруднения в екстремни ситуации. Ако някоя Нива все пак закъса на дълбоко разоран участък, причината най-вероятно е изпушилият съединител. А може би просто е спряла – някъде между Иркутск и Владивосток, – за да помогне на някой претърпял авария камион със своя бордови комплект от 19 инструмента. Тя действително изглежда приятелски настроена – въпреки трийсет и петте си години.

  

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

ДВИГАТЕЛ Четирицилиндров редови мотор с водно охлаждане, разположен надлъжно отпред, диам. на цилиндъра х ход на буталото 79,0 x 80,0 мм, работен обем 1560 см³, степен на сгъстяване 8,5 : 1, мощност 56 кВт (76 к.с.) при 5400 об./мин, макс. въртящ момент 118 Нм при 3000 об./мин, колянов вал с пет основни лагера, един горен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, висящи клапани, задействани с кобилици, двустепенен карбуратор Daas с вертикален поток.

СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Постоянно двойно предаване, еднодисков сух съединител, напълно синхронизирана четиристепенна предавателна кутия, двустепенна разпределителна кутия, блокировка на централния диференциал.

КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Самоносеща каросерия, отпред независимо окачване с напречни носачи и винтови пружини, отзад твърд мост, отпред и отзад стабилизатори и хидравлични телескопични амортисьори. Отпред дискови, отзад барабанни спирачки, двукръгова спирачна система, кормилна уредба с червячно-ролков механизъм, джанти 5J x 16, гуми 175/80 R 16.

РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Дължина х широчина х височина 3720 x 1680 x 1640 мм, междуосие 2200 мм, собствено тегло 1190 кг, полезен товар 360 кг, резервоар 45 литра.

ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Ускорение 0-100 км/ч за 22,2 сек, макс. скорост 135,3 км/ч, разход (бензин 92) 15,4 л/100 км.

ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ От 1977 г. до днес, общо около 2,3 милиона екз., от тях досега около 105 000 автомобила за германския пазар.

  

Текст: Михаел Шрьодер
Снимки: Артуро Ривас

Коментари
comments powered by Disqus