Те са в състояние да атакуват (почти) всяка планина. И двата имат сериозно двойно предаване
За много модели се твърди, че биха могли да се справят. Там, в пресечената местност. По чакълестите полета. Или през пустинята. Два от тях обаче не само биха могли, но и желаят да отидат там – и това са Land Rover Discovery и Toyota Land Cruiser. Два впрегатни коня с единствено разумното за големи товари задвижване – дизелово. И двата имат сериозно двойно предаване и са в еднаква степен пътнически и работни автомобили – здрави превозни средства, намиращи приложение в много труднодостъпни места по Земното кълбо.
И след последната модернизация на модела Toyota продължава да следва старата доктрина, според която един стабилен всъдеход трябва да бъде изграден върху здрава рама с успоредни греди и да има поне един твърд задвижващ мост – в случая с Land Cruiser това е задният. За разлика от японците, хората от Land Rover са окачили всички колела на Discovery независимо. Дали това вече не говори за слабости в пресечен терен и предимства на асфалт?
Изолирани от вода
Сега и двата автомобила ще трябва да докажат качествата си както на шосе, така и извън пътя. Започваме изпитанията на полигона в каменната кариера на Лангеналтхайм, в най-южната част на Франкония. Но тъкмо днес югът не може да се асоциира с греещо слънце – тук вали, ту като из ведро, ту малко по-слабо, а трасето за 4х4 се е превърнало в пързалка.
Всичко това слабо впечатлява двата всъхдехода – те не се страхуват нито от кално, нито от мокро и са добре уплътнени срещу проникване на вода отдолу. Колебания изпитват по-скоро пилотите – наистина ли трябва да потопят тези скъпи автомобили? Та нали техният интериор изобщо не прилича на вътрешността на работна машина! В Toyota дори има дървени декоративни вложки, които обаче, също като кожата, при разглеждане отблизо приличат на пластмаса. Освен това тук функциите на разпръснатите превключватели и клавиши се идентифицират по-трудно, отколкото при големите елементи в модела на Land Rover.
Неговите големи прозорци с ниска долна линия осигуряват добър обзор. Високата наблюдателна позиция излъчва извисеност, самоувереност – сякаш спокойствието на този всъдеход трудно може да бъде нарушено. С помощта на пневматичното окачване изпомпваме каросерията високо, увеличавайки пътния просвет, и избираме в Terrain Response System режима за максимална проходимост, включващ понижаваща предавка и блокиране на централния диференциал. Както и при Toyota, преди теста са монтирани зимни гуми, подходящи за движение в пресечена местност.
Шестцилиндровият дизел бръмчи тихо на празен ход – това също въздейства подчертано успокояващо, което не може да се каже за стръмнината пред нас. За да открие подходяща перспектива, фотографът се опита да се изкатери по нея пеша, но това се оказа практически невъзможно. На колегата му се наложи да заобиколи. Ние обаче поставяме кръглия превключвател на трансмисията в положение „D“ като „Drive“ и с дръпване на планката до волана се уверяваме ръчно, че наистина е избрана първа предавка.
Discovery започва да се движи предпазливо и в съответствие с името си открива за себе си стръмния терен с всяко завъртане на колелата. Като цяло всичко изглежда извънредно умело и сякаш без много усилия – дори тогава, когато наклонът става толкова стръмен, че от мястото на водача се вижда само смраченото сиво небе.
Стъпенките засядат
Същото по принцип важи и за Land Cruiser. В изпитваната от нас скъпа версия TEC Edition всички режими за пресечен терен се предлагат серийно – с различни настройки на контрола на сцеплението, които могат да превърнат дори начинаещия офроудър в цар на катеренето. Вариантът за кални терени днес върши добра работа. Ако затънете неподвижно, задействаният Crawl Control (контрол на пълзенето) помага на тежката гемия отново да се измъкне от привидната безизходица. Единствено монтираните на тестовия автомобил стъпенки поставят ограничения пред водача на Toyota – те просто засядат. Като изключим това, в Лангеналтхайм Land Cruiser остава също така невъзмутимо спокоен, както и Discovery.
Стоическата си натура моделът на Toyota доказва и на второстепенните пътища със завои. Тук той се движи като параход по вълните на океана, като от време на време трябва да се предприеме маневра за промяна на курса. В съответствие с името си тежкият автомобил обича да кръстосва по пътищата спокойно и плавно – тогава почти не прави впечетление, че седалките не предлагат достатъчно странична опора. Хидравлично регулираните стабилизатори изпълняват задълженията си незабележимо. С меко поклащане каросерията преминава над по-малките неравности и се люлее силно над по-големите.
Но колкото по-бързо карате, толкова по-неуютно се чувстват пътниците – наред с другото понеже движението в права посока изисква постоянни корекции и аеродинамичните шумове нарастват забележимо, като на преден план излиза дизеловото чукане. При натискане на газта докрай четирицилиндровият двигател звучи като изнемогващ мотор на трактор, създава повече шум, отколкото тяга, а остатъкът от мощта се губи някъде в преобразувателя на шестстепенния автоматик. Тук Land Cruiser ясно показва, че е пълна противоположност на SUV модел, тоест, че обича пресечените терени и само приема за сведение пътищата с твърда настилка.
За разлика от него моделът на Land Rover се чувства еднакво ангажиран и в двете среди. Дори при 130 км/ч на магистрала каросерията и шестцилиндровият мотор запазват спокойствие, а Discovery се позиционира като автомобил за приятни пътешествия. Неговата осемстепенна автоматична трансмисия превключва умело, но не и рязко, а автомобилът продължава да се носи напред със спокойно мъркане – усещане, което напразно бихте търсили в един типичен SUV модел, ориентиран към повече динамика на пътя. Като модерен всъдеход по шосета със завои Discovery се възползва от предимствата на независимото окачване, реагира с охота при завъртане на волана, следва прецизно посоката на движение и добре поема с окачването си неприятните неравности. Чевръстото му поведение не подсказва с нищо, че на везните моделът на Land Rover ще се окаже с над 150 кг по-тежък от представителя на Toyota. Само че това свръхтегло всеки път трябва да бъде ускорявано и като следствие от това на бензиностанцията научаваме, че по-леката и с по-ниска мощност Toyota е и по-икономична.
Повече системи за подпомагане
И двата модела спират по-зле от средното равнище, но това се дължи вероятно на пригодените за пресечен терен гуми – продуктите за сух асфалт сигурно биха показали по-добро сцепление. При системите за подпомагане и още повече при мултимедийния асортимент обаче предимството е на страната на Land Cruiser и той печели повече точки – тук Discovery вече не е на равнището на дигиталната епоха.
Като изключим тази част, той изпреварва отчетливо модела на Toyota при оценките за качества. Японецът успява да подобри малко резултата си само в частта за разходи. Тук той наистина печели много точки с луксозното си оборудване, а Land Rover по този показател не получава нищо. Но пък при базовата цена Land Cruiser губи почти също толкова – защото във версията TEC Edition е много скъп – и накрая изостава значително в сравнителния тест като цяло.
Текст: Марукс Петерс
Снимки: Ханс-Дитер ЗМойферт
Оценка
1. Land Rover - 368 точки
Discovery показва как се движи един съвременен всъдеход – на шосе демонстрира поведение като на лек автомобил, но въпреки това не закъсва и на тежък пресечен терен.
2. Toyota - 336 точки
Луксозно оборудваният Land Cruiser се катери умело по стръмнините, но на пътя се усеща като пришелец от други времена и приема с неудоволствие всичко различно от спокойното плавно движение.
Технически данни
1. Land Rover | 2. Toyota | |
---|---|---|
Работен обем | 2993 куб. см | 2755 куб. см |
Мощност | 155 кВт (211 к.с.) при 4000 об./мин | 130 кВт (177 к.с.) при 3400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
520 Нм при 2000 об./мин | 420 Нм при 1600 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,7 сек | 14,4 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
40,3 м | 39,8 м |
Максимална скорост | 180 км/ч | 175 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
11,1 л/100 км | 10,8 л/100 км |
Базова цена | 114 020 лева | 133 900 лева |