Едва ли има друг автомобил в сегмента на всъдеходите, който може да бъде определен толкова лесно като класически. Комбинацията от Land Rover Discovery и дизеловия двигател TDV6 е желана от мнозина, но маратонският тест показа, че в съвместното им съжителство има някои проблеми.
По-възрастните шофьори на „костенурката” може би си спомнят, че навремето всеки, който успееше да измине 100 000 км с легендарния автомобил с въздушно охлаждане, получаваше от Volkswagen златен часовник.
В днешно време подобни жестове са отживелица – стандартните сто хиляди километра на маратонския тест на auto motor und sport се преодоляват с лекота от модерните возила, а времената, в които изтощените от пробега автомобили оставаха на пътя с тежки повреди, отдавна са в историята. Нещо повече – в края на теста престижни модели като Land Rover Discovery се намират в отлична цялостна кондиция, която по никакъв начин не издава тежките условия на теста с непрекъснато сменящи се водачи и минимални козметични грижи.
Без бръчки
Накратко, след 100 000 километра големият всъдеход изглежда като нов. Достатъчно е едно основно почистване и освежаване на лаковото покритие, след което вътрешните тапицерии и мокетите придобиват вид, способен да накара всеки купувач на вторичния пазар да ахне. Единствените щети се изразяват в няколко малки драскотини върху пластмасовите повърхности в резултат на тежките товарни задачи, на които бе подложен Discovery и леко “излъсканият” кожен волан. Вратите продължават да се затварят с тежкия звук на врата на банков трезор, а нито каросерията, нито вътрешното оборудване не издават тропащи или скърцащи шумове при движение по лоши пътища.
Discovery се показа като надежден спътник в ежедневието, конструиран с явната цел да предложи дълга и вярна служба на собственика си. Огромното тегло на автомобила подчертава този факт - въпреки че минава за малкия брат на Range Rover, Discovery тежи точно колкото него. Във времена на интензивни дискусии относно разхода на гориво подобни тежкоатлети може би поставят допълнителни въпросителни и това е една от причините Land Rover да свали от производство бензиновия V8.
Дизелът на промяната
Единственият двигател, с който се предлага всъдеходът сега, е дизеловият V6, който така или иначе подхожда по-добре на характера му. Средният разход на гориво за цялата измината дистанция бе 12,6 л/100 км, което с оглед на транспортните възможности на автомобила е в рамките на разумните граници. В бордовия дневник обаче могат да бъдат открити и данни, сочещи забележителните 10 л/100 км. Този нисък разход се постига в случаите, когато големият Disco плува в свои води, пътешествайки със скорост между 140 и 160 км/ч. Тогава моторът бръмчи приятно и нито той, нито пътниците се чувстват напрегнати.
Възможно е, разбира се, и постигането и на по-високи скорости, но постоянното изстискване на максималната мощност на двигателя в съпровод с достигащия до 16 л/100 км разход на гориво влияе негативно на удоволствието на пътуване.
Динамиката на асфалт по принцип не е сред силните качества на автомобилите на Land Rover, но собствениците им са се научили да ценят успокояващото въздействие на всъдехода, изработен в духа на класическите британски традиции. Дизеловият двигател определено не е сред впечатляващите с характеристиките си мотори и се „замисля” осезаемо при потегляне, но на фона на спокойното и приятно шофиране тези му недостатъци остават на заден план.
Казаното се потвърждава и от факта, че по време на целия маратонски тест не бе отбелязано нито едно оплакване от маниерите на дизеловия V6. Акустиката му се долавя донякъде при движение с ниска скорост, но на магистрала звукът на мотора се губи. Положителен принос в комфорта на силовия тракт има и шестстепенната автоматична скоростна кутия, която сменя предавките меко и незабележимо. По време на теста нито моторът, нито трансмисията показаха проблеми като неизправности в работата си или течове на масло. В края на изминатата дистанция шестцилиндровият агрегат работеше много добре, което бе подчертано и от подобряване на измерените в теста стойности. Останалата част на силовото предаване приключи теста почти без проблеми.
Времето не прощава
Малко преди края диференциалът на предния мост започна да вие. Причината за това се оказа появата на лек асинхрон във взаимодействието между зъбните колела, който не води до по-бързо износване, и според техниците и диференциалът би имал още хиляди километри живот. Тъй като пренастройването на зъбните колела е сложна задача, сервизът взе модерното решение диференциалът да бъде заменен с нов. Ако не бе покрита от гаранцията, тази операция щеше да струва 815 евро.
Макар да изглежда по британски консервативен, Discovery е буквално претъпкан с електроника, която командва различните програми за движение извън пътя и режимите на въздушното окачване. На този фон неколкократните промени в софтуера, извършени при рутинните посещения в сервиза, са просто част от съвременната действителност. Една от наистина нужните промени в тази насока доведе до подобряване действието на навигационната система, но въпреки това менютата й си останаха ненужно сложни.
Именно електрониката на автомобила създаде и най-големите главоболия по време на маратонския тест. Още при пробег от 19 202 км на дисплея на арматурното табло се появи надпис “Грешка в окачването – макс. 50 км/ч”. Първоначално тази грешка бе елиминирана чрез рестартиране на двигателя, но впоследствие се оказа, че проблемът ще напомни още няколко пъти за себе си. За съжаление нито веднъж той не се прояви по време на техническите прегледи в сервиза. Грешката понякога можеше да се прояви още след 300 км или изобщо да не напомни за себе си. Разбира се, движението беше възможно и с предупреждението за максимална скорост от 50 км/ч на таблото, но това предупреждение не бе случайно – в случаите, когато сложно свързаната електроника на окачването спре да работи, програмите на системата Terrain Response се деактивират, а въздушното окачване превключва в авариен режим, при който тежката каросерия започва да се люшка в завоите като малък кораб в бурно море.
Проблемите съпътстваха ежедневието на автомобила чак до 59 448-ия километър, когато виновникът за наличието им бе разпознат в лицето на сензор за нивото на въздушното окачване. За съжаление в сервиза първоначално бе подменен само левият сензор, но неизправен се оказа и десният. 13 000 километра по-късно дойде и неговият ред и оттогава до края на теста проблеми с окачването вече не се появиха.
Работохоликът
Затова и тук можем да посветим няколко добри думи на положителните му характеристики. Благодарение на електрониката, която автоматично извършва това, което иначе могат да правят само опитните офроуд водачи – да подават много или малко въртящ момент към колелата или да блокират централния и задния диференциал при нужда, Discovery с чест заслужи славата си на господар извън утъпканите пътища. Изключителна заслуга в тази насока имат променливият клиренс и големият ход на окачването, които позволяват постигането на превъзходно сцепление с терена.
Неизкушените от офроуд приключенията на свой ред бяха впечатлени от способностите на автомобила да тегли внушителни по обем и тегло прикачни товари. Discovery може да се справи с ремарке до 3,5 тона, а нормалните каравани за него не са никакъв проблем благодарение на регулиращото се ниво на окачването на задния мост.
Ако тегленето на ремаркета също не е по вкуса ви, то превъзходният комфорт на окачването със сигурност ще ви впечатли. Качествата му бяха оценени по достойнство дори от представителите на “скоростната” фракция в редакцията ни. Дългите пътувания с този автомобил са особено приятни, когато заемете място на удобните кресла, оставите климатичната инсталация да работи с присъщата й незабележимост и ефективност и забравите грижите за багажа, погълнат от почти бездънния товарен отсек на Discovery.
Допълнително удобство при пътуване създават дребните, но добре премислени детайли като многобройните отделения за дребни вещи в купето, стабилните куки за закрепване на товари в багажника и отличната работа на светлините. Не ви препоръчваме функцията за автоматично включване на светлините, която се задейства едва когато краят на тунела започне да се вижда...
На финала
Докато сме на тема критика, трябва да отбележим още два неособено приятни детайла. Разделената на две задна врата е отлично пригодена за пикник, но пречи и може да ви изцапа при товарене на тежък багаж. Отоплението на челното стъкло спестява сутрешното стъргане на леда, което не е за подценяване при толкова висок автомобил, но тънките проводници отразяват светлините на насрещно движещите се автомобили и нарушават неприятно видимостта най-вече в дъждовно време.
В бордовия дневник на участника в маратонския тест бе отбелязан и проблем със затварящия механизъм на предната лява врата, както и с неизправната капачка на резервоара, която нямаше да създаде такива главоболия, ако лостчето на задействания от централното заключване механизъм бе смазвано с грес от време на време. Именно това бе причината за второто от общо трите непредвидени посещения на сервиза.
Въпреки всички тези дребни проблеми тестовият Land Rover се представи много добре в индекса на повредите. До момента единствено Hyundai Tucson може да се похвали с по-добър резултат, но в сравнение с електронния гигант Discovery той е на доста по-ниско технологично ниво. На финала британският всъдеход издържа теста на отработилите газове по нормата EuroEuro 4 – нормата, която изпълняват всички версии на Discovery, регистрирани след септември 2006 г. За съжаление нашият маратонски модел не бе оборудван с филтър за твърди частици. Но, както би казал английският благородник, Nobody is perfect...
Оценка
Land Rover Discovery TDV6
Land Rover Discovery посети три пъти извънпланирано сервиза, но нито веднъж не се наложи намесата на пътна помощ. С общия си баланс автомобилът се нарежда пред реномирани модели като Mercedes ML и Volvo XC 90.
Технически данни
Land Rover Discovery TDV6 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 190 к. с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
12,2 сек. |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 183 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
12,6 л |
Базова цена | --- |
Dido
Nqkoi moje li da dade mnenie kato sobstvenik ili polzvatel v sravnenie mejdu Disco 3 i Land Cruizer 120-ka ?
Добри
Безапелационно !!! Това Дискавъри май ще е единствената конкуренция на Ленд Круизър-а ...
q7
vav q7 neprekusnato se 4uvat laskane na bendzina v rezervoara land rovera e mnogo po-mazen