С LS 600h и комбинацията от бензинов V8 и електрическо задвижване Lexus дръзна да предприеме голям скок напред. Дали след 100 000 километра участникът в маратонския тест продължава да е целият в бяло – при това не само в прекия смисъл?
Тишина. Това е първото впечатление от Lexus LS 600h. Защото след като натиснете стартовия бутон, не долавяте веднага тласъци на бутала, привеждащи в движение колянов вал. Вместо това един ротор се завърта с тихо свистене около своя статор и луксозният хибрид напуска паркинга със силата на 165-киловатовия си електромотор, а едва след няколко метра, почти незабележимо, се включва и бензиновият V8. Това изпълнение се повтаряше с неизменен успех в продължение на цялата 100 000-километрова дистанция – заслужава си да го съобщим още в самото начало.
Сложна система
Става дума за истинска сензация, която може да се сравни с весело празненство сред природата, след което на сутринта не усещате никакъв махмурлук въпреки безбройните изпити бири. Все пак от Lexus са снабдили парадния си модел със сложна система за управление на хибридното задвижване, която командва взаимодействието на петлитровия V8 с електромотора и планетарния механизъм, включително стратегията на зареждане и насочването на силовите потоци. Да не говорим за активната кормилна уредба, пневматичното окачване с адаптивни амортисьори, LED светлините и комбинацията от впръскване във всмукателните колектори и директно в цилиндрите при V8-мотора. Няма страшно – до частта за електрониката ще стигнем малко по-нататък.
Първо обаче нека хвърлим поглед към задвижването. То работи силно, равномерно, с превъзходни маниери – такова е общото мнение на екипа от изпитатели, които разхождаха 2,3-тонния колос надлъж и нашир из Федералната република и някои други страни. Правеха го често и с подчертана охота, тъй като почти пълното отсъствие на вибрации и ниското ниво на шумове спечели на автомобила много приятели. Въпреки масата си хибридът демонстрираше мускули със стремително ускоряване от място, както и високи средни скорости или пък достолепно, бавно придвижване с постоянно редуване или едновременна работа на електромотора и бензиновия V8.
На обикновено шосе LS 600h се задоволява с около девет литра бензин на 100 км, при повече газ по магистралата жаждата му нараства значително, като разходът достига почти 20 литра. Това е съпътствано от нарастващ дискомфорт за водача, понеже от 200 км/ч нагоре меките настройки на ходовата част и лекият ход на кормилната уредба без достатъчна обратна информация за пътя се превръщат в доста неприятна комбинация. Срещу нея не помагат нито адаптивните амортисьори, нито активните стабилизатори – големият Lexus създава усещането, че не лежи добре на пътя. А що се отнася до неравностите, върху по-дългите вълни автомобилът продължава да се носи като летящо килимче, но при по-къси смущения реагира с тласъци, подобно на други модели от горния клас.
Типични проблеми
В нашия екземпляр след 80 000 километра смениха всички амортисьори поради появилото се тропане. Оказа се, че това е общоизвестен проблем на LS, който за изпитвания автомобил с номер K-OE 1220 стана причина за единствения незаплануван престой в сервиз. Смяната обаче не доведе до решаване на въпроса с неопределеното поведение на ходовата част. Верните читатели на auto motor und sport с по-дълъг стаж сигурно вече са измъкнали от купчината брой 22 от 1992 г. и са констатирали, че при маратонския тест на LS 400 също се е наложило да бъдат монтирани нови амортисьори (след 81 887 км).
Въпреки този случай големият Lexus, както и преди, оставя на своите конкуренти задачата да се справят със закъсвания на пътя и други сериозни неволи и сега успява да се изкачи на най-високото стъпало в класацията на auto motor und sport според индекса на повредите. Това обаче не го прави автоматично евтин за поддържане. На всеки 15 000 километра автомобилът трябва да посещава сервиз за планови проверки и смяна на консумативи, което в Германия струва между 300 и почти 1000 евро. Остава само топлото чувство, че независимо от пренасищането с електроника и в днешно време автомобилите се нуждаят от умела човешка ръка. Както стана например на 44 772-ия километър, когато майсторът трябваше да оглади ръбовете на всички спирачни накладки, за да се движат свободно и да престанат да издават пронизителни звуци.
Електронни неволи
Следващата точка в отчета е заключването на автомобила. Ако, доверявайки се на безключовата система за достъп с картов предавател поискате да се сбогувате с вашия LS 600h, като просто небрежно натиснете дръжката на вратата, често може да получите единствено леко писукане. По доста старомоден начин Lexus изисква от вас да натиснете бутона с ключалката. Така вече стигаме и до стената на плача по най-различни въпроси, свързани с автомобилната електроника. Най-много вопли на възмущение са отправени към серийната навигационна система, междувременно подобрена при осъвременяването на модела. Нейният сензорен екран отказва да работи по време на движение, а лечебният софтуер заедно с активирането се предлага срещу допълнително заплащане. Жалко, защото по такъв начин още по-трудно се избягват честите навигационни грешки на системата, която изпрати един колега на цели 80 километра в погрешна посока.
Управление с гласови команди? По-добре забравете за него. Луксозният Lexus възприема единствено думата „гара”. Не разбираме как една толкова скъпа система може да работи така разочароващо. Същото е положението при радиото, чиято сила на приемане напомня транзистор с батерии, а не луксозен лайнер за 200 000 лева. За разлика от аудиосистемата на Mark Levinson, която възпроизвежда музиката спонтанно и динамично. Тя обаче не може да отклони вниманието от автоматичния климатик, който в някои зони образува течение и не може да поддържа постоянна температура по време на по-дълги пътешествия.
От друга страна, наистина си заслужава човек да седне в някое от големите удобни кресла, притиснат от ускорението на двете моторни сърца. Отзад можете да се изтегнете безгрижно, разполагайки с място като в дългите версии на някои други модели.
Така, като оставим настрани тишината, стоте хиляди километра с LS 600h не донесоха никакви проблеми с хибридната система или с коварни дефекти, но в други отношения подействаха доста отрезвяващо, пък и излязоха сравнително скъпи.
Текст: Йорн Томас
Снимки: ams
Оценка
Lexus LS 600h
Плавно работещото, мощно хибридно задвижване и надеждността могат да изкушат дори разглезените купувачи. Комфортът на окачването, прецизността на управлението и възможностите на мултимедийната част в LS 600h не подобават на автомобил от такъв клас. Освен това е и скъп.
Технически данни
Lexus LS 600h | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 394 к.с.при 6400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,9 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м |
Максимална скорост | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
12,9 л |
Базова цена | 199 900 лева |
Анонимен
Най-добрата луксозна лимузина. Най-здравата и най-високотехнологичната. Движима интелектуална собственост каквато може да се конструира и произведе само в Япония.
dafxf530
Въпреки този случай големият Lexus, както и преди, оставя на своите конкуренти задачата да се справят със закъсвания на пътя и други сериозни неволи и сега успява да се изкачи на най-високото стъпало в класацията на auto motor und sport според индекса на повредите.Така, като оставим настрани тишината, стоте хиляди километра с LS 600h не донесоха никакви проблеми с хибридната система или с коварни дефекти, но в други отношения подействаха доста отрезвяващо, пък и излязоха сравнително скъпи.
adn
Само не разбрах как така уж не е кой знае какво,а пък екипа от изпитатели "често и с подчертана охота" са се натискали да го карат!На мен ако една кола не ми допада няма да я карам често, а ще я отбягвам. . . все пак има и други коли в редакцията нали?
Анонимен
si4ko e fal6
БоСимеонов
Какъв е смисълът от хибрид, който харчи 20 на сто? Освен ниските данъци и такси...