Първи впечатления от динамичната алтернатива на добре познатия хибриден модел
Японският производител на елитни автомобили вече предлага своя компактен SUV с конвенционално задвижване. Което всъщност е нещо доста необичайно за Lexus, тъй като в последно време марката се представя в Европа преобладаващо с хибридните си автомобили. Ето обаче, че на сцената се появява Lexus NX 200t – задвижван от бензинов четирицилиндров мотор с принудително пъленне с турбокомпресор, мощност 238 к.с., шестстепенна автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент и избор между предно или двойно задвижване. Дори един бегъл поглед към предизвикателно изглеждащия Lexus NX 200t е достатъчен, за да ни наведе на мисълта, че автомобил с толкова агресивна стилистика напълно заслужава задвижване с динамичен характер, а именно това е обещанието, което дава задвижващия тракт на новата версия.
Високотехнологичен бензинов турбомотор
Максималният въртящ момент на новия агрегат възлиза на 350 нютонметра и се достига още при 1650 оборота в минута. Двигателят може да се похвали с цяла армада от модерни технологии – Twin-Scroll турбокомпресор, интегриран изпускателен колектор, променливо управление на клапаните и преминаване към работа по цикъла на Аткинсън в режим на непълно натоварване – резултатът е почти пълно елиминиране на турбодупката и официален среден разход на гориво от 7,7 литра на сто километра. В реални условия разходът на гориво е около или малко над седет литра на сто километра, което е приемливо с оглед на показателите на автомобила. В режим Eco задвижването работи плавно и с акцент върху снижаването на разхода, докато при активиране на Sport както двигателя, така и трансмисията на NX започват да работят значително по-агресивно и определено покачват удоволствието от шофирането. Все пак човек е да бъде наясно, че екипираният със задвижване на четирите колела Lexus NX 200t има собствено тегло 1810 килограма, което прави възможно постигането на темпераментна, но не и зашеметяваща динамика. Освен това японските инженери видимо са се стремили повече към това да направят разгръщането на мощността възможно най-плавно, отколкото да превърнат всяко натискане на газта в драматично изживяване, предшествано от фаза на замисляне – нещо, което доста често срещаме при турбомоторите.
Отчетливи спортни нотки се забелязват при настройките на кормилната уредба и адаптивното окачване – Lexus NX 200t атакува завоите прецизно и дори с учудващо солидна доза настървение, а поведението му остава неутрално дори при впечатляващо високо темпо. Колебанията на каросерията са сведени до минимум, а возията е стегната, но достатъчно комфортна. Вътрешнеят простор е в рамките на обичайното за класа, а товарният отсек побира впечатляващите от 580 до 1625 литра – много добро постижение за класа. Респектиращо и е разнообразието от асистиращи системи, които са заимствани от хибридното изпълнение на модела – на борда може да откриете от Head-up дисплей и камери за 360-градусово наблюдение на пространството около автомобила до адаптивен темпомат и асистент за следене на пътната лента.
Хибрид или бензин?
Цените на Lexus NX 200t са практически идентични с тези на хибридната версия – като хибридът остава по-изгодната от икономическа гледна точка алтернатива заради атрактивния пакет с безплатно обслужване в рамките на 100 000 километра. Бензиновият модел обаче определено е по-динамичният от двата модела и ще допадне повече на тези, които обичат спортния стил на шофиране.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Модерният бензинов турбомотор подхожда отлично на агресивната стилистика и динамичното представяне на кормилното управление и ходовата част на Lexus NX, но когато става дума за разход на гориво, хибридният вариант си остава по-разумната алтернатива.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Lexus