Тест на японския осемцилиндров спортист. Време е за екшън!
През последното десетилетие Lexus положи огромни усилия да се превърне в марка, която всеки автомобилен ентусиаст по един или друг начин свързва с технологиите за хибридно задвижване. Компанията създава автомобили за технократи, които ценят едновременно авангардните решения и екологията. И все пак ни се струва, че у всеки един автомобилен инженер, колкото и пристрастен към грижата за екологията да е той, дреме по едно непораснало момче, което от своя страна няма как да не изпитва любов към идеята за брутално V8 чудовище, каращо асфалта под гумите да потреперва. Ето че Lexus за пореден път успяха да ни изненадат с един малко по-различен аспект на любовта си към технологиите – под предния капак на купето RC F работи петлитров осмак с атмосферно пълнене и 477 конски сили! Наистина е прекрасно, че днес можем да се насладим на подобно нещо, тъй като V8 двигателите без принудително пълнене се срещат все по-рядко и за огромно наше съжаление започват да се числят към застрашените от изчезване видове.
Така RC F заема много интересна позиция в своя сегмент на Стария континент: култовият BMW M4 традиционно залага на задното предаване, но моторът му е снабден със система за принудително пълнене. Audi RS5 от своя страна пък разполага с класически V8 с атмосферно пълнене (засега), но при него тягата се разпределя към четирите колела. Ако има нещо, което може да се окачестви като не на 100 % класическо в компановката на RC F, това е единствено фактът, че тягата се предава към задния мост през осемстепенна автоматична трансмисия, а не посредством механична предавателна кутия.
Всъщност именно въпросната трансмисия е единственото, което в дадени моменти отчасти помрачава иначе фантастичното впечатление, което създава задвижването на японския спортист – специално при състезателно каране реакциите й стават малко нервни, а ръчното превключване с планки на волана става с една идея по-бавно от желаното.
Но да се върнем към най-примамливата част от този автомобил, а именно осемцилиндровия агрегат, който идва от IS F. Нови или модифицирани са всмукателния колектор, управлението на клапаните, цилиндровите глави, системата за впръскване на гориво, изпускателния колектор, буталата и коляновия вал. В режим Eco фамозният мотор дори е в състояние да работи в т.нар. цикъл на Аткинсън, който позволява всмукателните клапани да остават отворени по-дълго, компенсирайки загубите при всмукване и изпускане.
Множество технологични трикове
В никакъв случай недейте да мислите, че японските инженери не са помислили и за по-забавната част от конструирането и настройването на един класически V8: при ниски обороти от изпускателната система с четири нестандартно разположени ауспухови накрайника се разнася плътен, гърлен тътен, който от 3800 об./мин нагоре се примесва с отчетливия звук от всмукателния колектор. Крайният резултат е великолепен – този Lexus успява да пресъздаде истинска симфония със състезателен привкус. Високоговорителите на озвучителната уредба допълнително увеличават силата на звука от задвижването, като по този начин съумява да създаде абсолютно автентично усещане и допринася за удоволствието при шофиране. Звукът на двигателя пасва идеално на характера на мотора – той буквално моли за по-високи обороти. Ако искате да карате наистина динамично, то стрелката на оборотомера не бива да пада под 3800 об./мин. Над тази стойност ускорението по невереятно чаровен начин започва да наподобява на бруталността на американски Big Block – тук важни са не толкова реалните стойности, колкото самата емоция.
Ако все пак човек очаква от този автомобил състезателни маниери, е добре първо да обърне внимание на факта, че могъщият V8 е монтиран в една доста тежка каросерия, което автоматично превръща RC F по-скоро в изключително бърз круизър, отколкото в безкомпромисен състезател. При измерването на теглото кантарът на auto motor und sport отчете 1853 килограма – с 261 килограма повече в сравнение с BMW M4. Това съвсем естествено няма как да не се отрази на динамиката в пътното поведение, но, както вече отбелязахме, при RC F субективните усещания са значително по-ценни от обективните измервания на всяка десета от секундата. Освен това няма как да остане незабелязан и фактът, че конструкторите на Lexus са дали всичко от себе си, за да компенсират ефекта от високото тегло на четириместното купе: водимостта е изключително директна и прецизна, ходовата част е с подчертано стегнати настройки, гумите са от висок спортен клас, системата ESP се намесва извънредно рафинирано и променливо разпределение на тягата между задните колела – така RC F успява да премине теста на auto motor und sport за симулация на двойна смяна на лентата с висока скорост с респектиращо темпо от 145,1 км/ч.
Трябва да се спомене обаче и това, че при достигане на граничния си режим автомобилът става нервен, което изисква бързи рефлекси и добра техника от страна на водача. Активният заден диференциал дава богати възможности за избор от настройки: в зависимост от желанието на водача, състоящата се от два многодискови съединителя и планетарен механизъм системата от типа Torque-Vectoring може да работи в режими „Normal“, „Slalom“ и „Track“, като в последния от изброените поведението на RC F е най-остро. За постигане на най-добри резултати препоръчваме избор на режим „Expert“ на системата ESP. Добре е да се има предвид обаче и още нещо – деактивирането на системата за тракшън-контрол води до известна индиферентност в поведението на автомобила. При навлизане в завой с твърде много тяга Lexus отначало недозавива, но при смяна на натоварването тенденцията рязко преминава към презавиване. При поднасяне на задницата гумите Michelin-Super-Sport все пак успяват да постигнат сцепление с настилката, което отново променя поведението на машината и всъщност затруднява изпълнението на ефектни дрифтове.
За постигане на по-прецизен стил на шофиране водачът може да следи на информационния дисплей разпределението на тягата между двете задни колела в реално време. Или пък G-ускорението в четирите възможни направление. Както и позицията на подвижния заден спойлер. Споменахме ли за възможността за измерване времето за обиколка? Който обича да следи измерванията на стойности от най-разнообразен характер, ще се почувства като дете в сладкарница зад волана на RC F. Друг впечатляващ елемент от вътрешността на RC F са превъзходните спортни седалки, които със своите почти неизчерпаеми възможности за регулиране позволяват на хора с всякакво телосложение да намерят идеалната си позиция.
Но нека се върнем на основното – усещането при шофиране. RC F се чувства най-добре на пътища със завои. Там, където най-важното са не времената за обиколка или продължителността на дрифтовете, а бързото, чисто каране с оптимални траектории. Точно тук е най-голямата сила на RC F – той стои като залепен за асфалта, а най-добрият начин за вземане на завои е с леко отворена дъга. Интересното е, че при такива условия негативното влияние на теглото почти не се усеща, докато всички позитиви от директното управление са налице. Lexus позволява да бъде направляван изключително точно, а сцеплението на задните колела е впечатляващо – не и без участието на ESP и самоблокиращия се заден диференциал. За разлика от състезателната писта, тук водачът може да има безупречен контрол върху ситуацията – и да се наслаждава на всеки изминат метър. Lexus няма претенциите да бъде съвършен атлет като Nissan GT-R – тук култът идва от прекрасния V8, един от последните от своя вид. Радостни сме, че те има, RC F!
ОЦЕНКА
RC-F се задвижва от атмосферен V8, чиито маниери ни представят най-доброто от старата школа на този тип двигатели. Високото собствено тегло на автомобила му определя ролята по-скоро на бърз и мощен круизър, отколкото на безкомпромисен спортист.
Каросерия
+ Изобилие от място на първия ред седалки
Изключително солидна изработка
Перфектна ергономия благодарение на богатите възможности за настройване на предните седалки
Богат набор от допълнителни контролни прибори
– Ергономията не е оптимална и изисква привикване
Комфорт
+ Удобни седалки отпред
Богато мултимедийно оборудване
Ниско ниво на шум в купето
– Малко грубо преминаване през къси неравности
Двигател/силово предаване
+ Двигателят набира обороти с лекота
– На моменти трансмисията реагира малко нервно
Превключването с планките от волана би могло да бъде и по-бързо
Поведение на пътя
+ Директно кормилно управление
Добро сцепление
Стабилно движение в праволинейна посока
Пъргава водимост
– Овладяването в граничен режим изисква известни умения
Безопасност
+ Изключително голямо разнообразие от асистиращи системи
LED светлини (опция)
Екологичност
– Високо тегло
Висок разход на гориво
Разходи
+ Богато серийно оборудване за сигурност
Пет години гаранция
Текст: Божан Бошнаков, Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт