Ръководителят в отдел „Двигатели” на Toyota Лука Марморини е на мнение, че плановете на ФИА за екологично ориентирани технологии са твърде късогледи.
Голяма част от отборите на стартовата решетка приветстваха интеграцията на KERS (системи за възстановяване на кинетичната енергия), чиято употреба ще бъда разрешена догодина във Формула 1. Марморини обаче е на мнение, че предстоящата промяна далеч не е такова предизвикателство, каквото предполагат водещите фигури във ФИА. Според италианския инженер KERS единиците във Формула 1 ще бъдат много по-примитивни спрямо тези, които в момента се използват в аналогични серии. Следователно техният принос към автомобилната индустрия ще бъде незначителен.„Озадачен съм от предстоящата програма, тъй като системите, които ФИА е избрала, са наистина примитивни”, коментира Марморини пред италианското списание Autosprint. „Те са изключително опростени спрямо тези, които интегрираме в хибридния Prius. Дори Toyota Supra HV-R, която спечели „24-те часа на Токачи” разчита на по-комплексна концепция. Потенциалът на хибридните двигатели е огромен, но това, което ФИА иска от нас, е да използваме единствено енергията от задните колела. Нужен е много по-широк периметър. Нека дам един пример, ако Supra, която участва в Токачи, възстановява близо 70% от загубената енергия. Системите, които ще използваме във Формула 1, са ограничени до 20%. Също така ще бъдат еднакви за всички, което означава, че ще се отнасяме към тях като с аксесоар, технологичната страна ще бъде твърде опростена.”
Желанието на Марморини за по-комплексни KERS системи във Формула 1 съответства на позицията на известния конструктор Мауро Форгиери. 73-годишният инженер, работил дълго за отбора на Ferrari, критикува позицията на ФИА и „замразените” двигатели.
„Екологично ориентираните идеи като системите за възстановяване на енергията и биогоривата са интересни. Но те могат да бъдат контролирани по-много по адекватен начин. Определете максималното количество енергия, която може да се използва, и дайте на инженерите необходимата свобода, която да провокира творческите решения”, разказва Форгиери пред Autosprint. “Тъжно ми е, като виждам какво се случва през последните години. Погледнете състезанията за издръжливост като „Льо Ман” например и разнообразните двигатели, които се използват там. Формула 1 започва да прилича все повече на F3.”
Форгиери признава, че вече не се интересува от Формула 1, като причината за това е забраната за развойна дейност върху двигателите. „Дори не гледам състезанията. Не само, защото спектакълът липсва, а поради факта, че спортът е осакатен от техническа гледна точка. На практика двигателят вече не значи нищо, а за техничар като мен, който винаги е разчитал на нови идеи въпреки големия риск да сгреши, това прави надпреварата безинтересна. Да наблюдавам една и съща архитектура на агрегатите и еднакви постижения в тази област е нещо, което трудно бих преглътнал.”
„В името на сигурността и намаляването на разходите някой е решил, че развойната дейност по двигателите трябва да бъде замразена. Сигурни ли сме, че това е правилното? Ако сегашните правила се прилагаха в миналото, ако изкуствено налагахме унифицирани двигатели, помислете си колко технологически иновации можеше никога да не се реализират. Нямаше да има турбо, механични компресори, пневматични клапани, директно впръскване и common rail. Сега двигателите са просто аксесоар, който всеки един отбор може да си купи и интегрира в автомобила, след което забравя за всичко останало. Двигателите станаха като гумите или свещите, просто аксесоар, който гарантира определена ефикасност и надеждност, строго определени от регулациите”, завършва Форгиери.
vladeee
абсолютно прав,нямям думи