Две мощни дизелови комбита с двойно предаване, различни по стил и характер
Кой е идеалният автомобил за всички случаи в живота? В надпреварата за тази титла днес челни позиции заемат две комбита с двойно предаване и мощни дизелови мотори. Дали първа на финала ще е Skoda Octavia RS 4x4, или Mazda 6 Skyactiv-D 175 AWD, ще покаже този тест. И нека по-добрият победи.
Хубавото на Google, както знаем, е, че не само има отговор на почти всички въпроси, но и че посредством подходящи въпроси обръща вниманието ви и върху много неоткрити отговори. Ако дигиталният човек не знае съвсем точно какво чак толкова го интересува, търсачката е готова да му предложи собствени идеи. Понякога това може да свърши и в съда, ако се окаже, че някой върти забранен страничен бизнес. Много по-често обаче подобни предложения за търсене водят до приятни изненади: Ако например въведете "Skoda Oct", още преди да сте чукнали "a", получавате като първо предложение "Octavia RS" – преди "Kombi", "Scout" и отново "Combi", този път с правилния правопис на Skoda.
TDI, DSG, 4x4 – елитна техника в Octavia RS
Skoda Octavia RS обаче не само бива търсена охотно в Google, но и доста често я купуват, поради което Skoda разширява асортимента с един дизелов вариант с двойно предаване. Комбито със 184 к.с. разполага и със серийна трансмисия с два съединителя, тоест успяло е да събере най-доброто, с което разполага концернът VW. След обновяването в началото на 2015 г. Mazda 6 Kombi Skyactiv-D, чийто двигател има мощност 175 к.с., също се доставя с двойно предаване и също като модела на Skoda, има претенцията да е идеалният автомобил за всички житейски ситуации: просторен, но не и пречещо голям, здраво стъпващ на пътя по всяко време на годината, при това икономичен, а и доста бърз.
Моделът на Skoda създава усещане за малко повече мощ – дори на мокър асфалт четирицилиндровият агрегат изхвърля напред 1589-те килограма на Octavia без никакво забавяне и набира обороти с лекота в целия диапазон, прекъсван само от ултракъсите смени на предавките от бързата шестстепенна DSG. След 7,7 секунди TDI моделът достига 100 км/ч, а краят на устрема настъпва при близо 230. Но това комби е способно на нещо повече от бързо движение по права линия. Следвайки своята леко и прецизно работеща кормилна уредба, то се втурва с наслада в завоите и ги преодолява бързо, впечатляващо неутрално и почти без странично накланяне. Един от специалитетите на RS версиите, спортният режим на ESP, е налице и в мощния дизелов вариант. След натискане на бутон електрониката започва да допуска дрифтове под малък ъгъл, което повишава удоволствието главно при каране на писта. При слалома между пилоните обаче това почти не носи предимства във времената.
Skoda Octavia Combi RS импонира с динамика и много място
Благодарение на балансираните си настройки и лесното контролиране Octavia отчита много добри времена дори с напълно разтворен спасителен парашут на ESP и доказва, че днешните системи за стабилизиране далеч не е задължително да бъдат спирачки за удоволствието. Най-доброто в RS обаче не са динамичните качества, а фактът, че зад удобните спортни седалки с добра странична опора е налице всичко типично за Skoda Octavia. И в RS версията комбито въодушевява с познатите си качества, като щедро предлаганото пространство за пътници и багаж, както и с множество практични идеи. Нямаме намерение да хвалим за пореден път стъргалката за лед във вратичката за резервоара, а да обърнем внимание на по-важни неща: задният капак например се вдига толкова високо нагоре, че дори хора с ръст 1,90 м, не получават цицина на главата, а отворът за багажника е наистина широк, както подобава на автентичен комби автомобил.
Дългата традиция в производството на комбита проличава и при „шестицата” на Mazda. Например покривалото за багажника е монтирано на задния капак и при отваряне се вдига автоматично нагоре, а при необходимост изчезва под пода на товарния отсек. Задните облегалки могат да се освобождават откъм багажника и след това се сгъват напред така добре, че не се образуват обичайните в други случаи пролуки, в които могат да се изгубят важни части от закупената в IKEA мебелировка.
Mazda 6 Kombi повдига настроението с качествена изработка
Въпреки че комби версията на Mazda 6 е със седем сантиметра по-къса от седана, тя превъзхожда Skoda Octavia Combi както по външни габарити, така и по място за пътниците. Освен това автомобилът повдига настроението с висококачествените си пластмаси, меки мокети и покривни планки от неръждаема стомана по чувствителния към издраскване праг за товарене. Подобно на BMW в новата Серия 7, за управление на инфо-развлекателната система Mazda разчита на комбинация от сензорен екран и контролер, който се върти и натиска. Това е добра идея – така при престой на място можете бързо да изберете с докосване някой адрес от дисплея на системата за навигация, докато при шофиране ръката може да почива удобно върху централната опора за лакти.
„Удобно” бездруго е една от основните черти, които характеризират Mazda. Въпреки че изпитваният вариант Sports Line е с 19-цолови колела, окачването му е значително по доброжелателно към пътниците, отколкото при изключително стегнато настроената Skoda с нейната18-цолова гарнитура. Най-вече сътресенията от късите напречни фуги, които Octavia RS пропуска в почти нефилтриран вид, при Mazda биват лишени от острота, без окачването да се усеща като прекалено меко при дълги вълни по настилката. За освободения от напрежение комфорт при дълги пътешествия принос имат също дрезгавият глас на дизела, както и класическият шестстепенен автоматик, който не сменя предавките така рязко като трансмисията с два съединителя, но пък вместо това импонира с комфортно потегляне без сътресения.
Приблизително равенство при сигурността
Изобщо Mazda 6 Kombi предразполага към повече спокойствие и непринуденост. Въпреки по-силния си въртящ момент тежкото комби ускорява не толкова напористо като модела на Skoda и не се хвърля в завоите толкова мотивирано. При слалома с 18-метрови врати то е по-бавно от Octavia RS с 5, а при двете смени на лентата – дори със 7 км/ч. По темата за сигурността цари приблизително равенство в точките, макар и поради различни причини: Докато Skoda спира по-силно, Mazda контрира с по-богатата си гама от системи за подпомагане, Много от онова, което присъства серийно на борда на Mazda, при Skoda трябва да се плаща допълнително или изобщо не се доставя, като например асистентът за мъртвия ъгъл, който прави смяната на лентата по-сигурна.
Mazda 6 е по-щедра не само при серийното оборудване за безопасност. Ако изберете върховия дизелов вариант с двойно предаване, по-нататък ще трябва да мислите единствено за цвета. Всичко останало – от изцяло светодиодните светлини през електрически регулираните кожени седалки и head-up дисплея до системата за навигация – е част от серийното оборудване, което прави пътешествията приятни и сигурни. Това е изпитана рецепта – с богато оборудване японските производители още през 70-те години дразнеха по-стиснатите си европейски конкуренти. Това all inclusive комби обаче струва в Германия 42 790 евро, което е със 7000 над цената на Skoda. И понеже дори като се вземе предвид оборудването, остава по-скъпа и изразходва малко повече гориво (7,6 срещу 7,2 л/100 км), успокояващата Mazda не успява да попречи на динамичната Skoda да заеме първото място. Нека видим дали в скоро време при набиране на "Octavia RS" Google няма да предложи „победа в теста”.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 4x4 - 440 точки
RS не само се шофира впечатляващо чевръсто и сигурно, той е запазил и типичните за Octavia силни страни във всекидневието. Просторното комби обаче има извънредно стегнато окачване.
2. Mazda 6 Kombi D 175 AWD - 415 точки
По-скъпата Mazda 6, макар да не се доближава съвсем до управляемостта на Skoda, импонира с по-добър комфорт на окачването и по-луксозно серийно оборудване.
Технически данни
1. Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 4x4 | 2. Mazda 6 Kombi D 175 AWD | |
---|---|---|
Работен обем | 1968 куб. см | 2191 куб. см |
Мощност | 184 к.с.(135 кВт) при 3500 об./мин | 175 к.с.(129 кВт) при 4500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
380 Нм при 1750 об./мин | 420 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,7 сек | 8,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,1 м | 36,7 м |
Максимална скорост | 226 км/ч | 209 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,3 л/100 км | 7,6 л/100 км |
Базова цена | 49 544 лв. | 68 980 лв |