Да се пренася много багаж, без да се губи удоволствието от шофирането, е възможно най-често с помощта на мощен бензинов двигател. Че може и по друг начин, показва сравнението на Mazda 6, Opel Insignia и Peugeot 508. Средството, с което го постигат, е дизелов мотор с тяга от 400 Нм.
Ако сте се отправяли на пътешествие през отпуската с дизелово комби, натоварено догоре с деца, палатки и хладилни чанти, сигурно още на първия стръмен участък сте усетили желанието за повече тяга и мощ. Поне веднъж да не се влачите зад кемперите в дясната лента с натиснат до ламарината педал на газта и без никакъв запас от тяга за изпреварване. Поне веднъж да започнете изкачването спокойно, без да си правите сметки с колко предавки надолу ще се наложи да превключите. Поне веднъж, когато най-после пристигнете и се освободите от багажа и пътниците, да се понесете с хъс по серпантините в близката околност. Такива работи.
В днешно време би било некоректно да се твърди, че подобни автомобили могат да се намерят само при Audi, BMW или Mercedes. Отдавна производители като Mazda, Opel или Peugeot предлагат мощни и съответно бързи дизелови комбита – при това на значително по-привлекателни цени. Например обновеният наскоро Opel Insignia Sports Tourer, чийто битурбо дизел развива 195 к.с., фигурира в ценоразписа срещу 56 850 лева, участващата в този тест Mazda 6 Kombi (175 к.с.) може да стане ваша за 63 980 лева, а за изисканото Peugeot 508 SW със 180 к.с. цената в Германия е 38 000 евро (в България засега се предлага вариантът със 163 к.с., чиито цени започват от 51 307 лева; по-мощният мотор, отговарящ на Euro 6, ще се появи през есента с рестилизираната версия на модела).
Mazda 6 е лека и чевръста
Ако държите специално на динамичното шофиране по пътища с много завои, можем да ви препоръчаме тежащата 1,5 тона Mazda 6. Комбито завива чевръсто, остава задълго неутрално с увеличаване на скоростта и се управлява леко като на игра. Тук можем да споменем, че серийните 19-цолови гуми се търкалят малко твърдо, а кормилната уредба можеше да предоставя и по-добра обратно връзка с пътя, но това едва ли би помрачило топлите чувства към „шестицата” комби. Заслугата за тях е преди всичко на сензационния битурбо дизел – в комбинация със стегнатата трансмисия с „късо” степенувани предавки 2,2-литровият, работещ на принципа на самовъзпламеняването агрегат не само демонстрира впечатляващо добри маниери, но и жизнерадостно набира обороти до над 4000 в минута. С помощта на своите 420 нютонметра той осигурява най-мощна тяга от всички модели в теста и въпреки най-спортните си динамични показатели се задоволява със среден разход от 7,2 л/100 км. При това Skyactiv моторът с ниска степен на сгъстяване (14:0) още сега изпълнява стандарта Euro 6 – без сложни, скъпи и изискващи обслужване допълнителни катализатори като например при Peugeot 508 SW HDi 180.
Въпреки шикозния си дизайн дългата 4,80 метра Mazda не се плаши от пренасянето на багаж. Вместимостта на багажника е 522 литра; посредством дистанционно задействане на предварително натегнати пружини задните облегалки се сгъват напред, освобождавайки товарно пространство с обем 1664 литра и равен под. Пасажерите също нямат основания за оплаквания. Не им липсва място нито над главите, нито пред краката, а на втория ред ги очаква уютно канапе.
Единствените критики към Mazda 6 засягат изработката
Допълнителни точки носи и политиката на фирмата по отношение на оборудването при Mazda 6. Понеже дизелът със 175 к.с. се предлага само с най-високото ниво Ultimate и това прави модела малко по-скъп от останалите, „шестицата” и в серийното си изпълнение е почти напълно оборудвана: биксенонови адаптивни светлини с асистент за дългите, автоматичен климатик, кожен салон с подгрявани предни седалки, парктроник, камера за заден ход, асистенти за спазване и напускане на лентата, безключов достъп, аудиосистема и т.н.
Японката търпи критики единствено по отношение на изработката. Вратите например се затварят с леко тенекиен звук, предните седалки са с тънки тапицерии. А когато се опитате да отделите постелката пред мястото на водача, може да изтръгнете целия мокет.
Opel Insignia създава впечатление за умора и податливост
В тази област по-дългият с 11 сантиметра Opel Insignia проявява много повече зрелост. Вратите се затварят и заключват с плътен звук, върху удобните и горещо препоръчвани от нас седалки AGR се пътешества чудесно, а и интериорът като цяло изглежда по-качествен, отколкото в Mazda. В унисон с това впечатление обновеният през октомври 2013 г. Sports Tourer вози значително по-меко, почти не предава към купето дефектите по пътната настилка и така влиза в ролята на комфортна, плъзгаща се над пътя машина.
Недостатъците на меките настройки обаче се проявяват още в първия завой. Въпреки че сега кормилната му уредба работи по-прецизно, комбито се накланя при бърза смяна на посоката и проявява склонност към клатушкане. Бързо шофиране в поредица от завои? По-добре не опитвайте.
Дизелът с два турбокомпресора също има своите слабости – наистина 195 к.с. и 400 Нм от 1750 об./мин звучат мощно, но в действителност покриващият Euro 5 дизелов мотор тегли далеч не толкова спонтанно, колкото по-слабия с 20 к.с. двигател на Mazda, набира обороти с нежелание и при това работи по-шумно и неравномерно от добре възпитаните задвижващи агрегати на конкурентите. Все пак разходът му в теста остава на ниво от 7,1 л/100 км. По стандартния маршрут на auto motor und sport за икономично шофиране дюзите му впръскваха в цилиндрите не повече от 5,3 литра на 100 км.
Една от причините за уморените реакции и податливото пътно поведение на Sports Tourer със сигурност е сравнително голямата и тежка каросерия. Моделът на Opel е по-дълъг с над десет сантиметра от комбитата на Mazda и Peugeot и е например със 191 кг по-тежък от японския автомобил. Жалко е също и че тази дължина не се оползотворява. Пътниците не се радват нито на забележимо изобилие от място, нито на грамаден багажник.
Собствениците трябва да се задоволят с обичайните за класа 540 до 1530 литра товарен обем. Дистанционно освобождаване на облегалките не се предлага, но в замяна на това можете да поръчате голяма кутия под пода и практична система за фиксиране на товара (315 лв.). За отпускарите с по-къси ръце обаче неудобства създава обемистата, издадена навън задна престилка.
С базовата си цена от 56 850 лева Insignia с оборудване Cosmo е най-евтиният модел в теста. Ако прелистите списъка с цените, ще откриете примамливи, заслужаващи препоръка екстри като много добре осветяващата пътя система AFL+, адаптивен темпомат с функция за спиране при опасност и новоразработена навигация със сензорен екран и подобрено изобразяване на картите. Тъй като обаче нищо от това не присъства на борда серийно, пропада и възможността за допълнителни точки. За да се изравни оборудването с нивото на Mazda, ще бъдат необходими близо 10 000 лева. Един практичен детайл от ценовата листа: „Електрически извод в багажника: 235 лв.” Ако забравите да го поръчате при покупката, напитките в хладилния контейнер бързо ще се затоплят.
Peugeot 508 предлага най-много място
От своя страна притежателите на Peugeot 508 SW с оборудване Allure могат да се наслаждават на изобилие от охладени храни и напитки. Цели четири 12-волтови контакта могат да бъдат открити, добре разположени, в дългото 4,81 метра и грижливо изработено комби. Единствен в теста моделът на Peugeot може да бъде дооборудван с автоматичен климатик за задните места (1068 лв., вкл. щори за страничните стъкла). Това със сигурност не е лоша идея, особено ако имате намерение редовно да пътувате през отпуската из топли места. А ако пък ви стане твърде хладно – просто откривате серийния панорамен покрив и слънцето ще влезе в купето. Също серийни са малката навигационна система с функция за автоматично повикване на помощ при катастрофа, както и удобните комфортни седалки с изтегляща се напред опора за бедрата. При системите за подпомагане на водача обаче цари дефицит. Не може да се поръча дори асистент за смяна на лентата. Добре е, че в замяна на това френският модел отчете подчертано най-добрите стойности за спирачен път. 35,3 метра за пълно спиране при 100 км/ч са повече от приличен резултат.
Същото може да се каже и за предлаганото място. Peugeot 508 SW е благословен от създателите си с най-дълго междуосие (2,82 метра) и с най-големия стандартен багажен обем, благодарение на което в него се пътешества най-добре. Освен това французинът единствен предлага лесни за разчитане контролни уреди, липса на бавно реагиращ сензорен екран и добър обзор във всички посоки.
За 508 Blue HDi 180 обаче в Германия трябва да се платят 38 000 евро. Защо е толкова скъп? Peugeot предлага своя новосъздаден Euro 6 дизел единствено в комбинация със също разработена наново шестстепенна автоматична трансмисия. Тя превключва в низходяща посока малко по-често, отколкото трябва, но иначе хармонира добре с тихия и работещ без вибрации дизелов мотор. Както и при Opel, тук от 2000 оборота нагоре са налице 400 нютонметра – достатъчно сила, за да се носите спокойно нагоре и надолу по стръмнините, но недостатъчно, за да следвате плътно по-леката със 146 кг Mazda. Максималната скорост от 226 км/ч също може да бъде достигната само с дълго засилване.
Mazda 6 е безспорният лидер
Няма лошо. Меко настроеният 508 предпочита уюта и комфорта, в него се усещат единствено късите вълни по настилката, а иначе той може да бъде препоръчан като тих, предсказуем, рано недозавиващ бегач на дълги разстояния, на който се налага да посети следващата бензиностанция след повече от 1000 километра. Въпреки автоматичната си предавателна кутия Blue HDi 180 се нуждае от по-малко дизелово гориво в сравнение с двамата си съперници.
В крайна сметка това се оказва нелоша тактика. Защото докато спортната и радващо евтината за оборудването си Mazda 6 е безспорният лидер в теста, Peugeot 508 спокойно заема второто място. Комфортният Opel Insignia страда от грубата работа на своя дизел. И трите автомобила обаче са силни комбита, обещаващи добро прекарване на отпуската.
Заключение
1. Mazda 6 Kombi Skyaktiv-D 175
487 точки
Извънредно сигурната Mazda 6 е отлично оборудвана, предлага много удоволствие зад волана, като при това остава един практичен спътник.
2. Peugeot 508 SW HDi 180
470 точки
С изключение на нехармоничната ходова част солидният и просторен 508 SW прави всичко както трябва. Чудесен, равномерно работещ мотор.
3. Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiT CDTi
466 точки
Шумният и сравнително флегматичен дизел, както и бедното оборудване, пречат на Insignia да заеме второто място.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт