Зад волана на една изключително радикална спортна машина от McLaren
Единственото ограничение при McLaren Elva засяга производствения тираж. Във всяко друго отношение карбоновата скулптура с мощност 815 к.с. е по-открита и освободена от който и да било друг суперспортен автомобил, превръщайки своя пилот в неразделна част от голямото и общо цяло – изтъкано от аеродинамика, устрем и прекрасно движещи се панорамни гледки. Просто фантастично!
Преди първа среща човек обикновено съставя някакъв бегъл план, изгражда си някакви представи и вероятно дори размисля за евентуална схема за измъкване от ситуацията… По принцип не би трябвало да е много по-различно и преди срещата със супермодел с цена 1,7 милиона евро.. По принцип може би, но... завиваш зад ъгъла, виждаш машината в плът и кръв и хопала… всички планове и представи се изпаряват! Просто така – хоп и ги няма. Също както и покривът, прозорците и разните други дреболии при най-открития McLaren в историята на британската марка. Какво остава ли? Остава едно напълно изпразнено съзнание, в което има място само за блестящата на слънцето Elva. Отпечатъкът на този образ остава траен, макар „Elva” да идва от френското „elle va“ – „тя (си) отива”. Което би било наистина жалко…
Не само защото тази изтъкана от въглеродни нишки подвижна скулптура би останала да съществува само като цифрово отражение в пиксели и мегабайти в смартфоните и облачните хранилища на околните зяпачи, а защото наистина си заслужава двуместният модел да бъде разгледан по-подробно в неподвижно състояние. Струва си човек да отдели време на двата чифта отпечатани на 3D принтер титанови ауспухови тръби отзад, едната от които насочва отработилите газове нагоре през специално предвидена за целта шахта. Да надникне през решетката на задния капак, за да види отблизо това интересно инженерно решение и да се полюбувана алуминиевите и карбонови елементи около четирилитровия V8 с два Twinscroll турбокомпресора. И не на последно място – да се възхити на цялостното произведение от фино оцветена въглеродна тъкан, органични форми и виртуозно осъществен аеродинамичен замисъл.
Carpe diem
Но до подробностите в аеродинамиката ще стигнем по-късно. Също както и до свирукането на компресорите и хрущенето на чакъла под гумите. По-късно – горе в прохода… Сега е време да се насладя на момента. Carpe diem! Приблжавам се с умишлено забавена крачка, отварям вратата нагоре, измествам седалката назад и стъпвам с единия крак на пода. Той, както практически всичко останало в каросерията и ходовата част на Elva е от усилен с въглеродни влакна композитен материал – напълно в съответствие с традициите на McLaren. Опирам се на широкия праг и се хлъзвам в прегръдките на спортната седалка. Хм, получи се доста елегантно! Малко плашещите на пръв поглед упражнения по влизането и излизането от Elva всъщност са напълно изпълними без големи затруднения и страшни излагации – стига да не сте глътнали бастун, разбира се...
Шлемът (за всеки случай) е на мястото си в специалното отделение зад седалката на водача, така че ми остава само да придърпам извънредно леката врата, да натисна стартовия бутон и да потегля след леко дръпване на фината карбонова планка за управление на трансмисията. Вместо да изреве дълбоко по американски маниер, четирилитровият V8 демонстрира типичния за машините с “flatplane” конфигурация на коляновия вал ясен звук, напомнящ дует от два свързани помежду си редови четирицилиндрови агрегата. В звука се усеща силна мотивация, за която безспорно допринася и изпълнената от титанова сплав (и малко високотермоустойчив инконел) изпускателна система. Добре познатият от Senna двигател очевидно има доста горещ дъх – не на последно място и вследствие на добавените към мощността на донора допълнителни 15 к.с. Магьосниците в Уокинг са решили да не пипат стойността на въртящия момент, запазена е и седемстепенната трансмисия с два съединителя. Създавам малко работа на последната, докато се измъкваме от мудния трафик по улиците на Монако и поемаме нагоре по завоите над княжеството. Леко задушната топлина в залива се сменя със свеж планински въздух, който ме удря право в лицето. Деформациите на лицевата мускулатура стават доста осезаеми още при 70-80 км/ч и започвам да осъзнавам, че рано или късно тук всеки ще започне да се усмихва. Без да иска – бръчките се опъват, в очите напират сълзи, миглите пърхат и младостта се завръща… Добре все пак, че в нарочните отделения в праговете има специално предвидени за тези моменти очила. Удароустойчиви, с фотохроматични плаки и без оптично изкриваване – достоен опит за замяна на напълно липсващото челно стъкло.
Неговото отсъствие ви дава възможност да се прицелите точно и без ограничения във входа на следващия завой. Изпъкналите форми на предните калници са добър ориентир, а безмилостно твърдата, но перфектно оформена и тапицирана в комбинация от фина кожа и водоустойчив текстил седалка осигуряват непоклатима опора на тялото. Седя в нея и си мисля, че този напълно лишен от граници между интериора и околната среда спортен уред би трябвало да се предписва с рецепта. Може и по здравна каса – спокойно с малко по-малко конски сили и не чак такова изобилие от възможности за индивидуално изпълнение. Номерът тук е в уникалната, органична интеграция на пилота и машината, която в същото време го излага директно и неограничено на всички останали стихии. Помага му да избистри сетивата си за всичко онова, което идва насреща – вятър, асфалт и завои, завои, завои...
Да започнем с вятъра, който Elva е готова да посрещне и оползотвори със своята AAMS. Съкращението идва от Active Air Management System – система, която изпълнява ролята на виртуално челно стъкло и е ефективна поне до 130 км/ч. В общия случай нахлуващият в каналите в предната част на Elva въздушен поток обтича двата нискотемпературни топлообменника за охлаждане на състения от турбокомпресорите въздух, но ако AAMS е включена, над около 40 км/ч потокът се пренасочва и излиза навън през отвора в средата на предния капак. При това той се обръща в посока напред под ъгъл около 130 градуса и посредством дефлектора, който излиза от предния капак при достигане на скорост от 40 км/ч се насочва принудително нагоре, формирайки своеобразен аеродинамичен „балон”, който предпазва пилота и неговия спътник от най-неприятните вихри, преди да се насочи отново надолу – достатъчно далеч назад, за да избегне добре познатия от класическите каблиолети и разрушителен за прическите турбулентен ефект. AAMS може да се активира само в режим Comfort, но остава включен и при преминаване към Sport или Track. Ако стартирате Elva в спортен режим, ще трябва да минете без това удобство. Причината е проста и логична – на пистата ползата от него не е твърде голяма, но пренасочването на потока намалява ефективността на междинните охладители.
За щастие пилотът и неговите системи получават въздух в изобилие и без ограничения във всички режими. Независимо от предоставената свобода обаче, McLaren изръчно препоръчват употребата на специално разработения и аеродинамично оптимизиран шлем, който е част от серийното оборудване на модела. Аз обаче решавам да не се съобразя с тази препоръка и да се запозная лично и отблизо с всяко камъче и песъчинка, завихрени във въздуха и почукващи бодро по практически наплълно лишената от изолация карбонова каросерия.
Като цяло Elva демострира неимоверно директен и непосредствен характер – електрохидравличното управление реагира абсурдно незабавно като в електронна игра, а скоростта на реакциите на електронната газ съперничи единствено на способността на турбокомпресорите да отговорят веднага на желанията на водача – микроскопично забавяне се усеща единствено в моменти на пълно натоварване.
За компенсация компресорите добавят нотки на драматично пъшкане, съскане и весело свирукане. Първоначално конструкторите са планирали отворът за въздух да бъде разположен като при болидите във Формула 1 – централно между двете гърбици зад седалките, но практическите експерименти са показали, че там звукът им става твърде доминантен. Жалко... На мен вероятно би ми харесало, но както и да е – и така насрещният въздушен поток, компресорите и изпускателната уредба се справят повече от задоволително с акустиката. Даже е възможно да си говориш с човека отдясно или да слушаш музика от специално създадената за модела аудиосистема, при която McLaren са изневерили на Bowers & Wilkins и са заложили на Harman.
Леко и автентично
Специално създадени са и титановите бутала в апаратите на спирачната система с керамични дискове, чието намалено с цял килограм тегло допринася за свеждането на общото тегло на Еlva до 1148 килограма. Това е истински апотеоз на леките технологии в спортното автомобилостроене и постижение с безспорен практически ефект – с поведението и реакциите на Elva могат да се похвалят само много леки и много корави суперспортни модели с централноразположен двигател. Директни, искрени и автентични. Най-вече автентични – за разлика от много други модели, Elva не е принудена да носи бремето и да се бори с инертността на високото тегло. Мощта и командите на кормилната уредба се предават много по-директно и непосредствено на пътя още в режим Comfort и в много по-чиста и изострена форма при Sport и Track. Всеки от режимите позволява отделни настройки на силовият тракт и окачването/електронните системи за контрол на поведението. Това може да стане по всяко време чрез двете планки на регулируемия заедно с волана и блок на контролните прибори, без водачът да отделя ръцете си от управлението. По този начин и стига да пожелаете, откритият McLaren може да спира устремно преди завоите, после да ги схрусква като бомбонки и да ускорява на изхода им с триумфално тръбене и приятно настойчив натиск върху задниия мост.
Наред с изобилната мощ и превъзходното окачване, Еlva предлага фино настроени електронни системи, драматични спирачки и оптимално аеродинамично позициониран спойлер отзад, а по желание могат да се добавят и гуми Pirelli P Zero Corsa. Същинското удоволствие от управлението на Elva е насладата от движението независимо от скоростта. Съвсем немалкият като габарити роудстър напомня по нещо на McLaren M1A, B и C от 60-те години на миналия век, но си остава самобитен, оригинален и толкова далеч от тривиалните суперспортни модели, колкото и нашите представи – от реалната действителност. Хубаво е, ако в тях все още се намира място и за произведения като Elva…
Teкст: Йорн Томас
Снимки: McLaren