Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Mercedes Actros 1851 Megaspace: Леко покачване

19.01.2010 11:56
Туит

Mercedes направи преминаването от шест- към осемцилиндров двигател за клиентите си плавно. Леко са покачени мощността и разходът на гориво, както и цената.

Въпросът за броя на цилиндрите при товарните автомобили е идентичен с този при леките. Във високия клас шест цилиндъра се считат за минимум, докато осем вече са символ на задвижващ „лукс”, който не е необходим на никого, но има своето очарование. За разлика от леките коли, при които V8 означава и високи цени, при седловите влекачи от серията Actros разликата между шест- и осемцилиндровите модели е сравнително малка. И наистина - крачката от Actros 1848 (V6) до 1851 (V8) наистина не е широка. Големият агрегат предлага 34 к. с. и 100 Нм повече, а при сравнимо оборудване цената е с около 5000 евро по-висока.

Разходът на гориво

Увеличаването на разхода на гориво също не трябва да е много голямо, обещават техническите спецификации на модела. Като цяло двигателите на Mercedes се славят като сравнително икономични, откакто са оборудвани със селективно-каталитична система за Euro 4 и Euro 5 и следователно могат да работят с високи температури на изгаряне (което означава и висок коефицент на полезно действие). Малките V6 агрегати вече доказаха тази икономичност в различни тестове и изпитания. Сега е ред това да бъде повторено и от V8 агрегатите, макар и по-големият работен обем да означава повече триене и вътрешни загуби.

Очаквания и реалности

С оглед на измерените данни в теста се потвърди, че Mercedes Actros 1851 отговаря на тези очаквания. Макар и да имаше нужда от повече дизел от шестцилиндровия агрегат в 1848 (виж таблицата), което можеше да се очаква с оглед на по-големия обем и по-високата мощност, средният разход от 0,8 л/100 км повече (34,5 вместо 33,7 л/100 км) изглежда пренебрежимо малък. Това увеличение бе характерно за всички части на теста на дългото 674 км трасе - независимо дали 1851 се движеше на равен терен или трябваше да изкачва планински пасажи.

Всеки от цилиндрите на мотора от серията ОМ 500 е с около два литра работен обем, което в случая на V8 (ОМ 502 LA) се равнява на близо 16 литра. По-мощните изпълнения на осемцилиндровия агрегат на Mercedes разполагат с 551 и 598 к. с. и достигат максимален въртящ момент от 2600, респективно 2800 Нм. В тази светлина агрегатът с мощност 510 к. с. може да бъде определен не толкова като Голиат, а по-скоро като Давид сред V8-машините. Максималното ниво на въртящия момент от 2400 Нм се равнява на относително ниско ефективно налягане от близо 19 бара – стойност, която е значително по-малка от тази при стария ОМ 442 на предишната моторна серия SK. Положителна последица от този факт е, че осемцилиндровият агрегат работи с по-меко и тихо изгаряне и има значително по-спокоен ход от притежаващия сходна базова конструкция V6.

Комфорт

Комфортът като цяло е една от чертите, която характеризира точно 1851. Зад волана водачът се чувства наистина удобно. Добрият комфорт на возене и приемливото странично накланяне на кабината съставляват голяма част от общото усещане за комфорт. Остатъкът може да бъде приписан на ниското ниво на външни шумове в кабината и доброто оборудване в нея.

Предимствата на 1851

Това отчасти дава отговор на въпроса за смисъла на покупката на 1851 вместо 1848. С помощта на големия и по-култивиран V8 влекачът предлага съвсем различно чувство на шофиране. Това важи и за добрите динамични характеристики на модела, които са незначително по-добри от тези на 1848, но се реализират по малко по-различен начин. На първо място, постигане на средна скорост от 75 км/ч на изпъстрено с изкачвания трасе е добро постижение дори в клас над 500 к. с. Впечатляващо обаче е колко добре върши работата си V8-моторът при създаването на това темпо. Спадането на въртящия момент при по-ниски обороти от максималната стойност не е прекалено ясно изразено. В последните метри на изкачване оборотите могат спокойно да достигнат 900 или дори 800, като при тези стойности V8 продължава да предлага приемлива мощност, за разлика от V6. Превишаването на границата от 1500 об./мин също не е необходимо - и тук V8 върши работата си не само по-бързо, но и по-добре от V6.

Трансмисия

Невинаги подходяща обаче е стратегията на превключване на серийната автоматична скоростна кутия Powershift. В началото на изкачвания - явно разчитайки на мощността на V8 - тя изчаква прекалено дълго с превключването на по-ниска предавка, след което сваля цяла предавка. Половин предавка по-рано може би щеше да бъде правилната стратегия в случая. Причина за тези леки колебания в процесора може да бъде и твърде дългото главно предаване (2,73:1), което поставя електрониката пред решаване на твърде сложни проблеми. Към тях се числи намирането на правилната предавка при изкачване. В някои случаи усещането е, че цяла предавка не е достатъчна, но половин предавка надолу води отново до ускоряване на композицията. Но това не е нищо повече от козметичен дефект.

Не само козметичен дефект обаче е високото собствено тегло на Actros. С пълно оборудване за извършване на дълги пътувания стрелката на везната не може да падне под осем тона. Дори с 600 литра дизелово гориво в резервоарите тази граница вече е прескочена. Този проблем, характерен най-вече за шестцилиндровите двигатели на Mercedes, е познат на инженерите на марката от дълго време, но по всичко личи, че не може да бъде решен бързо.

Плюсове и минуси

Произвежданата от началото на 2008 г. трета генерация на Actros не се различава коренно от своите предшественици. Постигането на по-добра икономичност и повече лекота на управление се постигат най-вече с промени в дребни детайли. Пример за това е сензорът за дъжд, който изглежда банален, но функционира безупречно - така, както и много други елементи в Actros.

Еднозначен извод на настоящия тест е, че шофирането на Actros е винаги приятно (дори и за този, който плаща сметката за горивото), но истинското удоволствие идва с големия осемцилиндров двигател.

Текст: Франк Цайцен
Снимки: Daimler

Технически данни

Mercedes Actros 1851 Megaspace
Работен обем ---
Мощност 510 к. с. при 1800 об./мин.
Максимален
въртящ момент
---
Ускорение
0 – 100 км/ч
---
Спирачен път
при 100 км/ч
---
Максимална скорост 90 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
34,5 л/100 км дизел
Базова цена 100 000 евро в Германия
Коментари
comments powered by Disqus