Строителните и офроуд моделите от гамата на Actrоs бяха променени след актуалния фейслифт на шосейните модели.
Тежките строителни камиони на Mercedes са пазарен лидер в Западна Европа с дял от близо 30%. В периода от 2003 до 2008 г. световното производство на строителни автомобили на марката реализира над стопроцентов ръст от 10 300 до 24 600 бройки. С оглед на това положително развитие и с надеждата за правителствено подпомагане на строителния бранш в някои страни Mercedes пуска на пазара преработената версия на своя строителен Actros. Отпред моделът за 2009 г. се разпознава по новата, по-гладка предница, която характеризира шосейните модели за транспорт на дълги разстояния от последната генерация. При по-подробно вглеждане впечатление правят сгъваемите решетки на фаровете и новата подкартерна защита – здрава планка от тримилиметрова стомана, която е закръглена елегантно нагоре. Тя е обрамчена от сгъваема тръбна стъпенка, която позволява на водача да се качва към челното стъкло. Познавачите ще отбележат и промяната в кутиите на огледалата, които сега са от черна пластмаса в стил рифелована ламарина.
Първи впечатления
При първото изкачване към кабината впечатление прави гъвкавата стъпенка. Докато предишните модели разполагаха с поддаваща, но не много дълготрайна метална конструкция, сега двете странични еластични ленти осигуряват защита при удари с препятствия и достатъчна дълготрайност. Тази нова стъпенка може да бъде монтирана и в старите строителни модели на Actros, което не е никак лоша идея. Шофьорите на новия модел ще бъдат зарадвани и от вдлъбнатата стъпенка над левия преден калник и дългата ръкохватка зад кабината – така храброто катерене върху гумите и каросерията остава в миналото.
Позицията на шофьора
Работното място на шофьора е оформено в стила на големите транспортни влекачи. Освен комбинираното инструментно табло с нов шрифт и цветове за строителните работници се предлагат и външна слънцезащитна бленда от три части, по-свежи тапицерии и цветове, както и щора на прозореца на водача. Освен вътрешното оборудване впечатление прави и фактът, че в новите строителни и офроуд модели вече можем да открием автоматизираната предавателна кутия Powershift – но не серийно, както в шосейните влекачи. Mercedes не иска да натрапва на своите клиенти тази възможност, а да ги остави да избират сами. Инженерите на марката обаче са толкова сигурни в нейната ефективност, че при представянето за журналисти много от тестовите модели бяха оборудвани с тази кутия. Страховете от дългите паузи при превключване или избиране на неправилна предавка могат да бъдат забравени. В строителния Actros с Powershift впечатление прави именно бързата скорост на превключване. Инженерите на Mercedes са променили по подходящ начин командната електроника на кутията, така че при превключване на строителната площадка почти във всички случаи бива избирана правилната предавка. Помощ тук оказват сензор за наклон и интелигентното свързване на компонентите на силовото предаване. Например, когато водачът задейства блокажа на задния диференциал, предавателната кутия разпознава тежкия терен и ускорява времето за превключване на главните предавки.
Интелигентната система на превключване улеснява не само неопитните шофьори извън пътя, но и професионалистите, които винаги могат да превключат на по-висока или по-ниска предавка чрез ръчна намеса с лоста на предавките, без да деактивират автоматичната програма. За най-опитните водачи автоматизираната кутия Powershift предоставя и изцяло ръчен режим.
На пътя
На практика строителният Actros има пътното поведение на шосейния модел. Автоматизираната кутия потегля от трета предавка и на равен терен преминава по най-бързия начин през шеста, девета и дванадесета предавка, за да намали разхода на гориво. Когато теренът стане по-тежък, при превключването нагоре се активират седма или пета предавка вместо шеста. При спускане моторната спирачка показва на какво е способна. Без да се притеснява от високите обороти, двигателят се развърта до 2300 об./мин, преди контролната лампа на арматурното табло да покаже, че е необходимо задействането и на крачната спирачка. При 2500 об./мин акустичен сигнал предупреждава, че моторната спирачка не е достатъчна. При офроуд шофиране много полезна е и функцията, предотвратяваща връщането назад на самосвала при отпускане на съединителя. Далеч от асфалтираните пътища главна роля играят предавки от 1 до 5, които, в комбинация с блокажите на диференциалите, ефективно преобразуват в движение 2100-те нютонметра на V6-двигателя. В повечето случаи водачът не трябва да прави нищо повече от това да задейства превключвателя за блокажите в правилния момент. Единствено при екстремни изкачвания или спускания се налага преминаването в ръчен режим, за да се предотвратят нежелани превключвания на по-горна предавка или за ефективното използване на моторната спирачка.
Текст: Стефан Шерше
Снимки: Daimler
Технически данни
Mercedes Actros 3244 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 435 к. с. при 1800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
--- |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 90 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | --- |